הנשק האסטרטגי החדש של חמאס

חמאס הודיע היום כי החל לראשונה להשתמש בכטב"מ נפץ מסוג שיהאב. זוהי עוד עליית מדרגה שמוכיחה כי ארגון הטרור העזתי שדרג את יכולותיו המבצעיות בשנים האחרונות. מאחר שמדובר בתעשייה צעירה יחסית של חמאס נראה שאם צה"ל לא יטפל באיום הזה כבר עתה, בעוד מספר שנים נמצא עצמנו תחת איום חמור הרבה יותר.

תחילת הדרך:
הכטב"מים הופיעו לראשונה בעזה, בתחילת 2016. הפיתוח הושג תודות לעבודתו של המהנדס התוניסאי מוחמד אל-זווארי, שנכנס לרצועת עזה דרך המנהרות בגבול בין עזה למצרים. בהמשך אל זווארי חוסל על ידי ישראל אבל זה היה כבר מאוחר מידי.

על פי מקורות חמאס, הארגון הקים צוות שלם של חברי גדודי עז א-דין אלקסאם שתפקידו לפתח את יכולות הכטב"מים, כך שיהפוך לנשק החדש בעימות עם ישראל.

בשנים האחרונות השתמש חמאס בכטב"מים מספר פעמים ובשנת 2019 הודה לראשונה כי יש בידו את הסוג הזה של האמל"ח. מבחינת חמאס מדובר בנשק אסטרטגי וזאת לאחר שאופציית המנהרות בגבול עזה – ישראל סוכלה ברובה על ידי צה"ל.

שלבים מוקדמים של הפיתוח:
חמאס מתגאה כי הכטב"מים המקומיים כולם מבוססים על ייצור מקומי. הוא מעולם לא פרסם נתונים טכניים אך מסרטוני הווידאו שפרסם בשנה האחרונה נראה כי הם קטנים יותר מכטב"מים הנמצאים בשימוש במדינות אחרות באזור (תימן למשל).

עד למערכה הנוכחית הכטב"מים שימשו במשימות איסוף מודיעין אך עתה נראה שיש עליית מדרגה. בישראל חוששים שכלי הטיס הללו פותחו באמצעות מומחים מהציר האיראני שצברו ניסיון מבצעי בעיקר בלחימה בתימן ובסוריה. לכן בעתיד הטווח של כלי הטיס ויכולת נשיאת כמות חומרי הנפץ תתגבר, אלא אם כן ישראל תצליח לשבש את הייצור.

לאחר שחמאס סלל את הדרך, החל פיתוח הכטב"מים גם על ידי הארגון השני בגודלו ברצועה – הג'יהאד האיסלאמי. הארגון הזה כבר עשה שימוש בכטב"מ נפץ במהלך העימות עם ישראל בשנת 2019.

חמאס מציג מזל"ט חדש: בעל יכולת תקיפה, מודיעין והתאבדות - רדיו קול חי

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין