מבזקי חדשות ליום 30-4-21

*-שרות הביטחון הכללי של שבדיה מתוך דו"ח המודיעין משנת 2020 – " הרפובליקה האיסלאמית של איראן מחפשת טכנולוגיה שוודית לתוכנית הנשק הגרעיני שלה ".

*- דרום סוריה – ניסיון חיסול כושל של האחראי של בכיר בחזבאללה וסגנו בדרום סוריה.

*- הבחירות לרשות הפלסטינית: אבו מאזן, נשיא הרשות הפלסטינית, הודיע על דחיית הבחירות לרשות עקב סירובה של ישראל לאשר לתושבי מזרח ירושלים להצביע בבחירות.

*- ב29 באפריל, מציינים בסוריה בדיוק 10 שנים למעצרו של ילד סורי חמזה אל-חטיב (בן 13) על ידי כוחות אסד מ"מוכ'ארבת ג'וביה "בעיר דרעא שבדרום המדינה.

חודש לאחר מכן, ב- 25 במאי, הועברה למשפחתו גופתו, בה היו פצעים רבים, כולל שברים, פצעי ירי, כוויות ואיברי המין שהושחתו.

תקרית זו הפכה לנקודת המוצא באירועים שנמשכים עד עצם היום הזה – שם החלה להתהוות המהפכה הסורית.

*- לבנון מחדשת השיחות עם ישראל בתיווך אמריקאי בנושא תיחום הגבולות הימיים.

*- בחירות אין, אבטלה יש והרבה

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הפלסטינית מסרה היום כי שיעור האבטלה בקרב הצעירים (גילאים 19 – 29) מגיע לכ- 39% (24% בגדה המערבית ו 67% ברצועת עזה). צעירים בעלי תעודה אקדמית סובלים הכי הרבה מאבטלה בקרב הצעירים, כששיעור האבטלה בקרבם הוא כ -54% (36% בגדה המערבית ו -79% ברצועת עזה). שיעור האבטלה הכולל בשוק הפלסטיני עומד על כ-26%.
לפי הנתונים, נגיף קורונה עשה שמות בשוק העבודה הפלסטיני. מספר העובדים בשוק המקומי ירד מ -877 אלף עובדים בשנת 2019 ל -830 אלף עובדים בשנת 2020. מספר העובדים הפלסטינים בישראל וביישובים מעבר לקו הירוק ירד מכ -133 אלף עובדים בשנת 2019 ל -125 אלף עובדים בשנת 2020.  (דורון פסקין)

*- גם הישראלים לא עזרו לשדה התעופה בדובאי

היום נמסר כי מספר הנוסעים שעברו דרך נמל התעופה הבינלאומי של דובאי, אחד העמוסים בעולם בימי שגרה, צנח ב -67.5% ברבעון הראשון של 2021, וזאת על רקע מגפת קורונה. "תאגיד שדות התעופה של דובאי" הצהיר כי שדה התעופה טיפל ב-5.75 מיליון נוסעים במהלך התקופה האמורה, לעומת 17.7 מיליון נוסעים בתקופה המקבילה של שנת 2020.

בשנה שעברה מספר הנוסעים דרך נמל התעופה בדובאי ירד ב -70% ל -26.3 מיליון לעומת 86.4 מיליון נוסעים בשנת 2019. בנוסף, הנתונים הראו כי תנועת המטוסים בשדה התעופה של דובאי ירדה ב -38.3% ברבעון הראשון של השנה הנוכחית ל -50,170. על פי הנתונים, הודו שכיום מוכת קורונה שמרה על מעמדה כיעד הבינלאומי המוביל של שדה התעופה של דובאי, על פי מספר הנוסעים, ולאחריה פקיסטן, בנגלדש, רוסיה, מצרים וטורקיה. (דורון פסקין)

*- בן סלמאן התראיין וזה מה שקרה בבורסה הסעודית…

מדד שוק המניות הסעודי נסגר היום ברמתו הגבוהה ביותר מזה 7 שנים, כשהוא נתמך על ידי עליות חזקות במניות ענף הנפט והבנקאות. כל זה קרה אחרי שאמש נסיך הכתר והאיש החזק ביותר בממלכה מוחמד בן סלמאן חשף במהלך ריאיון כי מתקיים מו"מ למכירת 1% בענקית הנפט אראמקו למשקיע זר. הוא סירב למסור פרטים נוספים.
המדד זינק היום ב -2.57% ל -10,531.22 נקודות. המנייה הגדולה בשוק של אראמקו עלתה ב -1.13% בעוד שמניית ענקית הפטרוכימיה SABIC נסקה ב -6.5%. במגזר הבנקאות הובילו מניות בנק "אל-אהלי "ו"הבנק הבריטי הסעודי" את העליות.

בראיון לציון חמש שנים להכרזת תכניתו הכלכלית "חזון 2030" הדגיש בן סלמאן כי מאז הושקה התכנית זינק המדד מרמה שבין 4000 ל-7000 נקודות ליותר מ-10.000 כיום. (דורון פסקין)

*- אנחת רווחה בטורקיה אבל לכמה זמן?

השבוע התחזקה הלירה הטורקית בכ-1% ונסחרה סביב 8.2 לירות ל-1 דולר. זהו המשך ההתאוששות שהחלה ביום שני. את השבוע שעבר סגרה הלירה קרוב מאד לשפל של כל הזמנים ונסחרה סביב 8.5 לירות לדולר. ההיחלשות של המטבע בשבוע שעבר נבעה מהחשש להתדרדרות היחסים בין אנקרה לוושינגטון על רקע ההכרה ברצח העם הארמני. גם הצהרותיו של נגיד הבנק הטורקי בהתאם לקו של הנשיא ארדואן כי העלאות הריבית פוגעות בכלכלה חיזקו את מגמת ההיחלשות של המטבע. לכל אלה יש להוסיף את סגירת בורסות הקריפטו שלכ בדיוק חיזקו את אמון המשקיעים בלירה.

שאלת השאלות היא האם ההתאוששות ביומיים האחרונים מבשרת טובות מבחינת המטבע הטורקי. כאן המצב מורכב יותר ותלוי לא רק במדיניות המוניטרית שינסה לכפות הסולטאן ארדואן אלא בעיקר בהתאוששות הכלכלה מהשפעת נגיף קורונה. נמשיך לעקוב…. (דורון פסקין)