משבר ראשון בין מרוקו לישראל?

דייוויד גוברין, ממשרד הקישור הישראלי ברבאט, האשים את סעד א-דין אל עותמני, ראש ממשלת מרוקו, בתמיכה וב"חיזוק ההשפעה האיראנית באזור "  בתמיכתו הפומבית בפלגים הפלסטינים בעזה, החמאס והג'יהאד האסלאמי.

בתפקידו כמזכיר הכללי של מפלגת הצדק והפיתוח, עומד עתמני בראש המפלגה הראשונה בקואליציה הממשלתית ומזדהה עם הארגון העולמי של האחים המוסלמים, ותוך פסטיבל וירטואלי הוא מציין את מה שהוא ראה כ- " ניצחון ואיתנות של ההתנגדות הפלסטינית במערכה נגד ישראל. "

בציוצים בחשבון הטוויטר שלו מתח הדיפלומט הישראלי ביקורת חריפה על הודעת ברכה ששודרה במהלך הפסטיבל ושנשלחה על ידי ראש ממשלת מרוקו סעד אדין אל עותמני לראש הלשכה הפוליטית של "חמאס" איסמעיל הנייה, והילל את "הניצחון הגדול במלחמה עזה. "

"אני מדגיש לכם את עמדתנו העקרונית והנחרצת לתמיכה בעניין הפלסטיני, ושתמיד נהיה בחזית מגני העניין הפלסטיני במסעו לשחרר את אדמתו ולהקים לעצמו מדינה, עם בירושלים המכובדת כבירתה ", אמר אל-עותמני.

הדיפלומט הישראלי תיאר את דברי ראש הממשלה המקומי כחיזוק ההשפעה של "איראן שזורעת הרס במדינות ערב ותומכת בחזית פוליסריו", והאשים במפורש את סעד אדין אל-עותמני שפועל "בניגוד לאינטרסים של מרוקו ומדינות ערב המתונות ", כלשונו.

התבטאויותיו של עותמני ותגובת הדיפלומט הישראלי מהווים את "הבעיה" הראשונה בין מרוקו לישראל מאז חתימת ההסכם לחידוש היחסים בסוף השנה שעברה.

ראוי לציין כי עותמני היה זה שחתם על ההסכם בצד המרוקאי והגן בתוקף בפגישות ודיונים מפלגתיים על ההחלטה לנרמל את היחסים עם ישראל בתמורה להכרה האמריקאית בריבונות מרוקו על שטח סהרה המערבית, שעליה מרוקו נלחמת עם חזית פוליסאריו הבדלנית.

מאוחר יותר נאלץ הדיפלומט הישראלי למחוק את הציוצים שלו שצוטטו באתרים במרוקו ובדפי מדיה חברתית.

בשנת 2018 ניתקה מרוקו את היחסים הדיפלומטיים עם איראן, ושר החוץ המרוקאי, נאסר בוריטה, הזהיר בראיון החודש מפני "המדיניות האגרסיבית של איראן והמאמצים שהיא עושה לערער את יציבות מדינות צפון ומערב אפריקה."

מנגד, בוריטה הדגיש כי מרוקו "תפעל ככל האפשר לפתח את קשריה עם ישראל", בהתחשב בכך שהיא "חשובה מאוד ליציבות האזורית ולשלום בין הפלסטינים לישראל".

 

هل يربح المغرب من التطبيع مع إسرائيل؟ - الخليج الجديد