מבזקי חדשות ליום 5-5-2021. מתעדכן

*- בלבנון הדגים מסריחים מהראש
עוד סימפטום להזנחה הקשה בכל תחומי החיים בלבנון. בימים האחרונים נמצאו אלפי דגים מתים על גדות אגם קרעון בלבנון. תושבי כפר סמוך התלוננו על ריח חריף. פעילי סביבה טוענים כי העניין קשור לזיהום והזנחה וקראו לחקירת האירוע. מתנדבים אספו פגרים של דגים רקובים ליד האגם אליו זורם נהר ליטני, הנהר הארוך ביותר בלבנון. מזה שנים פעילים מזהירים מפני זיהום המים בו עקב ביוב והשלכת פסולת. לא צריך להיות מומחה גדול כדי להבחין בערימות של זבל שצפו על פני האגם לצד הדגים המתים, כשנחילי זבובים חוגגים על הזוהמה הזו. אחמד עסכר פעיל סביבה טוען שזו הפעם הראשונה שהוא רואה תופעה כזו בקרעון. הוא שלל אפשרות כי מדובר בוירוס עונתי. בלבנון מעריכים כי 40 טון דגים מתו – כמות חסרת תקדים.

אסונות סביבתיים הם הדבר האחרון שצריכה לבנון, הסובלת מקריסה כלכלית, אך נראה כי ככל שהזמן עובר והמשבר מחריף תנאי החיים של הלבנונים הופכים לבלתי נסבלים בכל האספקטים.

*- מאמץ לפינוי אתרי אורניום מדולדל בעיראק
"המרכז להגנה מפני קרינה" השייך למשרד הבריאות העיראקי הודיע בשבת כי הוא פועל לטיהור שמונה אתרים בעיר בצרה המכילים זיהום רדיואקטיבי. מנהל המרכז סבאח אלחוסייני מסר כי מאז הפלישה האמריקאית בשנת 2003 התגלו אתרים רבים המזוהמים בקרינה רדיואקטיבית. לדבריו, בעבר פונו 13 אתרים כאלה במחוז השוכן בדרום המדינה. הוא העריך כי בחודש הבא תושלם מלאכת פינוי חביות המכילות חומרים רדיואקטיביים ובכך מחוז בצרה יוכרז כנקי מקרינה.

מומחים טוענים כי הזיהום הרדיואקטיבי מקורו באורניום מדולדל בו נעשה שימוש על ידי כוחות הקואליציה בזמן מלחמת המפרץ הראשונה ב-1991 וכן במלחמה בשנת 2003. האורניום המדולדל היא מתכת כבדה הנפוצה בתעשייה הצבאית. עקב הזיהום הזה חלה בעשורים האחרונים עלייה ניכרת במספר מקרי הסרטן במחוז בצרה.

*- עשירי העולם "בורחים" לדובאי

במהלך חודש מרץ נרשם גידול משמעותי במכירת דירות הפאר באמירות דובאי. תופעה זו מוסברת בכך שעשירי העולם "בורחים" מתקנות קורונה המגבילות במולדתם לחופש היחסי שמאפיין את דובאי וזאת בזכות הצלחתה למגר את הנגיף במסגרת מבצע חיסונים אגרסיבי.

במהלך מרץ נמכרו 84 נכסים שמחירם לפחות 10 מיליון דירהם (כ-2.7 מיליון דולר) כשבסך הכל הסתכמו מכירות דירות הפאר במרץ 2021 בכ-460 מיליון דולר. עסקאות דירות הפאר היוו בחודש שלעיל 2.5% מכלל מכירות הדירות בדובאי. המגפה הביאה גם לשינוי דפוס הרכישה של דירות הפאר עם העדפה ברורה לרכישת וילות.

*- בשנת משבר: על מה מרוקו הוציאה מיליארדים?

דו"ח שהוציא המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם מצביע על כך שההוצאות הצבאיות של מרוקו הסתכמו ב -4.8 מיליארד דולר במהלך 2020, גידול של 29% בהשוואה לשנת 2019 ו -54% לעומת 2011. באותו דו"ח נכתב גם שהוצאה זו מציבה את מרוקו בין 15 המדינות המובילות בעולם ביחס בין ההוצאה לתוצר. בשנת 2020 סכום זה הזניק את מרוקו חמישה מקומות בדירוג העולמי של ההוצאה על התחמשות וזאת בהשוואה לשנת 2019. הזינוק בהוצאה על התחמשות מיוחס למתיחות הגוברת של מרוקו עם מחתרת הפוליסריו ונותנת חסותה, אלג'יריה.

ההוצאות האדירות על החימוש בשנה שעברה הגיעו דווקא על רקע המשבר הכלכלי עקב נגיף קורונה. עצירת הפעילות הכלכלית הביאה לכך שהמשק המרוקאי רשם צמיחה שלילית של 5% בשנה שעברה.

*- מפתיע: תקראו מי מתעניינת בייצור מקומי של רכב חשמלי

כשמדובר בתכניות פיתוח כלכלי, סעודיה תחת יורש העצר מוחמד בן סלמאן חושבת מחוץ לקופסה. לפי דיווחים, דווקא ממלכת הנפט שכרה יועצים בכירים כדי שיסייעו לה בהקמת תעשייה מקומית של רכב חשמלי. זהו עוד מהלך בניסיון לגוון את מקורות ההכנסה של הממלכה מעבר למגזר הנפט.

אין זו הפעם הראשונה ששמה של הממלכה נקשר ברכב החשמלי. במהלך 2018 השקיעה "קרן ההשקעות הציבורית", זרוע ההשקעות של הממשלה בחברת טסלה של אילון מאסק. עם זאת, לאחר שמאסק לא הסכים להפוך את החברה לפרטית הפוקוס של הסעודים עבר לחברת לוסיד מוטורס הנחשבת מתחרה של טסלה. בעבר דווח כי הסעודים מעוניינים בהקמת מפעל של לוסיד בג'דה.

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין