המידע שרציתם לדעת על בנין אל-ג'לאא בעזה (בית התקשורת הזרה) שהושמד

מן הבנין אל-ג'לאא בעזה (בית התקשורת הזרה) שהותקף על ידי חיל האוויר הישראלי הפעיל ארגון הטרור חמאס טכנולוגיות מסווגות שפיתח.

לדוגמא – מהבנין הופעלו שבשי GPS שנועדו לשבש את פעולתם של הפצצות והטילים מונחי ה GPS שצה"ל משגר.

מדובר בטכנולוגיה מוכרת, ומערכות שמשבשות GPS פועלות למעלה 20 שנה כולל בצבאות ערב.

הצבא העיראקי כזכור הפעיל שבשי GPS במלחמת המפרץ השניה (2003), שאילץ את חה"א האמריקני לפעול כנגד אותם שבשים, זאת לאחר שמודיעין מדוייק ממדינה ידידותית הצביע על מיקומם.

מהמידע שמתפרסם עולה שגם חמאס השיג את הטכנולוגיה הזו, והפעיל אותה מתוך הבנין שהופל.

צה"ל אכן מפעיל פצצות JDAM רבות שמסתמכות על הנחיית GPS, והנחיה זו משמשת גם חימושים נוספים.

בצה"ל, מודעים היטב לאפשרות שיבושי GPS, ולכן בחלק מהחימושים משולבות מערכות ניווט אינרציאליות (חלקם תוצרת כחול לבן), שהן חסינות לשיבוש חיצוני.

בצה"ל נעשה שימוש באמצעי הנחיה שונים בפצצות ובטילים ה'חכמים' שלו – הנחיית לייזר, הנחיית מכ"ם, הנחיה אופטית, אינפרא אדום, GPS ועוד.

אחד מן היתרונות של שימוש במגוון שיטות הנחיה גורם לכך שגם כשהיריב מפעיל אמצעי שיבוש מול סוג הנחיה מסוים, עדיין ניתן לפעול עם כלי נשק בעלי הנחיה מסוג שונה.

סביר להניח שהמידע שהועבר לאמריקאים נחשב למסווג ברמה גבוהה, משום שעל מנת לאתר את השבשים הללו צריך להשיג מידע מודיעיני ברמה מאוד גבוהה, שמתבסס על מקורות אנושיים רגישים מאוד (סוכנים / מרגלים / משת"פים למיניהם), או על מודיעין אלקטרוני (ELINT) ברמה גבוהה, שמסוגל לאתר את שידורי השיבוש ואת מקורם המדויק.

לא סוד הדבר שישראל מפעילה הן מודיעין אנושי והן מודיעין אלקטרוני איכותי, ונכון להעריך שבצה"ל ביקשו להמנע משיתוף המידע בשלבים הראשוניים, מחשש לחש"מ, רק לאחר לחץ אמריקני המידע הועבר, וכאמור גם הודלף.

עפ"י המידע שהודלף היחידה הטכנולוגית של חמאס ששכנה בבנין עסקה גם בפיתוח טכנולוגיות לייצור רקטות ועוד אמצעי לחימה, ועסקה גם בטכנולוגיות לשיבוש של מל"טים.

 

 

 

קרדיט: הרב אבישי איפרגאן – פרשן ומומחה צבאי