חדשות מהעולם ליום 11-5-2021

*- חללית המחקר אוסיריס-רקס של נאס"א נפרדה היום מהאסטרואיד בנו והחלה מסע של 2.3 מיליארד ק"מ לכדור הארץ שאמור להגיע לסיומו ב-24 בספטמבר 2023 כאשר היא תביא דגימות קרקע שנועדו לסייע למדענים להבין את מקורות היווצרותה של מערכת השמש. החללית הקיפה את האסטרואיד מאז דצמבר 2018 ולפני חצי שנה ביצעה תמרון מורכב לאיסוף הדגימות.

האסטרואיד בנו, שהתגלה בשנת 1999, חוצה את המסלול של כדור הארץ מדי שש שנים, אולם בשנת 2135 הוא אמור לעבור בין כדור הארץ לבין הירח. לפי הערכות המדענים, ישנו סיכוי של 1 ל-2,700 שהסלע החללי, אשר קוטרו מגיע ל-500 מטר, יפגע בכדור הארץ ויגרום להרס נרחב ולקורבנות אדירים.

*- רשת NBC הודיעה שלא תשדר את טקס גלובוס הזהב בשנה הבאה, לראשונה מאז 1996, על רקע הביקורת הגוברת נגד המארגנים, איגוד העיתונאים הזרים בהוליווד, בשל חוסר גיוון בקרב החברים והתנהלות בלתי אתית. בימים האחרונים ניתקו נטפליקס, וורנר מדיה ואמזון את קשריהם עם האיגוד עד לביצוע רפורמות מקיפות.

"מאמינים שהאיגוד מחויב לרפורמה משמעותית", נמסר בהודעת NBC. "עם זאת, שינוי בהיקף כזה מצריך זמן ועבודה ואנחנו חשבים שהאיגוד צריך זמן לעשות את זה נכון. בשל כך, לא נשדר את טקס גלובוס הזהב ב-2022. בהנחה שהארגון יבצע את התוכנית שלו, אנחנו מקווים שנוכל לשדר את התוכנית בינואר 2023".

*- ההאקרים מקבוצת DarkSide, שאחראים למתקפת הכופר שמשתקת מאז סוף השבוע את צינור הנפט קולוניאל, אשר מספק 45 אחוז מצריכת הדלק של החוף המזרחי בארה"ב, הצהירו היום כי המטרה שלהם היא רק "לעשות כסף ולא ליצור בעיות עבור החברה".

"אנחנו לא פוליטיים, לא משתתפים בגיאופוליטיקה, לא צריכים לקשור אותנו לממשלה מוגדרת ולחפש את המניעים שלנו", כתבו בהודעה ברשת האפלה. "מהיום אנחנו מכניסים מודרניזציה ובודקים כל חברה שהשותפים שלנו רוצים להצפין כדי להימנע מהשלכת חברתיות בעתיד".

*- ד"ר אלכסנדר מורחובסקי, הרופא הראשון שטיפל באלכסיי נבלני בבית החולים באומסק לאחר הרעלת הנוביצ'וק באוגוסט שעבר ולאחר מכן מונה לשר הבריאות של המחוז, נעדר מאז יום שישי האחרון, בעת שהיה במסע ציד ביער והמשטרה מבצעת אחריו חיפושים נרחבים.

מורחובסקי טען בפני העיתונאים בזמן אשפוזו של נבלני כי הבדיקות לא הראו סימנים של גז העצבים, אולם בדיקות שנעשו לאחר מכן במעבדות במערב הראו שמנהיג האופוזיציה אכן הורעל.

*- דרמה על ארבע בארה"ב: הסוס מדינה ספיריט, שניצח ביום שבת שעבר בדרבי של קנטקי, מרוץ הסוסים המפורסם ביותר בארה"ב, נכשל בבדיקת סמים, אולם בדיקה נוספת תכריע אם הוא ייפסל והתואר יילקח ממנו. מאמנו, בוב ברפרט, סיפר כי נמדדה חריגה קלה מעל המותר של הסטרואיד בטמטזון וכי אינו יודע כיצד זה קרה. "זההאגרוף בבטן הכי גדול שחטפתי במרוץ ממשהו שלא אני עשיתי", אמר.

*- האם תנועת הטאליבן באפגניסטן מתנתקת מאל-קאעידה לקראת הנסיגה האמריקאית? דובר התנועה, סוהייל שאהין, טען היום כי מנהיג אל-קאעידה, איימן א-זוואהירי, מעולם לא נשבע אמונים למנהיג העליון, הייבתוללה אח'ונדזאדה, וזאת על אף שזוואהירי פרסם הודעה על שבועתו ביוני 2016. "מעולם לא הייתה שבועת נאמנות. מי אמר שיש?", אמר שאהין לאתר חדשות אפגני. "זו אחת הטענות שהם עושים כדי לתמוך במטרות שלנו. למעשה, לא הייתה כל שבועה".

*- הכלב הנשיאותי לשעבר של משפחת אובמה, בו, מת השבוע בגיל 12. בו, כלב מים פורטוגלי, הצטרף למשפחה באפריל 2009, כשלושה חודשים אחרי השבעת אובמה. "המשפחה שלנו איבדה היום חבר אמיתי ובן לוויה נאמן", צייץ הנשיא לשעבר. "במשך יותר מעשור, בו היווה נוכחות מתמדת ועדינה בחיים שלנו – שמח לראות אותנו בימים טובים שלנו, בימים רעים שלנו ובכל הימים ביניהם".

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי

קרדיט לתמונה: ויקיפדיה