סין בפרויקט 'שמש מלאכותית': חיממה פלסמה ל-120 מיליון מעלות צלזיוס

כלי תקשורת בסין דיווחו כי חוקרים שעבדו על פרויקט היתוך גרעיני הצליחו להחזיק פלזמה בטמפרטורה של 120 מיליון מעלות צלזיוס קרוב לשתי דקות.
היומון הסיני גלובל טיימס מדווח כי מה שמכונה השמש המלאכותית , פרויקט ההיתוך הגרעיני הסיני ידוע,  גם הצליח לשמור על פלזמה ב-160 מיליון מעלות צלזיוס למשך 20 שניות.

זמנים אלה, אמנם לא ארוכים במיוחד במונחים מוחלטים, אך הם שיאים בחיפוש אחר היתוך גרעיני. השלב הבא יהיה לשמור על טמפרטורות אלו למשך שבוע, על פי פרופסור לפיזיקה מהאוניברסיטה הדרומית למדע וטכנולוגיה בשנזן.

כור ההיתוך הגרעיני בסין עלה לכותרות לראשונה בשנת 2019, כאשר בייג'ינג אמרה כי בקרוב יתחיל לפעול.

הכור – ה- HL-2M Tokamak – הופעל לראשונה בסוף השנה שעברה, וההישג הראשון שלו היה שמירה על טמפרטורה של 100 מיליון מעלות צלזיוס למשך 100 דקות.

תהליך ההיתוך הגרעיני טומן בחובו הבטחה גדולה לייצור האנרגיה, אך הפיכתו לעובדה קיימת היא אתגר מכיוון שאמנם תהליך האיחוי (היתוך) עצמו אפשרי, אך הוא צורך יותר אנרגיה ממה שהוא משחרר, דבר ההפוך מהמטרה אותה רוצים להשיג.

לאחרונה דיווחה גם רוסיה על חדשות בתחום ההיתוך הגרעיני. בתחילת החודש, התקשורת הממלכתית מסרה כי הכור טוקמאק T-15MD הופעל לראשונה.

גם סין ורוסיה חברות בצוות הבינלאומי שבונה את פרויקט ההיתוך הגרעיני של ITER באירופה. בניית הטוקמאק של ITER החלה בשנה שעברה בדרום צרפת.

התגמול, אם יושג היתוך גרעיני, יהיה אדיר. בין היתרונות של הטכנולוגיה היא אנרגיה אולטרה-עוצמתית שהיא זולה לייצור, ללא פליטת זיהום ולמעשה בלתי מוגבלת. היתוך גרעיני לא משאיר פסולת רדיואקטיבית, מה שהופך אותו קרוב ככל האפשר למקור האנרגיה המושלם.

Nuclear fusion - Wikipedia

תמונה:ויקיפדיה