לוחמה תת קרקעית: סיכום מבצע "שומר החומות"

Gaza Underground Map | Underground map, Metro map, Map

צה"ל מתפאר בפגיעה במאה ק"מ של מנהרות . המטרו הושמד !
אכן הישג ראוי אך יש לבחון הישג זה לאור מטרת חפירת המנהרות .

מטרת המנהרות היתה נותרה בעיקרה הגנתית , למנוע מהצד התוקף כיבוש קל של האזור ,להשהות את ההתקפה ולגבות מהתוקף מחיר דמים יקר. המנהרות גם מאפשרות שרידות של הכוח המגן. ובשני פרמטרים אלו מצליחות מנהרות החמאס להשיג את מטרתן.

צבא הגנה לישראל נמנע להיכנס קרקעית לרצועת עזה מחשש לנפגעים רבים ולעימות ארוך ימים בכיבוש חלקים מהרצועה. גם חלק גדול מפעילי הטרור ומנהיגי חמאס לא נפגע היות והסתתר במנהרות אשר נמצאות מתחת לבתי תושבים ומוסדות ציבור.
חיל האוויר אכן פיתח יכולת להשמיד מנהרות מהאוויר אך יכולת זו אינה חדשה וכבר נוסתה מספר פעמים בעבר כולל קבירת חוליות בדרכם התת קרקעית ליעד, ההפתעה היתה בכמות הפגיעות בו זמנית בשל כמות המטוסים והפצצות ששוגרו בזמן קצר על המטרות , פצצות שפגעו במנהרות שלחו גלי הדף שפגעו בתשתיות מים וביוב ובמבנים שלא היתה כוונה לפגוע בהם וגרמו למוות מיותר של משפחות וילדים.
מנהרות בלבנון

אין דין הפצצות המטרו בעזה להפצצות של המנהרות בצפון ! סוג הקרקע החולי בעזה מאפשר שליחת גלי הדף והלם למרחק רב יחסית לעומת ההגנה של הסלע הקשיח בלבנון , גם פצצות חודרות ביצורים יתקשו לתת מענה למנהרות עמוקות ומבוטנות בעומק ההרים בלבנון מה שיחייב תקיפה קרקעית .
במהלך המבצע כאילו בהיחבא יצאה ידיעה קצרה שחיבאללה חפר מנהרות מגבול ישראל ועד לבירות ,לי זה נראה כמו תפוח אדמה לוהט שמישהו היה חייב להוציא לפני שיבואו אליו בטענות , במהלך המבצע כבדרך אגב ציין אייזנקוט שחפירת המנהרות תוכננה אצל החיזבאללה כבר בתחילת שנות ה 2000 , במידה וזה נכון, גורמי מודיעין ידעו על המנהרות אך החיילים שיצאו למלחמת לבנון השנייה לא ידעו ? מי שכח לעדכן אותם? הרושם שנתקבל שלא רק לחמאס ולתקשורת הזרה צה"ל עורך תרגיל הונאה אלא שבהתנהלותו תרגיל ההונאה הוא כלפי הציבור בישראל ועוד יותר חמור כלפי הלוחמים שלא מקבלים את האינפורמציה הקריטית בזמן ולכן גם לא נערכים לקראתה.
כמובן שיש הרבה שאלות שנותרו ללא מענה, כמה מתוך המנהרות שנהרסו ניתנות לשיקום? מה אורך המנהרות שנותר ובאילו גזרות ? האם כל המנהרות אכן הושמדו על ידי חיל האוויר ? האם היו מנהרות שנפגעו כתוצאה ממטענים שהונחו בהם בעוד מועד ולא כתוצאה מפצצות מהאוויר ? אילו פיתוחים נעשו ע"י החמאס בירי תת קרקעי המאפשר לו לשמר יכולות ירי גם תחת מעקב אווירי הדוק ? באילו טכניקות החמאס משתמש כדי לנסות ולעקוף את המכשול התת קרקעי ? מדוע צה"ל נמנע מהפעלת כח התקפי תת קרקעי ?
לצד זאת ניתן לקבוע בברור המנהרות ימשיכו להיות חלק משדה הקרב שמולו מדינת ישראל מתמודדת בצפון ובדרום כחלק מה" חדשנות המשבשת" בשדה המערכה, המופעלת כלפי מדינת ישראל בהצלחה.

קרדיט: אינג' יהודה כפיר – בינוי מבצעי

Eliminating Hamas "Metro" network of terror tunnels in Gaza - YouTube

הפרשן הצבאי של האתר נציב.נט העיר ברקע הכתבה : אין שום מקום להשוואה בין ייעוד ומבנה מנהרות חמאס לייעוד ומבנה, מיקום ופריסת מנהרות חזבאללה. תפיסת ההפעלה שונה בתכלית ובטח קלות ויכולת החפירה/חציבה בין זירת הדרום לצפון.

ובקשר לפסקה הבאה בידיעה : "במהלך המבצע כאילו בהיחבא יצאה ידיעה קצרה שחיבאללה חפר מנהרות מגבול ישראל ועד לבירות ,לי זה נראה כמו תפוח אדמה לוהט שמישהו היה חייב להוציא לפני שיבואו אליו בטענות , במהלך המבצע כבדרך אגב ציין אייזנקוט שחפירת המנהרות תוכננה אצל החיזבאללה כבר בתחילת שנות ה 2000 , במידה וזה נכון, גורמי מודיעין ידעו על המנהרות אך החיילים שיצאו למלחמת לבנון השנייה לא ידעו ? מי שכח לעדכן אותם"?

הערתי כבר כשהידיעה עלתה כי היא לא הובנה נכון, אין מנהרות חזבאללה בכל השטח מהגבול ועד ביירות אלא הפרוייקט פרוש בכל רחבי לבנון כולל בבקעא. חזבאללה עסוק בחציבת מנהרות בדומה לתו"ל הסורי והאיראני לטובת שרידות מערכים חשובים ולא ללחימה. מערך אחר טקטי שנחצב כבר בתחילת ה- 2000 והיה ידוע חלקית למודיעין לקראת מלחמת 2006 אך לא בפירוט ובהבנה שיש כיום על לבנון או על עזה. במסגרת "שמורות הטבע" נחצבו תחמי לוחמים לרמת הצוות שאיפשרו בעיקר שרידות ויכולת אש רקטית מוגבלת מהמרחב הסמוך.