"כוננות אלפיים ק"מ" .. ישראל מחזקת את חה"א שלה לקראת הסכם רע עם איראן

ישראל חוזרת על אזהרתה כי ייתכן שלא תהיה לה ברירה אלא לתקוף מראש את מתקני הגרעין של איראן כדי למנוע מטהרן לפתח נשק גרעיני, מכיוון שחיל האוויר שלה הפך להיות מסוגל יותר לבצע משימה כה קשה, אומר אתר החדשות האמריקאי – פורבס .

ביום חמישי האחרון הגביר שר המודיעין הישראלי אלי כהן את האזהרות שהוציאה מדינתו בנוגע להסכם הגרעין שהיא דוחה בין איראן למעצמות העולם, ואמר כי מלחמה עם טהראן תלווה בהכרח בהתחדשותה.

כהן חזר על עמדתה של ישראל לפיה היא אינה רואה עצמה מוגבלת למאמצים דיפלומטיים בעניין זה, ואמר: "הסכם גרוע ידחוף את האזור לעבר מלחמה במהירות."

"ישראל לא תאפשר לאירן להחזיק נשק גרעיני. לאיראן אין חסינות בשום מקום. המטוסים שלנו יכולים להגיע לכל מקום במזרח התיכון, ובוודאי לאיראן."

המגזין פורבס אומר כי באמצע שנות ה -90 המאוחרות של המאה העשרים, ממשלות ישראל לדורותיהן הביעו חשש מתוכנית הגרעין האיראנית כמו גם מתוכנית הטילים הבליסטית המתהווה שלה שהיא מפתחת בעזרת צפון קוריאה.

לראשונה באותה תקופה גדלה האפשרות לתקיפה מונעת של חיל האוויר הישראלי.

בשנת 1981 תקף חיל האוויר הישראלי את הכור העיראקי אוסיראק. בשנת 2007 הושמד גם כור גרעיני סורי. אך בשני המקרים, התקיפות התמקדו במתקן אחד.

באשר לתוכנית הגרעין האיראנית, היא מורכבת ממספר מתקנים הפרוסים ברחבי המדינה ומוקפת בסוללות הגנה אוויריות רבות בהשוואה למתקנים העיראקיים או הסורים, בנוסף למרחק הרב מישראל.

ובשנת 2005, כשנשאל דן חלוץ, הרמטכ"ל דאז, באיזו מידה ישראל מוכנה למנוע מאיראן פיתוח נשק גרעיני, הוא השיב: "אלף ק"מ." זה בערך המרחק שעל המטוסים הישראליים לעבור כדי לתקוף את אתרי הגרעין העיקריים באיראן.

ישראל רכשה צי של מטוסי קרב חמקניים, מדור חמישי ,מסוג F-35, וכלי טיס אחרים מאותו סוג, אך עם דגם אחר המצויד במערכות תוצרת ישראל. לעומת זאת, ההגנות האוויריות של איראן ישנות מאוד.

"רשת המכ"מים באיראן הייתה כה גרועה, עד שהיא לא הצליחה לעקוב אחר מרבית המל"טים האמריקאים, הישראלים ובעלי הברית, שלעתים קרובות חדרו לעומק המרחב האווירי האיראני", מצטט פורבס את מומחה התעופה הצבאי טום קופר.

הוא הוסיף, "מטוסי חיל האוויר האמריקאי התומכים בפעולות לחימה מעל אפגניסטן ועירק מבלים לפעמים עד שעתיים בתוך המרחב האווירי של איראן, מבלי שזוהו אי פעם."

אך טהראן רכשה את מערכות ההגנה הרוסיות S-300 ופיתחה מערכות רבות דומות משלה שעשויות להוות אתגר עצום לכל התקפה אווירית ישראלית המשתמשת במטוסי F-15 או F-16.

כתוצאה מכך, ישראל עשויה להסתמך בעיקר על כך ש- F-35 יתחמק מהכמ"ם.

בשנת 2019 הודיע ​​ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, כי מטוסי ה- F-35 הישראלים "יכולים להגיע לכל מקום במזרח התיכון, כולל איראן, וכמובן שגם לסוריה."

ובתחילת אפריל האחרון קיבל צבא ישראל את הראשון מבין סדרת מטוסי ריגול חדשים, שנקראו "אורון", שלדבריו ישפר את יכולתו לאסוף מודיעין ולזהות יעדים להתקפות באיראן, עירק, תימן ואזורים מרוחקים אחרים במזרח התיכון.

Israel unveils new Oron intel aircraft