מבזקי חדשות ליום 13-5-2021 . מתעדכן

*- עזה: יש הפצצות, אין חלוקת כסף

משרד התקשורת בעזה פרסם הודעה ולפיה כל סניפי הדואר ברצועה ייסגרו היום עקב המצב הביטחוני. זה מגיע אחרי שסביב מספר סניפי דואר נוצרו התקהלויות למרות הלחימה. העזתים הגיעו לסניפי הדואר כדי לקבל 100 דולר במסגרת הסיוע הקטרי. חלוקת הכסף הייתה צריכה להתקיים היום לקראת עיד אלפיטר שיתחיל ביום חמישי. כ-100 אלף בתי אב ברצועה זכאים לכסף מקטר.

*- למרות המצב: קמפיין "סעו לישראל"

גם בעיצומם של ימי הלחימה הקשים העוברים עלינו, בדובאי מתקיים קמפיין פרסומי המאיץ במקומיים לנסוע ולבקר בישראל. המאמץ הפרסומי הזה מעורר את זעמם של רבים ממשתמשי הרשתות החברתיות בערבית וזאת נוכח מה שקורה ברצועת עזה. הקמפיין הזה שנועד לעודד את התיירות לישראל מגיע ימים ספורים לפני תערוכת נסיעות חשובה המתקיימת באמירות המפרצית – "שוק הנסיעה הערבי". באירוע זה שייערך בין 16 ל-19 במאי אמורים להשתתף נציגים מכל מדינות המפרץ והוא אמור לדון בעתיד התיירות לאחר מיגור נגיף קורונה, בעיקר לקראת תחילת עונת הקיץ הקרובה.

*- רצועת עזה: גם המפעלים על הכוונת של צה"ל

מקורות ברצועה מדווחים כי בין היעדים שהופצצו הלילה על ידי צה"ל גם שני מפעלים: מפעל אבו ח'יר לספוגים שהיה ממוקם בצפון הרצועה ומפעל "אבו ח'יר לקרח" שנמצא בשכונת זייתון במזרח הרצועה. הפלסטינים מדווחים כי שני המפעלים הללו נהרסו כליל. "אגודת אנשי העסקים בעזה" גינתה את ההתקפות על המפעלים. תקיפת המפעלים לא צריכה להפתיע שכן בעבר דווח כי ארגוני הטרור ברצועה עושים שימוש לייצור אמל"ח או לאחסונו במפעלים שנראים תמימים לכאורה.

*- תרומת כלכלת מזרח ירושלים לכלכלה הפלסטינית

בזירה הפנימית, מותקפת הרשות הפלסטינית על רקע מה שמתואר כ"הזנחת" ירושלים. התקפות אלה מגיעות בייחוד בעיצומם של האירועים בשבועות האחרונים בירושלים והן חלק מהמאבק הנמשך בין הרשות לבין חמאס. כנגד הרשות נטען שהיא מקצה 1% בלבד מסך כל תקציבה השנתי לירושלים, קרי בין 50 ל-70 מיליון שקלים המנוהלים על ידי המשרד לענייני ירושלים ברשות הפלסטינית. לפי נתוני הרשות הפלסטינית, במזרח ירושלים יש כ- 4,000 סוחרים ו -9000 עסקים, 4,000 מהם חנויות ונקודות מכירה בשווקים. מספר החנויות בעיר העתיקה עומד על כ-1,400 כשחלק ניכר מהן סגר את שעריו במהלך השנה האחרונה עקב אפקט קורונה. תרומת מזרח ירושלים לכלכלה הפלסטינית מוערכת בכ-7% מהתוצר.

*- מרחב הדיג שוב נסגר: כמה זה עולה לעזתים?

אמש הודיע צה"ל שוב על סגירת מרחב הדיג ברצועת עזה, דבר שגרר תגובות זעם בצד הפלסטיני. בפעם הקודמת שזה קרה, בסוף החודש שעבר, מסר משרד החקלאות העזתי כי בכל יום של סגירה נגרם נזק של כ-125 אלף דולר. נשמע נתון קצת מוגזם אך בעזה מסבירים כי זה שווי הדיג היומי בייחוד בתקופה הנוכחית שנחשבת שיא תקופת הדיג בעונת האביב עם כמויות מבטיחות של סרדינים בים. בעזה מציינים גם נזקים בלתי ישירים שנגרמים לתעשיות נלוות לענף הדיג.

*- מדהים כמה שנים ייקח לעיראק לכסות חובותיה

חבר בוועדת הכלכלה וההשקעות בפרלמנט העיראקי, מאזן אל-פיילי, הצהיר כי עיראק זקוקה ל -27 שנים כדי להיות מסוגלת לשלם את חובותיה. לפיכך, הוא מתח ביקורת על הממשלה שממשיכה לקחת הלוואות כדי לכסות על הגירעונות וזאת בלי לעצב תכניות להגדלת הכנסות המדינה.
לפי אל-פיילי, ישנם חובות והלוואות פנימיים וחיצוניים, אשר יפוגו בשנת 2048, על פי חישובי המומחים. וועדת הכלכלה מתנגדת להלוואות וטוענת שיש לשים דגש על פיתוח מגזר הנפט וצמצום ההוצאות.
קודם לכן מסרו מקורות ממשלתיים כי החובות הפנימיים והחיצוניים של עיראק מסתכמים בכ- 73 מיליארד דולר, שיש לשלם, ועוד 40 מיליארד דולר שהתשלום עליהם הושעה על ידי שמונה מדינות.

*- למרות הגירעון האדיר, שליטי כווית נמנעים מהצעד המתבקש
מקורות בכווית טוענים כי הממשלה אינה שוקלת הטלת מיסים ישירים על התושבים וזאת למרות הגרעון האדיר שהמדינה הזו צפויה לרשום בשנים הקרובות. כווית הוכתה קשות עקב משבר קורונה והירידה בהכנסות הנפט והיא החלה להשתמש ברזרבות המט"ח שלה כדי לכסות על הגירעון.

בכווית לא מוטל מס הכנסה על התושבים, אלא מיסים עקיפים כחלק מההסכמים עם שאר מדינות המפרץ (מע"מ למשל). על חברות מוטל מס של 4.5% מהרווחים, וזה כולל גם את ההפרשה לזכאת (צדקה). ההימנעות מהטלת מס הכנסה על התושבים נובעת משתי סיבות. ראשית אין כרגע תשתית מערכתית לגביית המס הזה והדבר יצריך כנראה היערכות של לפחות שלוש – ארבע שנים. שנית ואולי יותר חשוב, אי הטלת מס הכנסה היא חלק ממערכת היחסים בין השליט לבין נתיניו וחלק מבניית הנאמנות. לפי הערכות בכווית, הגרעון שהמדינה תצבור בין השנים 2021 ל-2025 יגיע לכ-184 מיליארד דולר.

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין