שלטונות לבנון תפסו משלוח סמים חדש בדרכו למצרים אך לא חשפו מי מאחורי

שלטונות לבנון תפסו משלוח חדש וגדול של סמים המיועדים לייצוא ממעוזי החיזבאללה בדרום לבנון למצרים, אשר חושף את היקף הברחות הסמים של המיליציה אל  מדינות ערב והמערב.

התקשורת הרשמית בלבנון דיווחה כי מינהל המכס סיכל הברחות של יותר מארבע טונות של חומר נרקוטי (חשיש אל-כיף) בנמל צידון שבדרום לבנון, שהוסתר בתוך 140 חביות שנשלחו כמשלוח גרוטאות, ושהועבר מאזור בקעה (המעוז הבולט ביותר של מיליציית חיזבאללה) לאזור צידון "כדי להעמיס על ספינה מסחרית שמפליגה למצרים."

עם זאת, במהלך הסיקור התקשורתי של האירוע , התקשורת ופקידי הממשל הלבנוני התעלמו מתפקידם של "חיזבאללה" וכנופיותיו באירגון משלוח זה שנועד להיות מופץ ברחבי העולם.

ואילו שר הפנים והעיריות בממשלת לבנון, מוחמד פחי, אמר בתגובה לשאלה אודות השחקנים שמאחורי (המבריחים) והסכנה שהחשיש מהווה על החברה והכלכלה הלבנונית כי: "אנו פוגעים בחברה הלבנונית ובחברות של כל המדינות ללא יוצא מן הכלל, והעניין הזה פוגע בלבנון ובכלכלת לבנון, וכפי שראינו מה קרה בסעודיה ".

עם זאת, השר לא התייחס לתפקידם של חיזבאללה ותומכיו באותם פשעים ונזקיהם הפנימיים והחיצוניים. בתגובתו באשר לעצורים בפרשה אמר: "בעל החברה, היצואנים והנהגים של המשאיות שהובילו את הסחורה, והסוכן הימי נעצרו וכמובן שהחקירות נמשכות. "

סמים הם מקור חיוני
מיליציית חיזבאללה תלויה בגידול ובסחר של סמים כמשאב הכספי העיקרי שלה, שכן האזורים שבשליטתו בדרום לבנון מפורסמים בגידול חשיש מסוג כיף כמקור פרנסה, דבר שתושבי האזורים הללו אינם מסתירים את תמיכתם בחיזבאללה, והם אף דרשו מממשלת לבנון לאפשר להם רשמית לגדל ולסחור בסמים.

בתקופה האחרונה פעולות הברחת סמים המגיעות מאיראן או דרך מיליציותיה בסוריה ובלבנון לעבר מרבית מדינות ערב ואירופה גברו, בתקופה בה  מפלגת ברית ההתנגדות מנסה לממן את מיליציותיה באמצעות הסחר הבינלאומי והמקומי.

האחרון והגדול מבין המשלוחים הללו נתפסו בשבועיים האחרונים מחוץ לחופי טורקיה, על פי הודעת הרשויות הטורקיות, וההערכה היא שמקורם בסוריה או בלבנון.

לפני כן, רשויות סעודיה תפסו. משלוח פירות רימונים מלאים בסמים (קפטגון) ומקורם היה מעוזי מיליציית חיזבאללה הלבנונית, שהוערכה בכ -12 מיליון דולר, דבר שהביא לכך שהממלכה עצרה את ייצוא הירקות ומוצרי המזון מלבנון.

מיליציות איראניות באזורי השליטה שלהן נוהגות להסתיר חומרים נרקוטיים בתוך אניות היוצאות מאזוריהן בניסיון להבריח אותם לארצות היעד, מה שמביא את מרבית מדינות האזור לנקוט משנה זהירות בבדיקת משלוחים המגיעים ממדינות הנשלטות על ידי המיליציות האיראניות.

הערכה: ככל הנראה מדובר בהצגה לבנונית לתקשורת העולמית כי היא פועלת לעצירת שטפון משלוחי הסמים לעבר מדינות המערב בעוד שהיא למעשה משתפת פעולה עם החיזבאללה בסחר בסמים . אף אחד מהתקשורת לא בדק האם באמת היו סמים בחבילות המצולמות הנראת ממש כמו "חבילות סם" . ההצגה נועדה בעיקר לעיני ארה"ב וצרפת מהן מחכה לבנון לסיוע כספי גדול לשיקום כלכלתה והיא רוצה להראות שהיא משתפת פעולה איתם, שזה אחד התנאים לקבלת סיוע.