יום ירושלים – מנקודת מבט קצת יותר אישית וקצת יותר רחבה

שבוע החגיגות לציון יום ירושלים

היום חוגגים את יום ירושלים, לציון איחוד העיר לאחר מלחמת ששת הימים, בשביל עם ישראל היום הזה הוא חג לאומי, תוכלו ללמוד על האירועים השונים של שבוע החגיגות באתר ייעודי לציון חגיגות יום ירושלים, וכן בדף ייעודי באתר עיריית ירושלים.

אבל השנה אנו רואים ביום ירושלים מראות שונים מאשר מצעד הדגלים המסורתי, ולאחר שנשאלתי מספר פעמים ע"י הקוראים בערוץ הטלגרם מה דעתי או איך אני מפרש את ההתרחשויות שאנחנו רואים, החלטתי לכתוב איך אני רואה את הדברים מנקודת מבט הכוללת זווית רחבה מעט יותר.

מבלי להיות מקובע לסיבה ספציפית שהיא הגורם הבלעדי או העיקרי למה שקורה, כי בראייתי השילוב של גורמים רבים ושונים, שלכל אחד מהם הסיבות שלו לבחוש במתרחש ולהשפיע, גורם לכך שהשטח רוחש ובוער, משילוב של סיבות שונות.

אני מתקשה לנתק את יום ירושלים שאנו חוגגים היום ב 10 במאי, ואת העובדה שבמדינת ישראל מציינים השנה את שבוע החגיגות לכבוד יום ירושלים, החל מיום חמישי ה 6 במאי ועד ליום חמישי ה 13 במאי, מההסלמה שגורמים אלו ואחרים דוחפים אליה כדי להבעיר את השטח, ומבינת כל אותם גורמים שבוחשים בקדרה הנפיצה של הבערת ירושלים, מה יותר טוב משילוב של חגיגות שחרור ירושלים, עם שלהוב יצרים לאומני ודתי, ומניעים פוליטיים בשטחי הרש"פ ובכל האזור?

הרי כשכל העולם מדבר על התמונות שאותם גורמים רוצים שהעולם יראה מהמתרחש בירושלים, בזמן שיוצרים רווח פוליטי בזכות התמונות והסרטונים, מרוויחים שני דברים, האחד הוא מסע אנטי ישראלי ברחבי העולם שיוצר סנטימנט שלילי כנגד ישראל בדעת הקהל.

והדבר השני ואולי אף חשוב יותר – כשהתקשורת העולמית עסוקה במתרחש בירושלים, יש פחות זמן מסך ופחות מקום פנוי בעיתונות המודפסת, לעסוק בנושאים שממש לא רצויים מבחינת הגורמים השונים הבוחשים במתרחש…

מילה על ההתפרעויות

כמו כולם ראינו את ההתפרעויות בירושלים, כולל בהר הבית, המקום הקדוש לשלושת הדתות המונותאיסטיות, ושמענו שלל דברי פרשנות מדוע ולמה החלו ההתפרעויות.

קטונתי מלנסות לפרש מה הסיבות למה שאנו רואים, אבל כאמור אי אפשר לנתק את המתרחש בירושלים ממספר דברים שלכאורה לא קשורים, אבל לכולם יש תרומה נכבדת לעוצמת ההסתה ולמפלס האלימות.

רבים אכן מציינים את מאבקי הכח בין חמאס להנהגת אש"פ לקראת הבחירות ברש"פ, מאבקי הכח בתוך אש"פ שהתפלג לפחות לשלושה מוקדי כח המחפשים השפעה לקראת הבחירות, ולזה כנהוג בשכונה המזרח תיכונית, מוסיפים את התבלין הדתי, ולמרות שכבר שנים מפלס המתח והאלימות עולה בימי הרמאדן ובמיוחד לקראת לילת אל-קדר בסוף הרמאדן, השנה אנו רואים עלייה גבוהה יותר מאשר ראינו בשנים האחרונות.

יש גם את אלו המזכירים את איראן הבוחשת בקלחת ודוחפת להבערת השטח, והשנה יותר מתמיד יש לאיראן את הסיבות שלה לגרום להסתת תשומת הלב של התקשורת הערבית והעולמית מאיראן ולמקד את כולם בתמונות של המתרחש בירושלים, בין אם זה בגלל השיחות בנושא חזרתה של ארה"ב להסכם הגרעין JCPOA והסרת הסנקציות מעל איראן, ובין אם זה לחבל בהתקדמות השלום בין ישראל למדינות האזור, במסגרת הסכמי אברהם, והפוטנציאל להסכמים נוספים.

אבל האם זה כל הסיפור? האם אלו הם כל המעורבים בניסיון להשפיע על המתרחש?

יש לא מעט גורמים בשכונה, שרבים מהם אינם נמנים על חובבי ציון, שמעדיפים שיראו בעולם תמונות של מה שמתרחש בירושלים, שלהם הם מוסיפים דברי תעמולה אנטי ישראלית ארסית ואנטישמית, מאשר שהעולם יתחיל לשאול שאלות לגבי אותם גורמים והתנהלותם. (כולל איראן, חיזבאללה, האחים המוסלמים, טורקיה, הנהגת הרש"פ, חמאס, ושאר ארגוני הטרור, שלאחרונה החלו לצאת בעולם דוחות וכתבות החושפים את השחיתות, הרמייה, ההרס והנזק שכל אותם צדיקי הדור גורמים לעמם ומדינותיהם)

אז מה ומי הגורמים המשפיעים על המתרחש?

כדי להבין שאי אפשר לנתק בין המתרחש בירושלים לשלל גורמים שונים שלכל אחד יש אינטרסים שונים ומשונים, ושבחלק מהמקרים ישראל לא קשורה כלל לאותם אינטרסים ומאבקי כח בין גורמים שונים, אביא מספר דוגמאות למאבקים שונים המשפיעים על המתרחש ועל דרך הכיסוי העיתונאי שמשקף את המתרחש בצורה המתאימה לאינטרסים השונים, וכמובן על התגובה של כל אותם גורמים שונים למתרחש בירושלים.

לכל אחת מדוגמאות אלו, ישנה השפעה ישירה ו/או עקיפה על מה שקורה בשטח ולמה שרואים בערוצי התקשורת השונים באזור ובעולם, וכמובן גם על ההצהרות הרשמיות המושמעות מטעם מנהיגים שונים באזור.

להלן רשימה חלקית של מאבקי הכח / השפעה / שליטה כדוגמת:
* המאבק של חמאס מול רש"פ, על הבחירות והשליטה בשטח, הפרלמנט הפלסטיני ונשיאות הרשות.
* המאבק הפנימי באש"פ על הירושה והשליטה באש"פ וברש"פ.
* המלחמה בין איראן למדינות הסוניות.
* מאבק על "הובלת העולם המוסלמי". (איראן – סעודיה – טורקיה – מלזיה)
* המאבק על ההובלה של האחים המוסלמים בין גורמים שונים ומדינות שונות.
* מאבקי הכח על השליטה בהר הבית, בין הרש"פ לירדן, ויש המוסיפים גם את סעודיה לסיפור.
* מאבק על ההשפעה על ערביי מזרח ירושלים בין חמאס – רש"פ – אחים מוסלמים – טורקיה.
* מאבקי כח בין תומכי הסכמי אברהם לבין המתנגדים להם:
-> ‘משחקי הורדת ידיים’ בין מדינות שונות שחתמו על הסכם או תומכות בהסכמים עם ישראל, למדינות המתנגדות להסכמים עם ישראל.
-> מאבקי כח פנימיים בתוך כל אחת מהמדינות שכבר חתמו איתנו על הסכמים, בין גורמים בעד ונגד ההסכם שנחתם.
-> מאבקי כח בתוך מדינות אחרות שבהן מתחולל וויכוח בין אלו התומכים בכניסה למסגרת הסכמי אברהם וחתימה על הסכם עם ישראל, לבין אלו המתנגדים לכך בתוקף.

ולכל אלו אפשר להוסיף את המלחמה על יוקרה וכבוד של כל הגורמים המעורבים בכל אחד מהסעיפים שצוינו, ואחרים שלא הוכנסו לרשימה…

מילה על תעמולה

בנוסף לכל מה שנאמר עד כה, אוסיף עוד נקודה שלעניות דעתי גם לה יש השפעה על עוצמת הדחיפה של כל המסיתים השונים, וניסיונם להבעיר את השטח ולגרום לישראל כמה שיותר נזק תדמיתי – התעמולה נגד ישראל.

מטיבה של תעמולה היא אינה באה לשרת את האמת ולא לתאר את המציאות, אלא נועדה לשרת את הגורם המפיץ את התעמולה לצורך השפעה ועיצוב דעת הקהל לפי צרכיו, ולמעשה לשטוף את מוחו של קהל היעד על מנת להשיג את התוצאה הרצויה, ובמקרה של התעמולה האנטי ישראלית, היא למעשה משמשת ככלי נשק לכל דבר, המופנה כנגד מדינת ישראל.

מסיבות אלו לא תראו בערוצי התקשורת השונים את התמונות והסרטונים הלא מתאימים מבחינת הפלסטינים והגורמים האחרים המעורבים במתרחש, לא תראו את ערמות האבנים שהוכנו מבעוד מועד בכל רחבי הר הבית וגם בתוך מסגד אל-אקצא…!

גם לא ישדרו בערוצי התקשורת בעולם את הצעירים שיורים זיקוקים מתוך מסגד אל-אקצא על שוטרים הנמצאים מחוץ למסגד.
כמובן שבערוצי התקשורת השונים לא תראו בסרטונים את מה שקדם למעצר מתוקשר ומצולם ממספר זוויות של בחור צעיר או בחורה צעירה, וגם לא יראו לכם את מה שגורם לכך שגז מדמיע נכנס לתוך מסגד אל-אקצא.

כמיטב דרכה של מכונת התעמולה המשומנת של כל הגורמים המעורבים, יראו לנו ובכל העולם בדיוק את מה שהם רוצים שנראה, וכמובן שלתמונות יתלוו דברי הסבר שנועדו להסביר לקהל היעד מה הוא רואה, ובמקרים רבים כדרכה של תעמולה, אלו שקרים בוטים שנועדו לקדם את מטרתה של התעמולה.

כך לדוגמה יראו סרטון ובו רואים עשן הממלא את האוויר במסגד אל-אקצא, ושומעים את קולות הנפץ, ובהסבר המתלווה לסרטון יספרו לנו שכוחות הכיבוש זורקים רימוני הלם על המתפללים השלווים בתוך המסגד ומזרימים גז מדמיע כדי לחנוק את המתפללים התמימים, בין אם באמת גז מדמיע באמת חודר לתוך חלל המסגד, או נזרק רימון הלם ובין אם מדובר בכלל באותם זיקוקים שצעירים פלסטינים יורים מתוך המסגד על השוטרים שבחוץ…

מילה על תעמולה איראנית

השנה יש סמיכות זמנים בין יום ירושלים שלנו לזה האיראני, של מסע שנאה להשמדת מדינת ישראל, רק אזכיר כי את המסורת הזו החל האייתוללה ח’ומיני בשנת 1979.
כבכל שנה לקראת יום ירושלים, איראן מגבירה את ליבוי השיסוי והשנאה כנגד מדינת ישראל, וכך גם השנה וביתר שאת.

שופרות התעמולה של איראן הן הגלויים והידועים בתור אלו השייכים למשטר האייתוללות, ובין שופרות התעמולה המסתירים את זהותם, כולל אלו הנחזים לאתרים ישראלים או לאתרי חדשות בעברית, וכולל כאלו הנחזים להיות אתרי מתנגדי משטר, כולם מונחים ע"י אותם גורמים האמונים על התעמולה הממוסדת של המשטר.

היום אפנה אתכם לאחד משופרות התעמולה של המשטר, סוכנות הידיעות האיראנית
Nour News המפעילה אתר אינטרנט במספר שפות.
כפי שכבר אמרתי לכם בעבר, תמיד צריך לשים לב להבדלים במה שנאמר בשכונה שלנו בשפת המקור, לעומת הנאמר באנגלית או שפות אחרות, כי תמיד המסר יהיה שונה בהתאם למי שאליו מיועד הפרסום.

כך תוכלו לראות את ההבדלים שבין הידיעות העולות באתר סוכנות הידיעות הזו, בשפה הפרסית, לבין הידיעות בשפה הערבית, או מה שתראו בשפה האנגלית, ולידיעות שעולות בשפה העברית

שימו לב שהמסר יהיה שונה בשפות השונות, וכמובן שבכל שפה יהיו הידיעות התפורות לקהל היעד, ושלא יופיעו בשפה אחרת, ואם יהיה דיווח בעל כותרת ותמונה ראשית זהה בכל השפות – תוכן הידיעה יהיה שונה גם אם אותה ידיעה המדווחת על אותו האירוע.

קרדיט: אביעד, מקבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון
קרדיט לתמונות: הרשתות החברתיות הפלסטיניות