"יחסי ידידות" … ההשערות על מקור וירוס הקורונה עוברות תפנית חדה

ככל שחולפים הימים גוברות ההשערות בנוגע לדליפה אפשרית של נגיף קורונה ממעבדה סינית בווהאן, אשר התחזקו מאוד לאחרונה כתוצאה מהיעדר ראיות חותכות עד כה בנוגע למקור המגיפה שהרגה מיליונים ברחבי העולם. . 

היעדר ראיות משכנעות, בין אם הן תומכות בתיאוריה או מתנגדות למקור הנגיף במעבדת ווהאן, גרמה לחוקרים, מומחים ואפילו מדינות מעצמות כמו ארצות הברית לערוך חקירות נוספות. 

ביום רביעי הורה נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לשירותי הביון בארצות הברית "להכפיל את מאמציהם" בניסיון לגלות את מקורו של קוביד 19 ולהגיש דו"ח תוך 90 יום. 

ביידן ציין כי עבודת המודיעין האמריקני, המתמקדת בשתי השערות, מקור הנגיף מבעלי חיים או זליגה ממעבדה, טרם הביאה ל"תוצאה סופית ". 

"ארצות הברית תמשיך לעבוד עם שותפותיה ברחבי העולם כדי ללחוץ על סין להשתתף בחקירה בינלאומית מלאה, שקופה ומבוססת ראיות", אמר והביע את צערו על עמדת בייג'ין בנושא זה. 

המהלך של ביידן הגיע חודשים לאחר שארגון הבריאות העולמי הודיע ​​כי צוות שלו ביקר בסין בינואר האחרון, והגיע לתוצאות לא חד משמעיות המדברים על מקור הנגיף מעטלפים והעברתם לבני אדם,מבלי להתייחס לתיאוריה של זליגתו ממעבדה. 

אולם מומחי בריאות הציבור, שרובם מעולם לא שללו לחלוטין את תיאוריית המעבדה, הביעו אכזבה מחקירת ארגון הבריאות העולמי, על פי הוושינגטון פוסט . 

העיתון מאשר בדו"ח שפורסם ביום חמישי כי וירולוגים בולטים ברחבי העולם, שרבים מהם נרתעו מלדבר בפומבי לפני כן, קוראים כעת במפורש לחקירה רחבה יותר. 

נוסף לחשיבות הטענות הללו, מידע על האפשרות לקשר של ידידות בין רבים מחברי צוות ה- WHO שהוטל על חקירת מקור הנגיף למדענים סינים בולטים. 

אחד מאלה, לפי הוושינגטון פוסט, הוא יו"ר הברית של Ecohealth Peter Daszak, ארגון לא ממשלתי הנמצא בקשרי  ידידות של 15 שנה עם מנהל המרכז למחלות זיהומיות במכון ווהאן לווירולוגיה, שי ג'ינגלי. 

העיתון האמריקני מאשר שצוות החקירות של ארגון הבריאות העולמי קיבל זמן של שלוש שעות בלבד לבקר במעבדת ווהאן. 

"בסופו של דבר הם (הסינים) מספרים לנו את מה שהם רוצים", אמר הונג נגווין ווט, מומחה וייטנאמי בתחום החי ובריאות האדם, שהיה חלק מהצוות. 

סין הצליחה ,לאחר מאמצים גדולים ביותר, לעצור את המגיפה, שהרגה יותר מ -3.4 מיליון בני אדם ברחבי העולם והשמידה כלכלות מאז הופעתה בווהאן, שבמרכז סין, בסוף 2019. 

בייג'ינג דחתה את ההשערה שהנגיף דלף ממעבדת הוירולוגיה בוואהאן. 

ביום ראשון ציטט וול סטריט ג'ורנל דו"ח מודיעיני אמריקני לפיו שלושה אנשים ממכון ווהאן לווירולוגיה אושפזו לאחר שחלו במחלה עונתית בנובמבר 2019, חודש לפני שבייג'ינג הכריזה על התפרצות מסתורית של דלקת ריאות. 

מחוקקים רפובליקנים בוועדת המודיעין של הקונגרס האמריקני פרסמו השבוע דו"ח בו הם מציינים את קיומן של "ראיות נסיבתיות משמעותיות" החושפות כי נגיף הקורונה החדש קשור למעבדת ווהאן. 

הדו"ח סבר כי ההשערות והראיות הנסיבתיות הקשורות למחקר במעבדת ווהאן עשויות לחשוף "מחקר מסוכן שנערך ללא פרוטוקולי הבטיחות הדרושים", במיוחד מכיוון שווהאן כוללת יותר ממעבדה אחת לחקר "נגיפי עטלפים". 

فيروس كورونا: جو بايدن يطلب من الاستخبارات تقريرا عاجلا حول أصل الوباء  والصين تحذر من "تسييس" الأمر. - BBC News عربي