שומר החומות – סיכום ראשוני. דעה

לקראת הפסקת האש וסיום הסבב חשוב להציף את ההישגים של צה"ל במבצע הזה שלא היה כמוהו בעבר בהיקפי האש ומכונת המטרות עם כל מגבלות התקיפה בתווך אזרחי צפוף כמו עזה.

צה"ל נערך למבצע הזה כמה שנים טובות שבהן הוא מכיל ונמנע מסבב עמוק תוך שהוא ממתין לסיום הקמת מכשול הגדר, שדרוג ועיבוי מערך כיפת ברזל וטיוב המודיעין על הארגון.
ברשימת ההישגים שניתן כבר עכשיו למנות ראוי לציין את שבירת וסיכול כל דוקטרינת ההתקפה של חמאס שנבנתה במשך שנים רבות.

הסבב מסתיים עם כ-12 הרוגים שהם עולם ומלואו אבל חמאס לא יצא למהלך הזה בשביל להרוג 12 ישראלים. בשביל זה הוא יכול לשלוח מפגע לאוטובוס. חמאס שילם מחיר על משהו שהוא ציפה להישג של עשרות ומאות הרוגים, חיילים חטופים ואסון בישראל.

לחמאס יידרשו שנים רבות לחזור ליכולת ייצור אמל"ח ופיתוח שהחזיק עד ערב המבצע, יכולות שטופחו ומומנו ע"י איראן ונתמכו ע"י חזבאללה.

במסגרת המבצע הושמדו מערכי ייצור, מחסנים, מכונות ייצור, מחרטות וציוד רב שנרכש בעמל רב ולאורך זמן.

גולת הכותרת של מבצע חיסולי בכירים פגע בשורה הראשונה של מהנדסים ומומחי ייצור ופיתוח של חמאס, אנשים שרכשו ידע אזרחי באוניברסיטאות העולם. הארגון יתקשה למלא את השורות בתחום גם אם יום אחרי המבצע חמאס ישגר רקטות לים.
חמאס נותר עד היום האחרון עם יכולת שיגור ויכולת זו בלבד שגם היא מרודדת ומוגבלת. אף בניין לא קרס בישראל והנזק היחסי מוגבל ומצומצם. במקביל מאות בניינים ברחבי עזה קרסו וקופלו. מערכת כיפת ברזל ששודרגה ועובתה ונתנה מענה כמעט הרמטי למטחי הארגון שניסה במתכוון מתארים לעקיפת ותקיפת המערכת, ללא הצלחה.
לא בשביל זה חמאס נכנס לסבב, התוכנית הייתה הרבה יותר שאפתנית וקטלנית והיא כולה נשללה במהלך הסבב.

יכולת נ"ט: הארגון נכשל טוטאלית ביכולת הפעלת מערך הנ"ט שלו שנפרס ונערך לגבות מחיר מכוחות צה"ל בעוטף. למעט אירוע בודד, כל חוליות הנ"ט של חמאס הושמדו בשלב ההתארגנות לירי ולפחות 8 חוליות כאלה חוסלו על ציודן. מאז הארגון נמנע וחושש להפעיל נ"ט בחזית.
יכולת כטב"מ: הארגון משקיע שנים בפיתוח יכולת אווירת של כטב"מים ורחפנים עם יכולת התאבדות ודיוק יחסי טוב מהרקטות. האמל"ח יועד לתקיפת איכות כל מטרות אסטרטגיות ועל מערכי הגנה. בפועל כל ניסיונות ההפעלה של כלים כאלה נתקל ביכולת חיל האוויר לשבש ולסכל ולהפיל ע"י מטוסי קרב.
יכולת ימית: אולי גולת הכותרת וחוד החנית של הכוח הלוחם של חמאס, פאר הארגון שהוצג בכל מצעד ותרגיל. המערך הימי של הארגון התבסס על כוונה לחדור מהתווך הימי לישראל למטרות פיגוע וחטיפת חיילים. בניית יכולת תקיפה של כלי שייט ישראלים ע"י צוללות ננס וכלי שייט בלתי מאוישים – כל היכולת הזו נשללה והושמדה כולל צוללנים ומפעילים.
הארגון ניסה לאורך כל הפעילות לשגר רקטות שונות לכיוון כלי השייט של ישראל ולכיוון אסדת הגז. בפועל שום דבר לא פגע ולא נדרשה אפילו הפעלת כיפת הברזל הימית.
חדירות תת קרקע: הארגון השקיע מיליונים ושנות אדם בחפירת מערך מנהרות חודרות במטרה לפגע בישראל, לתקוף את כוחות צה"ל בשטחי כינוס, לחטוף חיילים ואזרחים. בפועל, סיום הקמת המכשול המשוכלל בגדר אפשר הגנה הרמטית על ישראל בתווך התת קרקעי, ניסיונות כאלה ביום הראשון סוכלו תוך תקיפה וקבירת עשרות לוחמי חמאס במנהרות.
בצד ההתקפי ראוי לציין את הפגיעה הסיטונאית של כל נכסי הארגון בכל התחומים: מחנות ותשתיות צבאיות, כל משרדי ממשלת חמאס, סמלי שלטון, בנקים ונכסים כלכליים. הארגון שהוא לא רק כוח צבאי אלא הוא מדינת עזה, יצטרך לממן ולעסוק בשיקום עזה ולא רק בתחום הצבאי.
תקיפת נכסים אישיים ומבצעיים של כל שרשרת הפיקוד של חמאס, מהבכירים דרך המח"טים ועד אחרון המ"פים. תקיפה כזו יוצרת תחושת חדירות, לחץ מהמשפחה, הסטת קשב וגביית מחיר ישיר ומחשבה לעתיד. צה"ל מפרסם את מי חיסל או תקף, שמו ותפקידו. זה מייצר מצג של יכולת מודיעינית עמוקה שתערער את הארגון פנימה מחשש למרגלים (חיסולים פנימיים צפויים מיד לאחר הסבב).

חיסולים של מח"טים, בכירים, פעילים (גם אם לא במספר סיטונאי) מהווים גם חדירה מודיעינית וערעור הביטחון כשהמטרה היא ברורה – הרתעה לסבב הבא ויצירת שקט של כמה שנים.
תקיפת מערך "המטרו": מזה ,מעל עשור ,הארגון חופר ומבטן מערכת תעלות ומנהרות תת-קרקעית ענפה שפרוסה מכל בתי הפעילים והבכירים דרך כל משגר קבור וחפ"ק ניהול הלחימה. הארגון פרס רשת ברמה הגדודית שמתחברת לרשת חטיבתית שנועדה ללחימה ותקיפה, למיגון והישרדות תוך תנועה מהירה ובטוחה ברחבי עזה והכפרים.
צה"ל תיעד ואסף במשך שנים את תוואי המנהרות האלה, עקב אחר התקדמות הפרוייקט בכל האמצעים וחיכה ליום פקודה. המערכת הזו מושמדת במסגרת סבבי תקיפות עומק ובעיקר הופכת למקום מסוכן ובעייתי לשהות בו – בדיוק הפוך מהייעוד המקורי שלו.

למרות צבירת כוחות ותמרונים, לא הייתה לצה"ל כוונה בשום שלב להיכנס קרקעית לעזה. הייתה תפיסת צה"לית של סבב קצר ואלים תוך מימוש דוקטרינת התקיפה החדשה של צה"ל רווית מודיעין, מכוונות ייצור מטרות ובינה מלאכותית. נכון להיום לצה"ל חייל הרוג בודד בלחימה. מבצע כירורגי ונקי שאולי מוגבל ביכולת ההשמדה של חמאס אבל גם מאפשר מכות מהירות וקשות ללא הסתבכות והתבוססות ותוך שימור הכוח הצבאי וכשירותו והחוסן של העורף למערכה צפונית מורכבת וקשה יותר.

בוקר של עוד יום חדש נטול תקווה:

תמונה

קרדיט : ערוץ הטלגרם "האיש החושב"