עזה כשדה ניסויים ראשון לעימות צבאי מבוסס אינטליגנציה מלאכותית

אתר החדשות "רוסיה היום" טוען כי העימות בן 11 הימים בין ישראל לחמאס כונתה על ידי הצבא הישראלי "מלחמת ה- AI הראשונה", שהתגאה על שימוש בטכנולוגיות מחשוב מתקדמות כדי לנפות את כמות המודיעין המדהימה שהוא אוסף על עזה.
"לראשונה, בינה מלאכותית (AI) הייתה מרכיב מרכזי ומכפיל כוח בלחימה באויב", אמר קצין בכיר בחיל המודיעין של צבא ההגנה לישראל (צה"ל), כפי שצוטט על ידי התקשורת הישראלית.
יחידת המודיעין המובחרת 8200 השתמשה במערכות תוכנה שנקראו "אלכימאי", "הבשורה" ו"עומק החוכמה ", כדי להגביר את העליונות המוחצת כבר של צה"ל ביחס לחמושים במובלעת עזה הנצורה.
ניתוח המופעל על ידי AI הוחל על כמויות עצומות של נתונים שנאספו באמצעות הדמיה לוויינית, מצלמות מעקב, יירוט תקשורת ומודיעין אנושי, כך טען צה"ל.

נפח המידע היה מדהים. צה"ל אמר, למשל,  כל נקודה מסוימת בעזה צולמה לפחות 10 פעמים ביום במהלך הסכסוך. נראה כי הצבא שמח על מה שיצא לו מהאלגוריתמים.

תוכנית "הבשורה", למשל, סימנה בזמן אמת מאות יעדים לפגיעה על ידי חיל האוויר הישראלי, בעוד שמערכת "האלכימאי" הזהירה את כוחות ישראל מפני התקפות אפשריות על עמדותיהם, על פי הדיווחים.

המודיעין הישראלי טען גם כי הטכנולוגיה שלו מאפשרת למפות בדיוק רב את רשת המנהרות מתחת לעזה, ששימשו את החמושים הפלסטינים. לדבריהם, נתונים אלה סייעו בחיסול בכיר חמאס באסם עיסא, הקצין הבולט ביותר שנהרג על ידי צה"ל מאז המבצע הישראלי בעזה בשנת 2014, ושל כמה פעילים אחרים.

"שנים של עבודה, חשיבה מחוץ לקופסה ושילוב כל הכוח של חטיבת המודיעין יחד עם גורמים בשטח הובילו לפיתרון פורץ דרך של מערך המטרו בעזה", אמר הקצין הבכיר על המפה כביכול.

מבקרי ישראל ככל הנראה לא ישתתפו בהתלהבות של צה"ל מאבן הדרך ביישום AI, ויתפסו אותה יותר כמקדם מכירות. העימות, לכאורה, שאינו ניתן לפתרון עם חמאס והשליטה שיש לישראל בגישה לעזה הופכים את השטח למקום נוח לבדיקת מגוון טכנולוגיות צבאיות וביטחוניות.

יש אנשים שטוענים כי ניסויי מערכות הנשק החדישים,  שנערכו במהלך התלקחויות אלימות קבועות ,הם חיוניים לישראל כדי לשמור על יתרון תחרותי בשוק הנשק העולמי. היצרנים הישראלים משווקים מזל"טים מתקדמים, מערכות הגנה מפני טילים ומוצרים אחרים ללקוחות זרים תחת תוויות כמו "נבדק קרב" או "הוכח בעת לחימה". מגזר הביטחון במדינה מקיים מערכת יחסים טובה עם הצבא שלו והממשלה בכלל.

לא רק מערכות נשק אלא גם טכנולוגיות לאיסוף מידע, שסיפקו את הקלט לאלגוריתמים האנליטיים של צה"ל, נעוצים במידה רבה בסכסוך הישראלי-פלסטיני. החשש הציבורי מפיגועי טרור מצד בני האוכלוסייה הקיצוניים בשטחים הפלסטיניים נותן הצדקה ומשאבים לפיתוח כלי שיטור רבים. אלה כוללים מעקב המוני באמצעות מצלמות רחוב, איסוף, בכמות גדולה ,של מטא נתונים של תקשורת, ניטור בזמן אמת של מדיה חברתית ואחרים.

צה"ל אומר כי השימוש בלוחמה המופעלת על ידי AI בעזה איפשר לו למזער בפגיעות באזרחים. גורמי בריאות בעזה דיווחו כי לפחות 243 אזרחים פלסטינים נהרגו במהלך הלחימה, כולל 66 ילדים. הצד הישראלי אמר כי הוא הרג 100 פעילים לוחמים והאשים את רקטות החמאס שגרמו לחלק מהאבדות האזרחיות בעזה.

בצד הישראלי דווח כי נהרגו 12 אזרחים וחייל אחד עקב הלחימה.

AI War 2 on Steam

מקור התמונה