כולל גז חרדל .. דאעש השתמש באסירים עירקים לבדיקת נשק כימי

חקירה שנערכה על ידי מומחים בינלאומיים המזוהים עם האו"ם קבעה כי ארגון הטרור דאעש בדק כלי נשק כימיים על אסירים עירקים כדי לראות את יעילותם, על פי הוושינגטון פוסט האמריקני.

דיווחים על השימוש של דאעש בכלי נשק כימיים הופיעו בתחילת 2015, וגורמי המודיעין של ארה"ב ועיראק ,באותה תקופה, הביעו חשש כבד כי דאעש מחפש באופן פעיל לפתח נשק מסוג זה.

הפקידים אישרו אז כי הארגון מנסה להיעזר במדענים מעירק, סוריה ומקומות אחרים באזור לפתיחת מרכז לחקר ובדיקת נשק כימי וביולוגי.

בסוף 2016, דאעש ביצע התקפות כימיות, כולל חרדל, כלור וגופרית, לפחות 52 פעמים בסוריה ובעירק, על פי תחקיר שפורסם על ידי מצפה הקונפליקטים של מרכז המחקר IHS בלונדון – مرصد الصراع التابع لمركز أبحاث (آي إتش أس) .

תוצאות החקירה החדשה הראו כי הניסויים שערך דאעש על בני ערובה ועצירים עירקים ,לאחר שהשתלט על העיר מוסול שבצפון עיראק בשנת 2014, לא היו ידועים בעבר.

מחקר זה החל כאשר הארגון הקיצוני החל להשתמש באוניברסיטת מוסול כמרכז לחקר ובדיקת סוגים חדשים של כלי נשק, על פי הדו"ח שהוציאה ועדה שמונתה על ידי מועצת הביטחון של האו"ם, שהצביעה על כך שחלק מהאסירים העיראקים מתו כתוצאה מניסויים אלו.

قصة عالم الكيمياء الذي سعى لإنتاج أسلحة دمار شامل لصالح تنظيم داعش

מתליום לניקוטין

החוקרים בחנו דיווחים על אסירים שנחשפו לתליום, כימיקל רעיל ביותר ששימש היסטורית כרעל לחולדות, כמו גם ניקוטין, שהוא קטלני אם משתמשים בו במינונים גבוהים.

הדיווחים התייחסו גם למאמצים שעשה דאעש לייצר גז כלור וחרדל גופריתי (גז חרדל), ששימש במלחמת העולם הראשונה להרוג אלפי חיילים.

עדויות חדשות לשימוש בקבוצת הטרור בכלי נשק כימיים על אזרחים עלו באמצעות בחינת מחשבים וטלפונים סלולריים של פעילי דאעש שנהרגו או נעצרו.

בדו"ח נאמר: "הראיות שכבר הושגו מצביעות על כך שדאעש בדק חומרים ביולוגיים וכימיים וערך ניסויים על אסירים וגרם למותם של מספר מהם.

מעט ידוע על המחקר שערך דאעש ליצירת נשק כימי וביולוגי לשימוש בפעולות טרור ופיגועים באזורים שונים בעולם.

לאחר שהשתלטו על אזורים נרחבים בצפון עירק בשנת 2014, תפסו חמושים של דאעש כמויות גדולות של כלור ממפעלי טיהור מים לפני שהשתמשו בכלור בהתקפות גז רעיל נגד לוחמים כורדים, צבא עירק ואזרחים.

מורשתו של סדאם

בהמשך גייס דאעש מספר מדענים ומהנדסים שעבדו במפעלים שהוקמו על ידי משטרו של סדאם חוסין, בכדי לסייע לארגון לייצר גז חרדל באמצעות מעבדות אוניברסיטת מוסול כמרכז מחקר.

חוקרים בינלאומיים אישרו כי דאעש הצליח באופן חלקי לייצר גז חרדל באיכות ירודה שניתן לשימוש באמצעות כלי הארטילריה שהיו באותו זמן ברשותם.

ישנם מומחים הסבורים כי איכות גז החרדל המיוצר על ידי דאעש עשויה להשתפר עם הזמן בזכות המדענים של תוכנית הכימיקלים שלו שמתו או נעצרו בשנת 2015 ו 2016, בעקבות מתקפות הקואליציה הצבאית בראשות ארה"ב בעירק.

בהתייחס לממצאי החקירה הבינלאומית, אמר ריצ'רד בלץ ', מנהל תוכנית הנשק הכימי והביולוגי במרכז ג'יימס מרטין במונטריי, קליפורניה: "הדו"ח הצביע על עלייה קלה ביכולות דאעש, ואם מידע זה הוכח כנכון, הדבר ידרוש שינויים בנוהלי הגנת הכוחות האמריקאים הפרוסים באזור. "

ראוי לציין כי ממצאי דו"ח האו"ם על נשק כימי של דאעש הם חלק מחקירה מקיפה שחקרה פשעים והפרות שביצע ארגון הטרור, כולל פשעי אונס ורצח, נגד המיעוט היזידי, והוצאתם להורג של אלפי חיילים עיראקים, סטודנטים ושוטרים שנלכדו לאחר פלישת הארגון לצפון עירק בשנת 2014.

ראש צוות החקירה, קארים אסד אחמד ח'אן, אמר לחברי מועצת הביטחון כי הוועדה שלו מצאה "ראיות ברורות ומשכנעות" לפשעי רצח עם שבוצעו על ידי דאעש, במיוחד נגד המיעוט היזידי בעירק.

أسرار أسلحة داعش الكيميائية - قناة العالم الاخبارية