חדשות מהעולם ליום 3-5-2021

*- הסניף הקנדי של תנועת הימין הקיצוני האמריקאית הגזענית Proud Boys הודיע כי הוא מפסיק את פעילותו לחלוטין אחרי שהתנועה הוכנסה לרשימת ארגוני הטרור. "מעולם לא היינו טרוריסטים או קבוצה של עליונות לבנה", טענו בהודעה. "אנחנו רק קנדים פטריוטים רגילים".

*- בחזרה לימי הגלדיאטורים: משרד התרבות של איטליה הכריז היום כי חברת ההנדסה Milan Ingegneria זכתה במכרז בשווי 18.5 מיליון אירו לבניית הרצפה של הקולוסיאום ברומא. הרצפה, שאמורה להיות מושלמת בעוד כשנתיים, תהיה עשויה עץ ותורכב ממערכת מתקדמת של פאנלים שיוכלו להיפתח ולאפשר הצצה למפלס התחתון.

*- גמביט המהגר: הילד טאני אדוומי נמלט ב-2017 עם משפחתו מניגריה לארה"ב אחרי שטרוריסטים מארגון בוקו חראם איימו על אביו. לפני שנתיים, בעת שגר במקלט למחוסרי בית, הוא זכה באליפות השחמט של מדינת ניו יורק וסיפורו הגיע לניו יורק טיימס ובעקבות זאת סייעו הקוראים למשפחה לקבל בית. כעת, בגיל 10, קיבל הילד המהגר דירוג של רב אמן לאומי בשחמט בארה"ב והוא נחשב לכוכב עולה בעולם של משחק המלכים.

*- חיל הים הסיני הודיע היום כי נושאת המטוסים השנייה של המדינה, שנדונג, מבצעת אימונים עם קבוצת הקרב שלה בים סין הדרומי, ימים ספורים אחרי שנושאת המטוסים הראשונה, ליאונינג, עזבה את האזור. "זה אימון שגרתי על פי תוכנית העבודה", נמסר. "לגיטימי לשפר את ההגנה על הריבונות הלאומית".

בתקשורת הסינית נאמר כי מדובר בתרגיל הידוע הראשון של השנדונג בשנה הנוכחית, וכי "המהלך מדגיש את העובדה ששתי נושאות המטוסים שסין מפעילה כרגע מתאמנות באופן פעיל לצורך מוכנות קרבית".

*- רכב החלל דראגון של נאס"א וספייס-אקס נחת בשלום במפרץ מקסיקו, מול חופי פלורידה, עם ארבעה אסטרונאוטים (3 אמריקאים ויפני) ששהו חצי שנה בתחנת החלל הבינלאומית. מדובר בפעם הראשונה שנאס"א מבצעת נחיתה במים בשעות הלילה מאז אפולו 8 בשנת 1968.

*- נושאת המטוסים הבריטית המלכה אליזבת עזבה את נמל פורטסמות' לפריסה המבצעית הראשונה שלה שתכלול ביקורים בעשרות מדינות לאורך 28 שבועות. התחנה הראשונה היא תרגיל בינלאומי ליד סקוטלנד ומשם היא תמשיך לים התיכון ולמזרח הרחוק עם שמונה ספינות קבוצת הקרב שלה, בהן שתיים מארה"ב ומהולנד.

*- משרד החוץ הרוסי הודיע על איסור כניסה נגד שמונה אישים אירופים בתגובה לסנקציות שהטיל האיחוד האירופי על שישה אזרחים רוסים במרץ האחרון. הרשימה כוללת את נשיא הפרלמנט האירופי, דויד מריה ססולי, סגנית נשיאת הנציבות האירופית, ורה יורובה, ומנהל משרד התביעה בברלין, יורג ראופך.

"האיחוד האירופי ממשיך במדיניות של הגבלות חד צדדיות ובלתי לגיטימיות נגד אזרחים וארגונים רוסיים", נמסר ממשרד החוץ. "זה מלווה בהיסטריה אנטי רוסית שמופצת בכוונה בתקשורת המערבית, ללא כל ראיות".

*- סין ממשיכה לפתח את יוזמת החגורה והדרך ללבה של אירופה: רכבת מטען עם 50 קרונות שיצאה אתמול מנמל גואנגג'ואו שבדרום סין למסוף המטענים במווסביצ'ה שבמזרח פולין חנכה את השירות הראשון שמשלב אוניות ורכבות. המטען בשווי 23.2 מיליון דולר כולל רכיבי אלקטרוניקה יקרים של LG שהגיעו בדרך הים ממפעל של LG בווייטנאם וממפעל בגואנגג'ואו.

*- מלך ירדן, עבדאללה השני, הכריז על שבעה ימי אבל בעקבות מותו של דודו, הנסיך מוחמד בן טלאל, בגיל 80. הנסיך שימש יורש העצר בשנים 1952 עד 1962 לצד אחיו הבכור, המלך חוסיין.

*- ג'ון סנואו הודיע שיפרוש בסוף השנה מערוץ 4 הבריטי אחרי 45 שנה, מתוכם 32 שנה בהגשת תוכנית החדשות המרכזית. לאורך הקריירה העשירה, הוא ראיין מנהיגים וסיקר אירועים היסטוריים, ולרגל הפרישה, הכין הערוץ קליפ מסכם, כולל הקטע שבו ג'ון סנואו פוגש את ג'ון סנואו

*- פסל ראש עשוי שיש של אוגוסטוס, הקיסר הראשון של רומא ובנו המאומץ של יוליוס קיסר, התגלה בעיירה איסרניה שבדרום איטליה. הפסל, שלפי ההערכות הוא מלפני 1,500 שנה, נחשף במהלך חפירות לקראת שיקום של חומות הרוסות בוויה אוצ'ידנטלה (הרחוב המערבי).

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי