מח"ט עירקי לכד טייסים אמריקאים במלחמת המפרץ … ועכשיו הם עוזרים לו

במהלך מלחמת המפרץ השנייה, לית' מוניר, אלוף לשעבר בצבא עירק, לכד את בוב ויצל וג'ף זון, שני טייסים אמריקאים, לאחר שמטוסם נפל במדבר בעירק, ומוניר, שפיקד על חטיבה חיילים שנשלחה לחפש אותם , מנע מהחיילים להרוג את הטייסים.

לאחר 21 שנה, שלושת הגברים ישבו ואכלו ארוחת ערב במדינת וירג'יניה בארה"ב, ושני הטייסים האמריקאים, בני 60 ו -58, הציעו למוניר,בן  ה-74, לעזור לו במאמציו להשיג מקלט ואחר כך אזרחות בארצות הברית על פי דיווח שפורסם על ידי Military Times , ביום שלישי.

המשימה של שני הטייסים, ושניים מעמיתיהם, הייתה לשתק את בסיס חיל האוויר H-3 ואת מערכות ההגנה האווירית שנפרסו שם, במהלך מלחמת המפרץ בשנת -1991.

הטייסים שהטיסו את מטוס ה- A-6 נכנסו לשטח עירק בגובה נמוך, במטרה לפגוע בבסיסי ההגנה האווירית העירקית, מלווים במטוסי קרב ובמטוסי שיבוש מכ"מים.

כדקה  לפני הגעתם לבסיס העיראקי, ההגנה האווירית ירתה טיל סאם שעבר בסמוך למטוס, ואחרי 30 שניות עבר טיל נוסף מימין לו, כפי שויצל דיווח בעבר למועדון מעריצי התעופה .

באתר נכתב כי השימוש של הכוחות העיראקים בטילי רולאן הצרפתיים הפתיע את המטוסים האמריקאים שמכ"ם הטיל לא הפעיל את מכשירי האזעקה שלהם.

כאשר ויצל צפה בטיל המעופף חולף ומרחק ממנו, טיל אחר, שהטייסים לא ראו מגיע, פגע במנוע הימני של המטוס.

שני הטייסים קפצו מהמטוס, אך היציאה גרמה להם לאבד את הכרתם וויצל סבל משברים מרובים בעצמות, ולמרות מצבם הגרוע הם ידעו, לאחר שחזרו להכרה, שהם חייבים לנוע מכיוון שנפלו קרוב מאוד לבסיס.

השניים החלו ללכת ולזחול על דיונות החול התלולות לכיוון הגבול הירדני הנמצא מדרום-מערב להם, אך הם ראו כלי רכב צבאיים מחפשים אחריהם וידעו שזה "עניין של זמן" לפני שיעצרו.

מאוחר יותר, מחשש ש"יידרסו " במקום המסתור שלהם, נופף זון בידיו לעבר רכב צבאי שהתקרב במהירות לעברם ושני הטייסים נכנעו לכוחות העירקיים.

"מוניר הציל את חיינו באותו לילה, לקח אותנו לג'יפ שלו ודאג להביא אותנו בבטחה למרפאת הבסיס שם קיבלנו טיפול רפואי לפני שהועברנו לבגדאד עם המכונית האישית והנהג שלו", אמר וויצל .

מסוריה ומצרים לארצות הברית

מוניר המשיך לשרת כמפקד בסיס חיל האוויר H-3 וגם בחיל האוויר העירקי במשך שנים אחרי מבצע "סערה במדבר", ועזב את הצבא בשנת 2003 כשההתערבות האמריקאית בעירק החלה, ואחרי נפילת משטרו של סדאם, עזב מוניר עירק לכיוון סוריה.

לאחר מכן עבר מוניר למצרים, שם עבד כמדריך באקדמיה האווירית המצרית, מכיוון שהיה אחד הטייסים העיראקים שהשתתפו במלחמת אוקטובר בפיקודו של מפקד חיל האוויר דאז, האלוף חוסני מובארק, אשר מאוחר יותר הפך לנשיא הרפובליקה.

הגנרל העיראקי לשעבר הגיע לארצות הברית בשנת 2012 לבקר את בנו, המתגורר במדינה, ובמקום לחזור למצרים לאחר ביקורו, מוניר הגיש בקשה למקלט בארצות הברית בשנת 2012, ובקשתו טרם אושרה.

בקשתו של מוניר נדחתה אך הוגשה מחדש, ואז הועבר התיק לבית המשפט להגירה, שם הוא מחליט לקיים דיון בעניינו של מוניר בשנת 2024.

בחודשים שלאחר הגעתו לארצות הברית עבד מוניר בחריצות לאיתור שני שבויי המלחמה שהציל במדבר לפני עשרות שנים, ולמרות מאמציו של בנו ועורך דינו, הם לא הצליחו לעשות זאת.

לבסוף, חבר של מוניר השיג מידע ויצר קשר עם אמו של זון, שלדבריו אמו התקשרה אליו כדי לומר לו ש"גנרל עירקי רוצה לדבר איתו. "

שלושת הקצינים נפגשו עם לית' מוניר בשנת 2012, והם נפגשים כמעט מדי שנה כדי לספר את סיפוריהם על המלחמה.

"אני חושב על זה ועדיין מקבל "עור אווז", אומר Zone. "מדהים שפגשנו אותו שוב."

עבור ויצל וזוהן התקשו להאמין כי "חברם אינו מסוגל להשיג אזרחות אחרי כל מה שעשה".

וויצל התחייב ללכת עם זון לבית המשפט כדי להעיד עבור מוניר והוסיף: "אני יודע שיש הרבה אנשים מאחורינו שמוכנים לתמוך בו."

מטוסי A-6 אמריקאיים שימשו במהלך מלחמת המפרץ הראשונה

קרדיט לתמונות:ויקיפדיה