השבוע שבין ה-14.5.21 ל- 20.5.21 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- הלם בקרב תושבי עזה, בעקבות התגובה הישראלית הקשה לירי הרקטות מהרצועה, במסגרת מבצע "שומר החומות". בחמא"ס חיים בתקוה להפסקת אש ללא תנאים, באופן שיאפשר להם להציג את הסבב האחרון כ"ניצחון".
*- ההישג העיקרי של החמא"ס בסבב הלחימה הינו מחוץ לרצועה, בדמות התחממות האוירה בקרב ערביי ישראל וביהודה ושומרון, והתמיכה הנרחבת לה הם זוכים בעולם הערבי, ובקהילות הערביות בעולם
*- על רקע הארועים ברצועה, גל עצום של הפרות סדר ופיגועים ברחבי איו"ש, וגם "גדודי אלאקצא" של הפת"ח מכריזים על חזרה לזירת הפיגועים, בגיבוי לא רשמי של הרש"פ, כדי לא להשאיר השטח לחמא"ס.

ובהרחבה:

במוקד השבוע, כצפוי מבצע "שומר החומות", שהחל לאחר ירי הרקטות מעזה לירושלים, ובהמשך לגל ההתפרעויות שביצעו תושבי ירושלים הערבים, כשאליהם מצטרפים ערביי ישראל כמעט בכל ריכוז אוכלוסיה בו הם נמצאים, מלוד ורמלה, יפו, הבדוים בנגב, ותושבי אום אלפחם וכפרי הצפון.
צה"ל, שהכין עצמו למערכה שהיה ברור שתגיע, הגיב במהירות, ועבר ממגננה להתקפה, תוך פגיעה בראש וראשונה בדרג המבצעי של החמא"ס והגא"פ, אך לא בדרג הפוליטי. בהמשך, החלה פגיעה במבנים ובתשתיות של ארגוני הטרור, כולל מגדלי דירות ששימשו את הארגונים ברחבי עזה. כל פגיעה כזו, הותירה רושם עז על תושבי האזור, והמחישה להם את המחיר הכבד של התוקפנות בה פתחו.
בהמשך, נפתחה מתקפה אוירית כבדה על רשת המנהרות התת- קרקעית שחפרו אנשי החמא"ס ושותפיהם לדרך הטרור. אמנם תרגיל ההטעיה, של תקיפת המנהרות לאחר הנסיון ליצור רושם של היערכות לכניסה קרקעית, לא הניב את התוצאה המקווה, ורק מספר מצומצם ביותר של מחבלים נהרג כתוצאה מכך, אך לפגיעה בתשתית המנהרות היה אפקט משמעותי, בהגבלת חופש התנועה של משגרי הרקטות ברצועה, דבר שניתן לראות, נוכח קשיי הארגונים להוציא מתקפות ארוכות טווח של רקטות לכיוון ישראל בימים האחרונים. אמנם, לרשות המחבלים עדיין עומדות אלפי רקטות, אך כבר עתה ניתן לראות שהם מתחילים להיות "פחות בזבזניים" בתחום זה.

הנה כתבה של רשת הטלויזיה הערבית RT על רשת מנהרות החמא"ס:

צה"ל גם פגע קשות במערכות הנשק שהמחבלים הכינו לישראל כנשק מפתיע ושובר שוויון. רחפני הפץ וצוללות התופת הלא מאוישות. אנשי החמא"ס הצליחו להוציא ירי מסיבי של רקטות בפעם האחרונה, רק אחרי שישראל נענתה לבקשה אמריקאית ל"פסק זמן", בן מספר שעות לצורך הכנסת אספקה הומניטארית ודלק לרצועה. כנראה שאת הכלל לפיו אין לתת לאויב שלך מנוחה לרגע, עדיין לא הפנימו בצה"ל.

הנה צילום של פגיעת צה"ל במתחם הצוללות הלא מאוישות של החמא"ס שהוצבו סמוך ל"כפר המאלדיבי", אתר הנופש המועדף על עשירי הרצועה, ואנשי החמא"ס, שכנראה ידעו מדוע:

לא פלא שנוכח ההצלחות הישראליות בעזה בחמא"ס פתחו במצוד אחר משתפי הפעולה עם ישראל, והודיעו על מספר רב של עצורים, כשלכך יש גם אפקט נוסף, והוא הרתעה מיידית של כל מי שחושב אפילו למתוח ביקורת על שלטון החמא"ס וחוסר האחריות שהפגינו בפתיחת המתקפה על ישראל.
בחמא"ס מקפידים גם לתדרך, את כל בוני דעת הקהל ברחוב העזתי וגם האיו"שי, כיצד לכתוב על הארועים, בדגש על הצגת תמונת מצב של ליכוד פנימי, אמונה בצדקת הדרך, ואפילו תחושת ניצחון, תוך הבלטת כל רסיס ידיעה על מצוקה בישראל, התלבטות, היסוס או ביקורת. במסגרת זו הודיעו אנשי החמא"ס על מעצר עשרות "מפיצי שמועות,, הפוגעות במאמץ המלחמתי, ביטוי מכובס למפרסמי פוסטים וציוצים שלא התיישרו לפי ההנחיות.
בתוך כך, מקווים בחמא"ס לקבל הצעה כלשהי להפסקת אש, ובלבד, שלא יצטרכו לשלם בגינה מחיר כלשהו. זאת, על מנת שיוכלו להכריז לאחר מכן שהם המנצחים גם בסבב לחימה זה, ולגזור "קופון" מול דעת הקהל המקומית והערבית. הדיבורים על כך שהפסקת האש עומדת בפתח הולכים ומתרבים, ונוסכים לא מעט תקוה אצל המחבלים, שגם הפעם הם יוכלו לצאת מהסבב בלא כל תשלום של מחיר פוליטי משמעותי, ובודאי שללא ויתור על קלף המיקוח המשמעותי מבחינתם: ,גופות חיילי צה"ל הדר גולדין ושאול אורון הי"ד, והשבויים האזרחיים: אברה מנגיסטו והשאם אלסיד.
ואכן, ההישג העיקרי של החמא"ס בסבב הלחימה הנוכחי הינו מול דעת הקהל. בקרב ערביי ישראל ומזרח ירושלים מיותר לדבר, ודי לראות את הפרעות וה"פוגרומים", בלוד, ברמלה, עכו, יפו ויתר המקומות, לצג גברי ההלל והשבח לאנשי החמא"ס, וכמובן למחמד דיף המנהיג הצבאי המסתתר עד לרגע כתיבת שורות אלה.
בעולם הערבי הרחב, יצאו הפגנות תמיכה ענקיות בחמא"ס ובתושבי עזה, וגויסו תרומות ענקיות, הן במדינות ערב והאסלאם והן בקרב קהילות ערביות באירופה ובארה"ב, בנוסף להפגנות תמיכה עצומות בעשרות מוקדים מבנגלה דש ועד קליפורניה. YAMA, ארגון המוסלמים הצעירים בארה"ב העביר כבר משלוח ענק של מוצרים רפואיים לרצועה.

המדינות הערביות שחתמו על הסכמי שלום עם ישראל, מדווחות על מצוקה ציבורית קשה, וביקורת מבית, המאיימת למוטט את כל ההישג העצום של "הסכמי אברהם". נשיא מצרים מחמד א- סיסיהודיע על פתיחת מעבר רפיח להעברת סיוע הומניטארי ויציאת פצועים, וגם על תרומת ענק בסך חצי מליארד דולר, לשיקום הנזקים ברצועה לאחר הפסקת האש לכשתושג. בירדן ולבנון יצאו תהלוכות ענק לתוך הגבול הישראלי, תוך נסיון לחציית הגבול. בלבנון אף נהרג אחד המפגינים איש ארגון החזבאללה. הנה תמונות של ההפגנה בגבול לבנון:

ובאיו"ש, החלה תסיסה לאומנית קשה, כאשר ביום שישי האחרון נרשמו 11 הרוגים בהפרות סדר, ובנסיונות פיגוע. הבולט מכולם נסיון לפיגוע דריסה ודקירה כנגד חיילי צה"ל בבסיס הסמוך לישוב עפרה. המחבל, תושב הכפר סלואד נורה למוות, ומאז מתקיימות הפרות סדר המוניות מדי יום, בעיקר בשעות אחר הצהריים, לא פעם תוך ירי לעבר חיילי צה"ל. נסיונות לפיגועים נוספים, כולל ירי לעבר חיילי צה"ל נרשמו השבוע בעוד מספר לא מבוטל של מוקדים, ובמיוחד ביום שלישי, בו קראו דוקא אנשי הפת"ח באיו"ש ליום הזדהות ותהלוכות תמיכה בתושבי הרצועה, תהלוכות שיצאו מכל מרכזי הערים. מתהלוכה שיצאה מכיכר מנארה בראמאללה לכיוון צומת איו"ש, הסמוך לאוגדת איו"ש והישוב בית אל נפתחה אש, שגרמה לפציעת שני חיילי צה"ל באורח קל, כשמירי נגדי, נהרג אחד ממשתתפי התהלוכה.

הנה תמונות של הארוע:

קודם לכן, ביום שני בערב, יצאו תהלוכות של חמושים אנשי "גדודי חללי אלאקצא" של הפת"ח למרכזי רוב הערים הגדולות באיו"ש, ובראשן העיר ראמאללה והודיעו על חזרתם למעגל הפיגועים. פעילות זו, נעשתה בברכה מפורשת של הרש"פ והנהגתה, במטרה למנוע נפילת הרחוב באיו"ש לידי החמא"ס. ועדיין, כאשר הכריז מחמוד עאלול, סגן יו"ר הנהגת הפת"ח, כי הרחוב באיו"ש נענה לקריאת הפת"ח ויצא להביע תמיכה בתושבי עזה, עורר הדבר בעיקר תגובות לעג ועוינות לארגון, ההופך עצמו לא רלבנטי יותר ויותר מבחינת התושבים.

הנה תמונות מהתהלוכה של החמושים בראמאללה, שגם במהלכה הושמעו קריאות בגנות הרש"פ:

מטבע הדברים, הארועים בעזה ואיו"ש משכו את עיקר תשומת הלב, והורידו מעל הפרק את העיסוק בקורונה, הגם שזו ממשיכה להפיל חללים בשטח. לעומת זאת, כמעט ולא דווח על קרבות חמולות ונראה שהדאגה נוכח הנעשה, מביאה לתחושת התלכדות גם אצל השכנים.

עד כאן להשבוע, בתפילה גדולה לנצחון חיילי ישראל, להדיפת והכנעת כל אויבינו מחוץ וגם מבית, רפואה שלמה לכל הפצועים, ונחמה גדולה למשפחות ההרוגים הי"ד. שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש