כטב"מ תקף האנגר של מטוסי מודיעין אמריקאים בארביל שבעיראק

מקורות אמריקאים גילו כי כטב"מ חמוש תקף מתקן בו שהו מטוסי מודיעין אמריקאים בארביל באפריל האחרון, מה שהעלה את חששם של גורמים בבית הלבן ובפנטגון, וציינו כי "כמה גורמים אמריקאים קראו לתגובה צבאית, אך הממשל החליט אחרת. "

בשבת, פרסם העיתון האמריקני, וושינגטון פוסט, מאמר בו הוא דיבר על האיום הגדול ביותר על כוחות הקואליציה הבינלאומיים בעירק, שהם המל"טים.

הוושינגטון פוסט, שציטט את גורמי צבא ארה"ב בעירק, אמר כי החשש גובר מפני התקפות כטב"מים, והסביר כי הדבר נובע מהחשש הוא ממל"Yים חמושים בטילים שמערכות ההגנה לא יוכלו לאתר אותם.

בחודש אפריל, תקיפת כטב"מים התמקדה בהאנגר של ה- CIA בתוך מתחם שדה התעופה בעיר ארביל שבצפון המדינה, על פי גורמים הבקיאים בנושא. גורם בקואליציה אמר כי המעקב אחרי הטיסה של המל"ט היה ממרחק של 10 ק"מ מהאתר, אך לאחר מכן איבדו את הקשר איתו כשעבר לנתיב טיסה אזרחי.

גורם בקואליציה אמר כי שרידי המל"ט שוחזרו חלקית, והניתוח הראשוני הצביע על כך שהוא יוצר באיראן. המתקפה הפחידה מאוד את בכירי הבית הלבן והפנטגון בגלל האופי המסווג של המתקן ומורכבות התקיפה.

אף על פי שאיש לא נפגע בתקיפה, היא עוררה לילה ארוך של התלבטות כיצד להגיב, לדברי גורמים מערביים. כמה בכירים אמריקאים קראו לבחון ברצינות תגובה צבאית, כולל ראש המועצה לביטחון לאומי במזרח התיכון ובצפון אפריקה, ברט מקגורק, אמרו שני אנשים שמכירים את הנושא, כאשר בסופו של דבר ממשל ביידן החליט שלא לנקוט בפעולה צבאית.

פיגוע מזל"ט דומה ,שהיה בחודש מאי על בסיס האוויר – עין אל-אסאד, עורר חששות דומים בקרב מפקדי הקואליציה בנוגע לאופן שבו מיליציות מתאימות את הטקטיקה שלהם, על פי גורמים ואנשים בבסיס.

"הנזק לא היה גדול אבל הקואליציה הייתה נסערת מאוד, הם אמרו למפקדינו שזו הסלמה גדולה", אמר חייל עירקי שהוצב בעין אל-אסד בתנאי אנונימיות בגלל רגישות המצב. איראן תקפה בעבר את עין אל-אסד בטילים בליסטיים בינואר 2020, כתגובה להתנקשות ארה"ב במפקד האיראני, האלוף קאסם סלימאני, מוקדם יותר באותו חודש.

התקפות רקטות של ארגונים הנתמכים באיראן הרגו לעיתים חיילים אמריקאים, אנשי ביטחון ואזרחים עירקיים, מה שגרם לתגובה צבאית אמריקאית ודחף את וושינגטון וטהרן לסף עימות ישיר על אדמת עירק.

אף שהמתח הוקל מאז כניסתו של הנשיא ביידן לתפקידו, גורמים רשמיים חוששים כי התקפות עתידיות עדיין מסתכנות בהצתת מעגל חדש של אלימות, כאשר מיליציות הנתמכות על ידי איראן מנסות לדחוק את כוחות הקואליציהבעיראק אל מחוץ למדינה.

הלחץ העיראקי על ארצות הברית ועל כוחות קואליציה אחרים לסגת התגבר בשנה שעברה על רקע הכעס על החלטת ממשל טראמפ להרוג את סלימאני ואת מנהיג המיליציה העירקית אבו מהדי אל-מוהאנדיס באמצעות תקיפת מזל"ט.

מאז סד"כ הכוחות האמריקאים צנח בכמעט מחצית, בין השאר משום שכוחות הביטחון העירקיים לוקחים כעת את ההובלה בהידוק הטיפול הצבאי במה שנותר מהמדינה האסלאמית. אך הסד"כ האמריקאי בעיראק צנח אף הוא בתגובה להתקפות הטילים המוגברות. בעירק יש כיום כ -3,000 חיילי קואליציה, כולל 2,500 אמריקאים.

בהיעדר הגנות אפקטיביות, איום המזל"ט מעלה כעת את האפשרות להסלמה פתאומית של אלימות, כאשר כל מתקפה חדשה מעוררת סערת תקשורת כאשר גורמים אמריקאים מבקשים לקבוע אם אמריקאים נהרגו או נפצעו.

"מותו של אמריקני הוא הקו האדום שלהם", אמר פקיד מערבי, שנשא דברים באנונימיות בגלל רגישות הנושא. "השאלה הראשונה שהאמריקאים שואלים תמיד היא: מהו לאום הקורבן?"

"מתקיימים מאמצים לפתח הגנות טובות יותר מפני מזל"טים", אמר בתחילת החודש מפקד חיל הים האמריקני במזרח התיכון, הגנרל פרנק מקנזי. בעת ביקורו בצפון מזרח סוריה, אמר מקנזי לעיתונאים, "גורמים צבאיים מחפשים דרכים לנתק את תקשורת הפיקוד והשליטה בין מזל"ט למפעיל שלו, לשפר חיישני מכ"ם כדי לזהות במהירות איום ככל שהוא מתקרב, ולמצוא דרכים יעילות ליירט את כלי הטיס."

באפריל הודיע ​​הבית הלבן על הקמת קבוצת עבודה משותפת של ארה"ב וישראל "על האיום ההולך וגובר על כלי טיס בלתי מאוישים וטילים מונחים מדויקים שאיראן מייצרת ומספקת לשכנותיה במזרח התיכון."

אנשי הביטחון העיראקים דיברו בראיונות ותיארו את אי הנוחות והתסכול של בסיסי הצבא עקב התקפות המזל"טים והטילים והדגישו כי תקיפות על מתקנים הקשורים לארה"ב מהווים איום גם על העירקים.

"אני מאוכזב מאוד כשאני רואה את ההתקפות האלה, אנחנו יודעים מאיפה הם באו, אבל אנחנו לא יכולים לעשות שום דבר בקשר לזה, גם אם אני קצין בצבא העיראקי", אמר הקצין בעין אל-אסד.