השבוע שבין ה-30.4.21 ל- 6.5.21 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- תגובה מינורית יחסית להכרזת הרש"פ על דחיית הבחירות. ברקע, דיווח על מגעים לכינון ממשלת אחדות בראשותו של סלאם פיאד, בשיתוף נציגי האופוזיציה.
*- סימנים להתחממות האוירה הבטחונית באיו"ש, כשבמוקד פיגוע ירי בצומת תפוח, ושני פיגועי דקירה באזור גוש עציון. ברקע איומים לאלימות קשה בירושלים, וברצועת עזה נוכח האפשרות לעלייה המונית של יהודים להר הבית ביום ירושלים, שני פיגועי דקירה באזור גוש עציון, תהלוכות המוניות בהר הבית ואיומים לעימותים קשים ביום ירושלים, ופינוי משפחות ערביות מבתי יהודים בשכונת שיח' ג'ראח.
*- מספר רב במיוחד של קרבות חמולות ברחבי איו"ש במהלך השבוע, החושפות את הכמויות העצומות של הנשק ברחבי הגזרה. ברקע, רצח אלים בעזה, כאשר בני משפחת אשה המסוכסכת עם בעלה, רצחו את אחי הבעל ותקפו באלימות כמה מבני משפחתו.
*- מחאה בעזה, נוכח סידרה מצרית המציגה את האזור כמוקד הברחת סמים למצרים. ברקע טוענים אנשי החמא"ס, כי סיכלו הברחת סמים מישראל לרצועה.
*- אנשי הרש"פ והחמא"ס טוענים שחלה התייצבות וירידה במספר חולי הקורונה בעזה ואיו"ש, ונוכח זאת, פותחים מחדש את המסגדים לתפילות לקראת חג עיד אלפטר שיחול בשבוע הבא. לקראת החג ניכרת פעילות מסחרית ערה בשני האזורים.

ובהרחבה:

כצפוי, הודיע יו"ר הרש"פ על דחיית הבחירות למועצה המחוקקת הפלסטינית ולמעשה על ביטולן, בנימוק הפורמלי, של סירוב ישראל לאשר קיום בחירות בירושלים. עם זאת, לכל ברור שהסיבה האמיתית לדחיה, הינה התבוסה שהיתה צפויה לאנשי הפת"ח בבחירות.
מטבע הדברים, רוב גורמי הכח הפלסטיניים, ובראשם החמא"ס, אך גם גורמי השמאל, זרמי המשנה בפת"ח (דחלאן וברגותי), וגם רבות מהרשימות העצמאיות הביעו התנגדות להחלטה, ואף התקיימו מספר הפגנות בעזה, ביוזמת החמא"ס ואנשי דחלאן, ובאיו"ש (ראמאללה ושכם), ביוזמת גורמי השמאל. יחד עם זאת, ניתן לומר, כי לפחות לעת עתה, מדובר בתגובה מינורית יחסית, ומצומצמת בהשוואה לרמת האכזבה של גורמי החמא"ס לפחות. גם האיום במתקפת רקטות מהרצועה לעבר ישראל, לא התממשה.

הנה תמונות מהפגנה של חמא"ס בעזה:

בנסיון להרגיע במעט את הרוחות, דווח על מפגש בין יו"ר הרש"פ אבו מאזן לסלאם פיאד, ראש הממשלה לשעבר, לבחינת אפשרות להקמת "ממשלת אחדות" בראשותו, שתכלול גם נציגות של החמא"ס וארגוני השמאל. מכל מקום ברור שבין גורמי הבטחון של הרש"פ ובכירי הפת"ח, לבין אנשי החמא"ס התנהלו מגעים מקדימים להכנת הקרקע, לכך שהמחאה תתנהל בתוך גבולות גזרה מוגדרים, ולא תחרוג מהם, כפי שניתן לראות בפועל.
מי שכן ניסה לארגן פעילות מחאה, הבין מהר מאוד שמדובר במשחק מסוכן. כך לדוגמא בוצע ירי לעבר ביתו של ניזאר בנאת, פעיל חברתי מגזרת חברון, ע"י אנשי פת"ח ומנגנונים. בנאת, כבר נעצר בעבר, לאחר שיזם הפגנות מחאה כנגד חברת הסלולאר הפלסטינית ג'ואל. בתגובה, קיימו אנשי חמא"ס מהגזרה ביקור סולידריות בביתו של בנאת בעיירה דורא.
ובתוך כך, עם קשר לבחירות, או בלעדיו, קל לזהות את הנסיונות להלהיט השבוע את השטח, כשבמוקד כמובן, פיגוע הירי בצומת תפוח, שכתוצאה ממנו נהרג תלמיד ישיבת איתמר יהודה גואטה הי"ד ונפצעו קשה וקל שניים מחבריו. הפיגוע בוצע ע"י פעיל חמא"ס מהכפר תורמוסעיא, כפר עשיר במיוחד, שרבים מבניו גרים כיום, או התגוררו בארה"ב, וכן גם המפגע עצמו. המפגע הצליח להימלט, ורכבו אותר בכפר עקרבא שממזרח לשכם, והועלה באש, טרם שנלקח מהגזרה בידי כוחות צה"ל. חיילי צה"ל פתחו במבצע חיפושים ומעצרים בכל הגזרה ובמיוחד בכפרים עקרבא ותורמוסעיא, בנסיון ללכוד את המחבל ואת שותפיו, עד שלאחר מאמץ מודיעיני ומבצעי ממושך הוא נלכד דווקא בכפר סלואד שמצפון לעפרה, הידוע כמוקד לפעילות טרור מתמשכת הן של החמא"ס והן של הפת"ח. במהלך הסריקות והחיפושים אחר הרוצח התפתחו לא מעט עימותים בין פורעים פלסטינים לחיילי צה"ל, ובאחד המקרים מת אחד הפורעים סמוך לכפר אודלא, שבגזרת שכם.
יצויין, כי כמעט כל גורמי הכח הפלסטיניים, ובראשם החמא"ס וגורמי השמאל בירכו על הפיגוע, ואילו דוברי הרש"פ ברובם (פרט לחסין אלשיח', הממונה על התיאום עם ישראל), מילאו פיהם מים נוכח הפיגוע, ומצאו עצמם מתגוננים, מול טענות ששיתוף פעולה של המנגנונים עם ישראל, הביא לחשיפה המהירה של זהות מבצע הפיגוע. הנה תמונות המתעדות את הפיגוע, כשברקע שיר הלל למבצע:

לצד זאת, נרשמו השבוע שני פיגועי דקירה בגזרת גוש עציון, בכניסה לאפרת, ובצומת הגוש. הפלסטינים מנסים לטעון גם מול הצילומים, שמדובר בפגיעה ישראלית בחפים מפשע, ובפיגועים מבויימים, במיוחד, נוכח העובדה שאת הפיגוע בצומת גוש עציון ביצעה אישה בת 60, שמתה מפצעי הירי שספגה לאחר הפיגוע. בנוסף, אותר מטען נפץ מאולתר בציר אלון סמוך לכפר אלמע'יר, ללא נפגעים.
במקביל, ממשיכה מתיחות סביב ירושלים, כאשר החמא"ס מאיימת להבעיר את הר הבית, על רקע הידיעות בדבר כוונת יהודים רבים לעלות להר ביום ירושלים. ברקע, אנשי החמא"ס מבצעים מפגני כח על ההר כמעט מדי יום באין מפריע, ומשמיעים קריאות תמיכה בחמא"ס, ובגנות אבו מאזן והרש"פ. נקודת עימות בולטת נוספת בירושלים, הינה בשכונת שיח' ג'ראח בעיר, נוכח ידיעות, בדבר כוונה לישם צו לפינוי 28 משפחות מהשכונה מבתים בבעלות יהודית, ששלטונות ירדן העניקו למשפחות פליטים לאחר מלחמת השחרור. בתקשורת הפלסטינית מכונה צו זה: "נכבה מוקטנת", ומדי ערב מתנהלות הפגנות סוערות בשכונה. בנוסף, התפרסמה הודעה מיוחדת מטעם מחמד דיף, ראש הזרוע הצבאית של החמא"ס, המסתתר בעקביות וממעט לצאת לתקשורת. בהודעה זו הזהיר מפני תגובה קשה במיוחד של חמא"ס אם ימומש צו הפינוי.

הנה כתבה המציגה את מה שמכונה: "הנכבה של שיח' ג'ראח" והעימותים בשכונה:

נציין בהקשר זה, כי בסוף השבוע הבא – 15 מאי, יחול מה שמכונה: "יום הנכבה"- האסון הפלסטיני, בדמות הקמת מדינת ישראל. העובדה שקודם לכן יחול חג "עיד אלפטר", מעמידה מועד זה בצל במידה רבה.

ועדיין הינה שיר ראפ שנכתב לרגל היום- "עם המפתח הזה ניכנס", הממחיש, שהדרישה לחזרה לתוך שטח ישראל עודנה חזקה בקרב אוכלוסיית הפליטים:

ועוד השבוע: שורה של קרבות חמולות כמעט בכל עיר וכפר באיו"ש חלקם אלימים ביותר, עם עשרות פצועים ועצורים, ירי, הצתת מבנים ורכבים ,דקירות סכינים ועוד. לא נפרט את המקומות, כי מדובר בעשרות תקריות. ייתכן שצום הרמדאן מוציא את העצבים מהאנשים, ואין ספק שהדבר בולט גם בריבוי תאונות הדרכים בכבישים. בכל מקרה, ריבוי האירועים, מעיד גם על כמויות הענק של הנשק אצל האוכלוסיה הפלסטינית באיו"ש, עם כל פוטנציאל הסיכון בכך.

הנה תמונות ממחנה בלאטה:

ובעזה: שם דווח השבוע על רצח בשכונת צברא בעזה, על רקע סכסוך חמולתי/ משפחתי בין אשה ממשפחת חדאד, לבעלה ממשפחת קרם. כעשרה מבני משפחת חדאד, נכנסו לבית משפחת קרם, היכו ופצעו את הגרים בבית, ורצחו את אחי הבעל לעיני אשתו וילדיו בדקירות סכין. משפחת הרוצחים, פרסמה הודעת גינוי לרצח והתנערות ממבצעיו.
ואם דיברנו על עצבים, אז ברצועה הם מתוחים ביותר. הנה לדוגמא תכנית מתיחות בשם "באת לבד?", המשודרת בימים אלה. כאשר נהג מונית כביכול טוען בפני נוסע שהשטר בו שילם הינו מזוייף וקורע אותו, ובתגובה, שולף הנוסע אקדח, וכמעט יורה בנהג.

הנה תמונות:

העזתיים בכלל, אינם מפגינים סובלנות רבה, ורבים מהם הביעו זעם כלפי שחקן הקולנוע המצרי מחמד רמדאן (שכבר נאלץ בעבר להתנצל, לאחר הכפשות קשות, כשצולם עם הזמר הישראלי עומר אדם בדובאי). רמדאן הופיע בסדרת טלויזיה מצרית כמי שנשלח לעזה לצורך הברחת סמים. העזתים תקפו את רמדאן, כמי שמוציא את דיבתם, ומציג את הרצועה כמוקד הברחת סמים למצרים. גם הפעם נאלץ רמדאן להתנצל, ולהודיע שמדובר בפרק אחד מתוך סדרה שתראה דוקא כיצד העזתים מטפלים בו היטב, ומראים לו את ה"אור".

הנה כתבה בנושא:

ועם או בלי קשר, טענו שלטונות החמא"ס, כי חשפו נסיון להברחת סמים מישראל לרצועה, בדופן של משאית שהעבירה סחורה במעבר כרם שלום. לא ברור עדיין מה רמת האמינות של פרסום זה, ואם הוא קשור לפרשת מחמד רמדאן.
ואגב, הברחות מישראל. הרש"פ הודיעה השבוע על איסור יבוא סלטים מישראל בטענה שבבדיקות איכות התברר שהם אינם עומדים בתקן הבריאותי. כמובן שטענה זו עוררה גל של בדיחות, על האיכות והנקיון של הסלטים מהתוצרת הפלסטינית, הידועה היטב לתושבים. בנוסף, גזר בית הדין הפלסטיני בשכם 5 שנות מאסר על תושב שהורשע ב"הברחת" מוצרים" מההתנחלויות (שזה בעצם שם כולל לכל מוצר ישראלי) לשטחי הרש"פ.
מגיפת הקורונה ממשיכה להפיל חללים לא מעטים הן באיו"ש, ובעיקר בעזה, אך לטענת דוברי הרש"פ והחמא"ס, ניכרת ירידה מסויימת בתחלואה בימים האחרונים, מה שמאפשר מתן הקלות, ובמיוחד פתיחת המסגדים ברצועת עזה לתפילות, לקראת השליש האחרון של חודש הרמדאן, במגבלות של שמירת מרחק ועטיית מסיכות.

הנה תמונות מעזה, המעידות שהמגיפה באזור עודנה קשה:

באיו"ש, התקבלו השבוע עוד 20 אלף חיסוני ספוטניק רוסיים, המצטרפים למעל 200 אלף חיסונים שקיבלה הרש"פ באמצעות ארגון הבריאות העולמי. זאת, בנוסף לעשרות אלפי פועלים שחוסנו בידי ישראל. בהקשר זה, דווח, כי בבית לחם, החלו בתי המלון להיערך לפתיחה מחודשת, בעקבות הידיעות על הכוונה לפתוח את ישראל בהקדם לכניסת תיירים מחו"ל.
ולסיום, חג עיד אלפטר, החותם את חודש הרמדאן יחול בשבוע הבא, ביום רביעי או חמישי. כבר מיום שלישי הקרוב יחל שבתון במוסדות הממשלתיים ובבתי הספר. בשווקים, ניתן לראות התעוררות תנועת המסחר, לצד פקקי תנועה ארוכים, המעידים על שיפור משמעותי במצב הכלכלי.
ועדיין, לא מעט מתושבי איו"ש סובלים ממצוקה כלכלית וחודש הרמדאן, הינו מוקד להתגברות פעילות ארגוני סיוע, המגייסים סכומי כסף גדולים מארגוני צדקה אסלאמיים, ובכך, הופכים לכלי לחיזוק התמיכה הציבורית באסלאם הקיצוני.

הנה דוגמא לחלוקת חבילות מזון באיו"ש מטעם אגודה לא מוכרת, הנקראת " הלבבות הרחומים":

עד כאן להשבוע, שבת שלום, יום ירושלים שמח, נחמה גדולה למשפחות קרבנות האסון במירון, ולכל ישראל האבלים עימם. רפואה שלמה לפצועים, בריאות נחת ושמחה לכל.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש