השבוע שבין ה-28.5.21 ל- 3.6.21 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- שורה של תהלוכות, כנסים ומצעדי ניצחון מצד החמא"ס בנסיון לקבע תודעת נצחון במבצע "שומר החומות".
ברקע, מאבק שליטה בין החמא"ס לרש"פ, על כספי הסיוע הבינלאומי והערבי, שכבר הובטחו לטובת שיקום הרצועה.
*- שר המודיעין המצרי הגיע לעזה, בנסיון לקדם הסכם פיוס פלסטיני ורגיעה מול ישראל, כשמצטרפת אליו נציגות רשמית של הרש"פ בראשות סגן ראש הממשלה זיאד אבו עמרו. למרות זאת, לא נמנעים בחמא"ס ממעצר בכירים בפת"ח ברצועה.
*- החמא"ס מודיעה שלא תסכים לקשור בין המו"מ על השבויים למו"מ על הרגיעה ברצועה כדרישת ישראל, וקובעת "תג מחיר של 1111 אסירים, כתנאי לעסקה.
קריאה ליום זעם באיו"ש ביום שישי – 04 יוני, לרגל יום השנה למלחמת ששת הימים. ברקע התארגנות למאבק פלסטיני נגד הקמת הישוב אביתר בסמוך לצומת תפוח.

ובהרחבה:

שבועיים להפסקת אש ובחמא"ס ממשיכים במבצע הנדסת התודעה, שמטרתו להפוך את תבוסתם הצבאית להישג מדיני, ואין ספק שהם יודעים לעבוד.
לכל אורך השבוע התקיימו ברחבי עזה תהלוכות נצחון, מפגנים צבאיים, טקסי זיכרון להרוגי מבצע "שומר החומות", הופעות תקשורתיות של אנשי יחידות החמא"ס השונות, וכל זאת כדי לאותת שהחמא"ס החזיק מעמד מול מכונת המלחמה הישראלית. את המערכה הזו מוביל בראש וראשונה יחיא סנואר, ראש החמא"ס ברצועה, שיצא במספר ראיונות ונאומים, בהם העלה שורה של טענות על הנצחון החמא"סי והתפוררות ישראל מול ההתנגדות, כשלהמחשת הדברים הצטלם יושב על כורסא בחורבות משרדו המופצץ.

הנה תמונות מעצרת הענק שערכו אנשי החמא"ס בצפון הרצועה לכבוד הרוגיהם, ולחגיגת הנצחון המדומיין:

המאבק על תודעת הנצחון אינו עוסק רק בכבוד, הוא נוגע בעיקר בכסף והרבה. כבר במהלך הלחימה הודיע נשיא מצרים א-סיסי על הקצאת חצי מליארד דולאר לשיקום הרצועה. הצטרפה אליו ממשלת קטר שהכריזה מיד בשוך הלחימה על הקצאת סכום דומה, ועוד שורה ארוכה של מדינות הודיעו גם כן על הקצאת כספים לשיקום הרצועה. המצרים כבר החלו בהזרמת שיירות עם מוצרי סיוע הומניטארי דרך רפיח, כשעד עתה נכנסו לאזור 3 שיירות כאלה.
הכסף העיקרי אמור להגיע לטובת בנייתם מחדש של מגדלי הדירות שהופצצו בידי ישראלותשתיות הכבישים, המים והחשמל שנפגעו קשות במסגרת תקיפת רשת מנהרות הטרור של החמא"ס.
מי שמבקשת לשלוט בכספים הללו מתוקף הטענה להיותה הנציגות הלגיטימית של הפלסטינים הינה הרש"פ, וכנגדה תובעים אנשי החמא"ס את השליטה בכסף, מכח היותם שליטי הרצועה. בחמא"ס לא מהססים לטעון שהכסף שיגיע לרש"פ ייגנב בדרך, ואילו ברש"פ מעבירים מסרים שכסף שיגיע לחמא"ס יוקצה להתחמשות ולטרור ולא לשיקום הרצועה. מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ פתח בסבב ביקורים במדינות המפרץ, במטרה להבטיח שכל כסף לסיוע לשיקום הרצועה יועבר רק דרך הרש"פ ואונר"א.
בחמא"ס במקביל חידשו את מבצע ההתרמה החשאי שלהם, לגיוס תרומות בביטקוין, במטרה להתגבר על המגבלות של הרשויות בארה"ב מול בנקים המסייעים לגורמי טרור.
וגם האיגודים המקצועיים וארגוני הצדקה לוטשים עיניים לסכומי הענק, ופתחו במבצעי התרמה, בנסיון לששכנע כמה שיותר גורמים, להעביר דרכם את הכספים שברצונם לתרום לשיקום עזה.
חסאם ח'דר מראשי הפת"ח לשעבר, המצוי בעימות עם הנהגת הארגון, ומתומכי מרואן ברגותי האשים את ממשלת אשתיה בנסיון לגזול את כספי הסיוע לעזה. ובמקביל טען העתונאי הבריטי דיויד הרסט, המקורב לחמא"ס, כי המאמצים להחיות את הרש"פ באמצעות כספי הסיוע לעזה נולדו מתים. לדבריו: העם הפלסטיני כבר מאחורי עידן מחמוד עבאס.
על רקע זה, הגיע לעזה עבאס כאמל שר המודיעין המצרי, תוך שמצטרפת אליו משלחת רשמית של הרש"פ בראשות זיאד אבו עמרו, סגן ראש הממשלה ואיש עזה, שלו קשרים מצויינים גם עם החמא"ס, ולצידו מספר שרים טכנוקראטיים דוגמת מיי כילה, שרת הבריאות ועוד. בכך, הפגין כאמל בצורה בוטה מי לדעת ממשלת מצרים צריך לשלוט בכסף. עם זאת, קיים כאמל שורה של פגישות רשמיות ופומביות עם אנשי החמא"ס בראשות יחיא סנואר, תוך שהוא מציין שמטרת מצרים להגיע להסכם הפסקת אש ארוך טווח שיכלול גם חילופי שבויים.
יחיא סנואר, מיהר להגיב על כך, בציינו שאין לחמא"ס כל מניעה לקיים מו"מ בו זמני על רגיע ושיקום הרצועה מחד, וחילופי שבויים ואסירים מאידך, אך כל אחד מהמשאים והמתנים לא יהיה תלוי בשני, ומבחינת חמא"ס המחיר של עסקת חליפין עם ישראל לא יפחת מ1111 אסירים, שזה מספר משוחררי עסקת שליט, בנוסף, לאסירי העסקה שנעצרו ונאסרו מחדש.

הנה תמונות ממפגש עבאס כאמל ויחיא סנואר בעזה:

ישראל מצידה, ממשיכה במדיניות מתנות חינם לפלסטינים, מעברי הרצועה נפתחים, כמעט כל הסחורות נכנסות, כולל חומרי בניה. הבוקר (03 יוני) נפתח גם מעבר ארז למקרים הומניטאריים, בלי לדרוש קצת הומניטאריות לשבויים הישראלים, ומרחב הדייג נפתח גם הוא חלקית, אבל הדייגים מרחיבים אותו בהדרגה בשיטת קביעת העובדות בשטח. לא בכדי, חסמו מפגינים ישראלים לזמן קצר את הדרכים למעבר כרם שלום, בדרישה ל"קצת הדדיות", מול החמא"ס.
במהלך ביקורו ברצועה נכח כאמל בטקס הנחת אבן פינה לשכונה חדשה על אדמות הישוב נצרים, השכונה תקרא "מצר" – מצרים, כמו השם הערבי של שכונת "הליופוליס" בקהיר. בטקס נכחו גם נציגי הרש"פ והפת"ח, ובכללם אחמד חלס, מזכיר הפת"ח ברצועה, שהתחבק עם סנואר.
כל זה, למרות שזמן קצר קודם לכן, במהלך קבלת הפנים לעבאס כאמל ברפיח, עצרו אנשי חמא"ס את חאתם אבו חצין, מזכיר פת"ח בצפון הרצועה.
בעקבות, הביקור ברצועה, זימן המודכ"ל המצרי מפגש בינאירגוני של נציגי כלל הפלגים הפלסטיניים בנסיון לבחון אפשרות לקדם פיוס פנים פלסטיני, למרות שלכל ברור שמדובר במהלך חסר סיכוי. הרש"פ נאבקת על הישרדותה באיו"ש וכל מחווה כלפי החמא"ס תסתיים בחיסולה. החא"ס מבין שהוא קרוב מאי פעם ליעד של חיסול הרש"פ, ובכך ניטרול גורם מרכזי המסכל את פעילותו באיו"ש, והגדלת הלגיטימציה לביצוע פיגועים נגד ישראל וההתיישבות באזור.
ועוד מעזה, קבוצה של מסתננים מהרצועה הצליחה לחצות את הגדר, אך רובם הוברחו מחדש לרצועה. מסתנן אחד, כן חמק מאמצעי הגילוי, והגיע לאזור מושב אבשלום, שם הוא דקר ופצע קל את רכז הבטחון, טרם שנורה ונעצר.
בתוך כך, ממשיכים תושבי הרצועה להפגין את חוסר הסובלנות כלפי כל נסיון להציג תמונה מאוזנת של העימות. ברחבי עזה וג'באליה התקיימו הפגנות ענק כנגד מאתיאס שמאלי, מנהל אונר"א בעזה, ביוזמת ועד העובדים העזתי של הסוכנות, בדרישה לפטרו. זאת, לאחר שהעז להודות בראיון עתונאי שצה"ל עשה כל מאמץ למנוע פגיעה בחפים מפשע ובתשתיות אזרחיות במהלך מבצע "שומר החומות". גם התנצלות פומבית של אונר"א (כאילו שמישהו אמור להתנצל על אמירת אמת) לא הועילה, וגם לא שנים של עמדה פרו פלסטינית מובהקת של שמאלי, כמו מרבית מוחלטת של אנשי אונר"א. בסופו של דבר עזבו שמאלי וגם סגנו דיויד די פולד את הרצועה, שמאלי עזב לצמיתות ודיפולד ינהל את שלוחת אונר"א בעזה, ממטה הארגון בירושלים. קודם לכן, נועדה לני סטיינסט, סגנית נשיא אונר"א העולמי בעזה, עם יחיא סנואר, ראש החמא"ס ברצועה, בנסיון לישב את המשבר, וכנראה שזו הפשרה שהושגה.

הנה תמונות מההפגנה נגד שמאלי בעזה:

ועוד מעזה: שני אנשי יחידת החבלה של החמא"ס נהרגו בתאונת עבודה בעת שטיפלו בנפל של פצצה ישראלית שנאספה בתום מבצע "שומר החומות". בחמא"ס טוענים שהצליחו לאסוף עשרות נפלים כאלה, שבכוונתם להשמיש לקראת ה"סבב הבא". בתפילה שגם אלה יתפוצצו בטרם עת.
ובאיו"ש, נמשכים הנסיונות להתססת השטח. בין היתר, קראה החמא"ס ל"יום זעם" בשישי הקרוב- 04 יוני, לרגל יום השנה למלחמת ששת הימים שיחול למחרת, ומכונה לעתים "יום הנכסה".
ישראל בתורה, כבר פתחה בגל מעצרים, של פעילי חמא"ס מרכזיים מאיו"ש, הבולט בהם ג'מאל אלטויל, ראש עיריית אלבירה לשעבר, ומי שהפך לדובר הלא רשמי של החמא"ס באיו" בתקופה האחרונה. תנועת החמא"ס פרסמה גילוי דעת שהדגיש, שמעצרו של טויל, לא יפגע בנחישות התנועה לקדם את ההתנגדות לשלטון הישראלי באזור.
במקביל, החלה התארגנות של אנשי הכפר ביתא שבגזרת שכם בעידוד הרש"פ למחאה נגד הקמת הישוב החדש אביתר, סמוך לצומת תפוח, בעקבות רצח יהודה גואטה הי"ד, ופציעת שניים מחבריו בפיגוע ירי באזור. לטענת הפלסטינים, באחת ההפגנות בגזרה נהרג צעיר מהכפר, כאשר גם החמא"ס וגם תנועת "חזב אלתחריר", טענו שההרוג נמנה על שורותיהן.

הנה תמונות מהעימותים בגזרה:

לא רחוק משם, טוענים תושבי הכפר קריות להשתלט על קרקעות שמהם פונו מתיישבי גוש שילה, בצו המנהל האזרחי והיועמ"ש. בפועל, אכן ישנו צו לפינוי מטעים של משק אחיה, אך הפלסטינים לא יכולים להגיע לשם, ובודאי לא לעבד אותם.
ברקע נמסר על מותו של סטודנט מאוניברסיטת ביר זית שנפצע לפני כשבועיים בעימותים בצומת איו"ש. האוניברסיטה הכריזה על 3 ימי אבל לכבודו.
עדיין, החיים באיו"ש חוזרים למסלולם. עונת החתונות החלה, ובכל כפר ושכונה, נשמעים קולות ירי וזיקוקים המציינים חתונות רבות משתתפים. למרות שהקורונה ממשיכה להפיל חללים, הארועים מתנהלים כאילו אין קורונה.

לעומת זאת, המצב הפוליטי בהחלט משתלב בשירת זמרי החתונות, כפי שניתן לראות בחתונה הבאה מאזור ראמאללה:

עד כאן להשבוע, שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש