ה-"נשיונל אינטרסט": טורקיה משקיעה משאבי עתק להחלשת ישראל יחד עם החמאס

תמיכת טורקיה בקיצונים פלסטינים קיבלה מימד חדש ומפחיד בסבב הלחימה האחרון בין ישראל ופלגים פלסטיניים חמושים ברצועת עזה.

במאמר שפרסם המגזין "נשיונל אינטרסט" האמריקאי, מאיה קרלין, אנליסטית במרכז למדיניות ביטחון בוושינגטון, אומרת כי טורקיה הוציאה, שנים, הרבה כסף למימון מנהיגים וארגונים וקניית אדמות במטרה להחליש את שליטת מדינת ישראל במצב בתוך המדינה עצמה, כולל (הבערת) הסכסוך בין יהודים לערבים בישראל.

ובמקביל, גודל הרקטות ומשגרי הרקטות שהחמאס עשה בהם שימוש מעידים על כך שהחמושים הפלסטינים הצליחו לעקוף את המצור הישראלי על הרצועה. 

לדברי גורמי מודיעין בלוב, קבוצות חמושות בלוב במימון איראן, טורקיה וקטאר אחראיות להברחת נשק לעזה באמצעות הכאוס היחסי בתוך חצי האי סיני.

חמאס ושאר הפלגים החמושים ברצועה ירו יותר מ -4,000 רקטות ופגזים לעבר שטח ישראל במהלך העימות האחרון, בו נהרגו לפחות 248 עזתים ו -12 תושבי ישראל.

במאמר המגזין האמריקני נכתב כי ההתפתחות המסוכנת ביותר בסבב העימות האחרון היא יכולתו של חמאס ליישם את מאמצי טורקיה, שכן חמאס פעל לעורר את רגשות ערבי ישראל , מה שהשפיע על השליטה בפועל של ישראל בתוך ארצה היא.

המדינה הייתה עדה לאלימות בין יהודים לערבים בערים הישראליות המעורבות, מה שדרש התערבות כוחות הביטחון הישראליים.

קרלין ציינה כי חמאס חיזק את הציר הטורקי-איראני-קטארי באזור באמצעות הסכסוך האחרון ,כאשר טורקיה, מתערבת שוב ושוב, בשנים האחרונות, במלחמות באמצעות כוחות פרוקסי, במדינות בהן קיוותה טורקיה להשיג רווחים כלכליים או תמיכה אידיאולוגית. 

בין המיליציות שנשלחו להילחם בלוב ניתן למנות קבוצות אסלאמיות קיצוניות עם קשרים לחמאס, קבוצה הנמצאת עמוק ברשימת הטרור בארצות הברית ובאיחוד האירופי.

לדברי קרלין, איראן, העוסקת במלחמות באמצעות כוחות הפרוקסי שלה באזור, הציבה מיליציות בתוך לוב לתמיכה בעניין חמאס בעזה, וציינה כי היחסים בין טהראן לחמאס מתועדים היטב.

ביום רביעי הודה ראש תנועת החמאס בעזה יחיא סינוואר לאיראן על תמיכתה "הנדיבה תמיד" בפלגים הפלסטינים, כלכלית וצבאית.

קדם לו ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, שהודה גם לטהרן על תמיכתה בחמאס ב"חומרים, כלי נשק וטכנולוגיות ".

Palestinian Hamas militants attend an anti-Israel rally in Khan Younis, in the southern Gaza Strip May 27, 2021. REUTERS…