וושינגטון: טהרן לא צריכה לצפות לוויתורים גדולים במו"מ על הסכם הגרעין

ממשל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הדגיש כי איראן אינה צריכה לצפות וויתורים גדולים חדשים מארצות הברית, ברקע סבב חדש של שיחות גרעיניות עקיפות שאמורות להתחדש, כך מדווח אתר קול אמריקה .

גורם בכיר בממשל אמר כי ארצות הברית ביצעה את הוויתורים שהיא מוכנה לעשות על מנת להצטרף מחדש להסכם הגרעין ההיסטורי משנת 2015. הוא הוסיף כי הצלחת השיחות או כישלונן תלויים כעת באיראן, על ידי קבלת אותם ויתורים וחזרה לעמידה בהסכם. 

הצהרות אלה הגיעו לאחר ששר החוץ אנתוני בלינקן התלונן על חוסר התייחסות איראנית בשיחות במהלך ביקור באוקראינה.

"מה שאנחנו לא יודעים זה האם איראן באמת מוכנה לקבל את ההחלטות הדרושות כדי לחזור לעמידה מלאה בהסכם הגרעין. הם מחדשים חלקים מסוכנים בתכניתם שנעצרה על ידי הסכם הגרעין" אמר בלינקין בראיון לחדשות NBC בקייב.

בכיר בממשל האמריקני הוסיף כי ארצות הברית מוכנה לחזור לתנאים המפורשים של הסכם הגרעין, כפי שנוהל במשא ומתן על ידי ממשל אובמה, אך רק אם איראן תעשה זאת. 

הבכיר אמר כי ארצות הברית לא תסכים לעשות יותר ממה ש- JCPOA מחייב  על מנת להחזיר את איראן למלא את ההסכם.

איראן לא סיפקה עד כה שום אינדיקציה לכך שתקבל שום דבר פחות מהסרה מלאה של כל הסנקציות של טראמפ, ודוחה את ההצעות לאלצה לסגת מכל הצעדים שנקטה, המפרים את העסקה. 

"ארצות הברית הראתה את נכונותה לבטל רבים מהסנקציות שהוטלו על איראן בשיחות הגרעין בווינה, אך טהרן דורשת יותר", אמר ביום שישי בתקשורת הממלכתית, ראש משלחת המשא ומתן האיראני, עבאס אראגצ'י.

אראגצ'י אמר בטלוויזיה הממלכתית כי "המידע שהועבר אלינו מהצד האמריקני מעיד כי הם רציניים גם בשובם להסכם הגרעין, וכי הם הודיעו עד כה על נכונותם לבטל חלק גדול מהסנקציות שלהם."

אראגצ'י הוסיף, בתקופה שבה אמורים היו להתחדש שיחות עקיפות בבירת אוסטריה: "אבל זה לא מספיק מבחינתנו, ולכן הדיונים יימשכו עד שנגיע לכל דרישותינו."

גורמים איראניים אמרו בשבועות האחרונים כי ארצות הברית הציעה הקלה משמעותית אך לא מספקת בסנקציות, אך הם לא פירטו בדיוק מה יעשו בתמורה.

The Fate of JCPOA, Sanctions and Iran's “Virtual Deterrence” Strategy | Al  Jazeera Center for Studies