חימוש הצבא העירקי … רוסיה עומדת בפני תחרות ערבית חזקה

רוסיה עומדת בפני תחרות עזה מצד שתי מעצמות אזוריות בכל הנוגע למאמציה לסיים עסקאות נשק מסיביות עם עירק, המבקשת לשפר את יכולותיה הצבאיות ולהתמודד עם איומי ביטחון מתמשכים.

דו"ח של אתר " דיפנס ואן " האמריקאי , המתמחה בענייני צבא וביטחון, אמר כי הגברת שיתוף הפעולה בין עירק מחד לבין סעודיה ואיחוד האמירויות מצד שני מקשה על מוסקבה למכור נשק אסטרטגי לבגדאד בשווי של מיליארדי דולרים.

על פי האתר, דיווחים בתקשורת הרוסית טוענים כי עירק מעוניינת לרכוש מערכות S-400 ו- S-300 וכן מטוסי קרב סוחוי -57.

אך מומחים סבורים כי יקשה מאוד על עיראק להתקדם בכדי לסכם עסקאות ענק עם רוסיה מכמה סיבות, חלקן פוליטיות אזוריות וחלקן כלכליות.

נורמן ריקליפס, ראש קבוצת הייעוץ הגיאו-פוליטית "NAMEA" אמר, "אני לא מודע לשום עניין ממשי במערכות רוסיות במשרד ההגנה העיראקי, לא בעבר ולא כרגע."

ריליפס, שעבד בעבר גם כיועץ לשר הפנים העירקי ולמזכ"ל משרד הביטחון בעירק, הוסיף כי "לא נראה שיש משא ומתן לרכישת מטוסי סוחוי או מערכת S-300. "

האתר מאשר כי ניסיונותיה של עיראק למצוא מקורות חדשים של כלי נשק הגנתיים אינם חדשים, מכיוון שכבר קיימות מערכות צבאיות רוסיות עוד מתקופת נשיא עיראק לשעבר סדאם חוסין.

אך לאחר שנת 2003, עיראק סמכה כמעט לחלוטין על ארצות הברית, שהביאה את כוחותיה היבשתיים והאוויריים כאחד לאדמת עיראק, שעשויים להיות חשופים מהשימוש במערכות רוסיות מתקדמות, כפי שקרה עם טורקיה כשקנתה את מערכת ההגנה האווירית S-400.

מה שמגביר עוד יותר את הקושי גם במאמצים הרוסים הוא הפתיחות המדהימה שראו יחסי עירק עם איחוד האמירויות הערביות וסעודיה.

בינואר האחרון ביקרה משלחת עירקית בראשות שר הביטחון ג'ומה אינאד סעדון באיחוד האמירויות כדי לשפר את שיתוף הפעולה הדו-צדדי, תוך התמקדות בשיתוף פעולה צבאי, כפי שצוין בהצהרת ממשלת איחוד האמירויות דאז.

ב- 31 במרץ, סעודיה ועיראק הסכימו להעצים את שיתוף הפעולה הביטחוני לאחר שנסיך הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, נפגש עם ראש ממשלת עירק מוסטפא אל-קאזמי, ואישר את המשך תיאום המאמצים למאבק בטרור, על פי הודעה משותפת שפורסמה לאחר הפגישה. .

בהקשר זה, המומחה לענייני הצבאי העיראקי אחמד אל-שריפי אומר כי "עיראק יכולה לשפר את יכולותיה באמצעות מערכת בריתות בינלאומיות ואזוריות המבטיחות תמיכה בעת הצורך."

אל-שריפי הוסיף כי "ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות, מצרים ומדינות אחרות באזור יכולות למלא תפקיד בעירק מכיוון שאין לנו את השפע הכלכלי שיאפשר לנו לרכוש  נשק כבד בהיקפים נרחבים."

אל-שריפי, טייס בצבא עיראק לשעבר, טוען כי "מדינות האזור לא ימעיטו במתן תמיכה, בהתחשב בכך שהביטחון בעירק הוא חלק מהביטחון האזורי. לכן, כאשר הם מבצעים פעולות משותפות, זה גם למען ביטחונם. "

עיראק עוברת מצוקה כלכלית כתוצאה מירידת מחירי הנפט שנגרמה כתוצאה מההשלכות של נגיף קורונה, שאילצה אותה לנקוט באמצעי צנע כדי לספק את הכספים הדרושים לתשלום משכורות עובדי המגזר הציבורי.

"לעיראק אין מספיק כסף לרכישת נשק בשלב זה, אולי אם מחיר הנפט יעלה בשנה-שנתיים הקרובות, בגדאד עשויה לשקול ברצינות את המודרניזציה של צי מובילי המשוריינים שלה וכלי רכב ללחימת חי"ר, שכרגע מוגבל לציוד מיושן.

אל-שריפי מסכים להצעה זו ומוסיף: "עלינו לקנות ציוד תמיכה אווירית מקרוב, כמו מסוקים מתקדמים וכלי טיס למטרות תובלה, ולא מטוסי קרב מתקדמים."

והוא ממשיך, "האתגר בעירק אינו שגרתי, והוא מיוצג על ידי לוחמת גרילה שאינה מצריכה פעולות ספציפיות המתבצעות על ידי מטוסים על קוליים, ואם אנו זקוקים למבצעים כאלה, ארצות הברית והקואליציה יכולות לבצע את המשימות המוגבלות הללו. . "

לאור התחרות הקיימת בין ארצות הברית מחד, לבין רוסיה וסין מאידך, עיראק עשויה להתמודד עם לחצים לעמוד לצד אחד משני הצירים.

אך שריפי מאמין שארצות הברית לא תתנגד לשום עסקת נשק עם מדינות יריבות אם היא תתבצע "מתוך איזון פוליטי".

לדבריו, ריבוי מקורות החימוש העיראקים אינו מעורר את דאגתם של ארצות הברית, אלא בתנאי שהוא מבוסס על שדרוג יכולות החימוש, " והוסיף כי אם " המניע הוא פוליטי ואנחנו קונים נשק רוסי בכדי להפחית את התלות בכלי הנשק האמריקניים, ותהיה השפעה סינית ורוסית על חשבון ההשפעה….כאן עירק מסתבכת."

המומחה הצבאי העיראקי מאמין שבגדאד יכולה לגוון את מקורות החימוש שלה, אך תוך שמירה על הברית האסטרטגית עם וושינגטון.

הוא נתן דוגמה לכך במצרים, שלדבריו יש יותר ממקור חימוש אחד עם איטליה, צרפת, סין, רוסיה וארצות הברית, אולם היא נותרה בעלת ברית חשובה של וושינגטון, המספקת תמיכה חומרית מדי שנה לצבא מצרים.

Betting on the Iraqi army | Khairallah Khairallah | AW