הוושינגטון פוסט: רוסיה משתלטת על שלל המלחמה מידי איראן בסוריה

שני התומכים העיקריים במשטרו של בשאר אל-אסד, איראן ורוסיה, מתחרים על ההשפעה ועל האוצרות במדינה שסועת המלחמה, שכן הלחימה כבר הסתיימה ברוב שטח סוריה, כך על פי דיווח בוושינגטון פוסט .

הדו"ח, שפורסם ביום חמישי, אומר כי שתי המדינות מקדמות את שפותיהן, הפרסית והרוסית, ללמד בבתי ספר בסוריה, ושתיהן חתמו על חוזים להקמת טחנות קמח על רקע מחסור חריף בלחם וכן על הקמת תחנות כוח.

שניהם מתחרים גם על זכייה בחוזים הקשורים להפקת נפט, כריית פוספטים ובניית נמלי בשווי מיליוני דולרים, כך מדווח עורך הדו"ח הכלכלי, ג'יהאד יז'י, שציין כי האיראנים והרוסים מכוונים לאותם מגזרים, אם כי הם לא זכו לאותן הצלחות.

מדו"ח העיתון האמריקני עולה כי חברות רוסיות מנצחות בדרך כלל בענפים שנמצאים במחלוקת עם איראן. לדוגמה, רוסיה זכתה בחמישה חוזי נפט בין השנים 2013-2020, אם כי איראן הצליחה בשנה שעברה להשיג את חוזה הנפט הסורי הראשון שלה.

באביב 2019 הודיעה סוריה כי היא מתכננת להשכיר את נמל טרטוס לרוסיה ולהעביר את מסוף המכולות בנמל לטקיה לאיראן, אך הדבר עדיין לא יצא לפועל.

"סוריה הבטיחה בתחילה לאיראן חוזה להפקת פוספטים, אך אז שינתה כיוון והעניקה אותו בשנת 2018 לחברה רוסית", אומר יז'י.

הוא הוסיף כי "האיראנים מרגישים שהם לא השיגו נתח הוגן מהנכסים הסוריים בהשוואה לחובותיהם, בין אם הם צבאיים ובין אם כלכליים, מכיוון שהם רואים שהפירות הכלכליים מגיעים לרוסים יותר מאשר לאיראנים."

הדיווח של העיתון האמריקני סבור כי סוריה נהנתה מבחינה היסטורית מיחסים כלכליים חזקים יותר עם רוסיה מאשר עם איראן, אך למרות זאת האיראנים הצליחו להשתלט על חלק מהשוק הסורי, במיוחד בתחום האלקטרוניקה והתרופות.

Hezbollah Is Joining a Formal Alliance With Russia, Iran, and the Syrian  Regime

איראן הקימה מרכזי תרבות ובידור, וכלי תקשורת איראניים דיווחו כי טהרן בונה גם קניון בן 12 קומות בלב דמשק, שם יפעלו 24 חברות איראניות.

בנושא החינוך, הדו"ח אומר כי רוסיה הביסה את איראן בבתי הספר הסוריים לאחר שהשפה הרוסית נכללה כשפת הוראה שנייה במקום צרפתית, ואילו איראן ממשיכה ללחוץ על אימוץ השפה הפרסית כשפה רשמית גם כן.

ואכן, איראן הציעה קורסים ללימוד השפה הפרסית בכמה בתי ספר שהיא סייעה בשיקומם או בבנייתם, כפי שעולה מהדוח.

בנוסף לכל אלה, "וושינגטון פוסט" סבור כי האינטרסים האסטרטגיים של איראן מתמקדים במידה רבה בשליטה במסדרון היבשתי המשתרע מגבולה המזרחי של סוריה עם עירק לים התיכון, במטרה להקל על אספקת נשק וחומרים אחרים לבת בריתה – חיזבאללה בלבנון.

הודות להתערבות רוסיה ואיראן, כמעט כל הערים והעיירות הגדולות בסוריה חזרו לשליטת המשטר הסורי, וחמושי האופוזיציה, שנלחמו מאז 2011 להפלת אסד, מוגבלים לחלקת אדמה ליד גבול טורקיה.

עם זאת, המדינה עדיין סובלת מהשפעות המלחמה, שכן הכלכלה סובלת מבעיות גדולות, כתוצאה מהסנקציות וההשלכות של הקריסה הפיננסית בלבנון השכנה, הסובלת ממחסור בדולרים.

כזכור סוריה מחולקת כיום לאזורים שבשליטת הממשלה, אזורים המוחזקים ע"י האופוזיציה בצפון, ושליש מהמדינה נתון בידי כוחות "קסד" במזרח המדינה.

Russia Shows Off New Syria Map, Sends Troops to Border After Turkey Deal