עיתון אמריקאי חושף את רווחי נתניהו מהעימות האחרון

ה"ניו יורק טיימס " אישר בניתוחו כי הסכסוך האחרון בין ישראל לפלסטינים חיזק את ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, אך מחיר זה עשוי להיות גבוה עבור "הקוסם" שבאמצעות כישרונו וכפייתו הצליח לשלוט במדינה במשך 15 שנה. "

העיתון מציין כי הקרב עם חמאס עשוי להועיל לנתניהו מבחינה פוליטית בטווח הקצר, אך הוא אינו פותר את בעיותיו הבסיסיות.

מצבו של נתניהו, שהיה רעוע לפני פרוץ הסכסוך, השתנה לאחר פרסום הפסקת האש ביום שישי.

מניתוח העיתון עולה כי ניצול המשבר הפך במשך זמן רב לדרך של נתניהו לשמר את מעמדו ולהכות את חמאס, אולם אין זה מספיק לשנות את המצב הקיים שמשאיר את הפלסטינים מפוצלים בין עזה לגדה המערבית.

נראה כי השיחות על קואליציית האחדות הלאומית, שהייתה מפילה את נתניהו ומביאה לכניסת מפלגה ישראלית ערבית לראשונה לממשלה, התקדמו בתחילת מאי, אך כעת הם נמצאים מתחת להריסות.

שלושה ימים לאחר שהחמאס החל לירות רקטות מעזה, נפתלי בנט, שר הביטחון הימני לשעבר שהיה במוקד התוכנית החלופית של הקואליציה, הכריז כי "ממשלת השינוי, עם השילוב המתוכנן, לא תוכל לצאת לפועל. "

במשבר הופיעה במהרה הדיכוטומיה של "יהודי מול ערבי" בתוך ישראל, והיה ברור שרק אדם אחד יכול להתמודד עם המצב: ביבי (נתניהו), כפי שהוא מכונה בישראל.

העיתון אמר כי נתניהו עבד קשה לגבש דימוי זה ולקבע אותו עמוק בתת המודע הישראלי, וכי המסר החזק הוא שהוא נותר הערב היחיד היכול לדאוג לביטחון ישראל כנגד איומי חמאס בעזה, איראן ולבנון.

זה גם היחיד שאפשר לסמוך עליו נגד "הערבים שמצביעים בכמות גדולה", כפי שאמר פעם, מוסיף העיתון.

אף שהוא נשפט באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים, הוא נמצא במצב הטוב ביותר להציג את האינטרסים הישראלים, בתמיכת ארה"ב, על הבמה העולמית, אומר הניו יורק טיימס.

הניתוח מצטט את איתמר רבינוביץ, לשעבר שגריר ישראל בוושינגטון, "עבור פוליטיקאי מואשם, לא להפסיד בארבע בחירות רצופות זה הישג גדול."

העיתון סבור כי הישרדות פוליטית היא האמצעי היעיל ביותר עבור נתניהו להאט את המהלך השיפוטי שלו, או אפילו לעצור אותו, על ידי שכנוע בעלי בריתו הפוליטיים, בצורה זו או אחרת, להעניק לו חסינות.

ניתוח העיתון הגיע למסקנה כי במשך יותר מעשור, אין אלטרנטיבה משכנעת למנהיגותו של נתניהו.

במשך שנים הוא התיר מימון גדול מהקטארים לחמאס, במה שראו משקיפים רבים, אומר העיתון, כניסיון לערער את עמדתו של נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס, הנחוש לשמור על התנועה הפלסטינית מחולקת בין פתח בגדה המערבית לחמאס בעזה.

העיתון מבין כי השביתה הלאומית שאורגנה על ידי הפלסטינים השבוע גם בגדה המערבית וגם בישראל עצמה היא מפגן אחדות יוצא דופן, מופע שעלול להיות קשה לשלטונות ישראל להכיל אותו. 

הניתוח מסכם באומרו כי גם בארצות הברית, שם התמיכה בישראל נותרה חזקה, מספר גדל והולך של דמוקרטים בוושינגטון מדברים נגד היחס הקשה של ישראל לפלסטינים, ולכן נתניהו כבר לא יכול לסמוך על "ידידות ללא ביקורת" כפי שהיה בתקופת כהונתו של הנשיא האמריקאי לשעבר דונלד טראמפ.

وصفها بالفرصة الأخيرة للفلسطينيين.. ترامب يعلن خطته للسلام شاملةً القدس  عاصمة موحدة لإسرائيل | العالم العربي أخبار | الجزيرة نت