הבנק העולמי: לבנון באחד המשברים הכלכליים הקשים ביותר מאז המאה ה -19

הבנק העולמי הזהיר אתמול (ג ') כי לבנון נמצאת בקריסה כלכלית שעשויה למקם אותה בין עשרת המשברים העולמיים הקשים ביותר מאז אמצע המאה התשע עשרה, בהיעדר פתרון באופק שיוציא אותה מהמציאות שנקלעה אליה בעל כורחה ושהוחמרה על ידי שיתוק פוליטי.

בדו"ח חדש, מעריך הבנק העולמי  שהתוצר הריאלי בלבנון, הסובלת מ"ממצב כלכלי חמור ומתמשך", יתכווץ ב –9.5 אחוזים בשנת 2021.

הדו"ח קבע כי "משבר כלכלי ופיננסי זה עשוי להיות מסווג בין עשרת המשברים הקשים ביותר, ואולי אחד משלושת המשברים הקשים ביותר, ברמת העולם מאז אמצע המאה התשע עשרה.

"לנוכח האתגרים האדירים הללו, חוסר המעש המתמשך ביישום מדיניות החילוץ, בהעדר רשות מבצעת למלא את תפקידיה הנדרשים, התנאים החברתיים והכלכליים המידרדרים מאיימים על השלום החברתי השברירי".

מאז קיץ 2019, לבנון עדה להתמוטטות כלכלית מואצת, שהוחמרה על ידי הפיצוץ הנורא של נמל ביירות ב -4 באוגוסט וצעדים להתמודד מול נגיף קורונה. במארס 2020 ברירת המחדל של המדינה הוא האם לשלם את חובותיה לגופים זרים, ואז החלה במשא ומתן עם קרן המטבע הבינלאומית על תוכנית הבראה שהושעתה מאוחר יותר בגלל חילוקי דעות בין הנושאים והנותנים .

שער החליפין של הלירה הלבנונית מול הדולר ירד בהדרגה עד שאיבד יותר מ- 85 אחוז מערכו, יותר ממחצית האוכלוסייה נמצא מתחת לקו העוני ושיעור האבטלה עלה, בעוד שהקהילה הבינלאומית מחייבת את הרשויות ליישם רפורמות דחופות כדי שהמדינה תשיג את התמיכה הכספית הנדרשת בכדי להוציא אותה ממעגל המשבר.

אבל המדינה, מאז התפוצצות נמל ביירות, שקועה בשיתוק פוליטי.

למרות הלחץ הבינלאומי שהוביל צרפת במיוחד, ראש הממשלה המיועד סעד חרירי לא הצליח, מאז שהתמנה באוקטובר, להשלים את משימתו. ממשלת לבנון התפטרה לאחר הפיצוץ בנמל.

בדו"ח הבנק העולמי שכותרתו "לבנון טובעת: לקראת 3 המשברים העולמיים הגרועים ביותר" נכתב כי "תגובת הרשויות הלבנוניות לאתגרים אלה ברמת המדיניות הציבורית לא הייתה מספקת במידה רבה", בגלל כמה סיבות, בעיקר בגלל "היעדרות של קונצנזוס פוליטי בנוגע ליוזמות יעילות בתחום המדיניות " .

בשנת 2020 התוצר הריאלי התכווץ ב -20.3%, לאחר שהתכווץ ב -6.7% בשנת 2019.

ערך התוצר המקומי הגולמי, על פי הדו"ח, ירד מכ- 55 מיליארד דולר בשנת 2018 לכ- 33 מיליארד דולר בשנת 2020. הדו"ח הוסיף כי "לאור מצב חסר תקדים של אי וודאות, התוצר הריאלי צפוי להתכווץ ב 9.5 אחוזים בשנת 2021".

לבנון עדה לאחד המשברים הכלכליים החמורים ביותר