חיל משמרות המהפכה האסלאמי – הסרטן האיראני

חיל משמרות המהפכה האסלאמי או בקיצור משה"מ (IRGC) Islamic Revolutionary Guard Corps

סקירה כללית
המשימה העיקרית של משה"מ היא לשמור על המערכת הפוליטית הקיצונית של הרפובליקה האסלאמית האיראנית מפני איומים הן מחוץ לאיראן והן מתוך איראן. מלבד זאת משה"מ מפעילה אימפריה שלימה של כלכלה עצומה המגלגלת מיליארדי דולרים בשנה ההולכים בעיקר למימון טרור ופחות לחיזוק תשתיות, עורף וחברה. פעולות אלו התחילו זמן קצר לאחר מלחמת איראן – עיראק בסוף שנות ה- 80 . כך שבמהלך העשור האחרון היא התרחבה והתפתחה בצורה דרמטית, בייחוד לאור מאבקם
של האיראנים בסנקציות הבינלאומיות. כתוצאה מהמאבק בסנקציות, התגלה כי משה"מ הינו הכוח הכלכלי החשוב ביותר במדינה, מהסיבה הפשוטה: משה"מ נהנים מחסות של המנהיג העליון עלי חמינאי, וכתוצאה מכך גם מערכת המשפט האיראנית נותנת את חסותה למשה"מ ומפלה לטובתם באלפי מכרזים. ובכך יש להם יתרון ענק על פני חברות פרטיות ועצמאיות. משה"מ מתנגדים למעורבות של משקיעים זרים, ולכן גם 80 מיליון אזרחים (משוער) לא מעוניינים במעורבות זרה בשוק האיראני.

תפקיד צבאי וביטחוני
לאחר המהפכה האיסלאמית, משה"מ היו אחראים לדכא את ההפגנו ת שהתנגדו לחומייני. זו הסיבה שמשה"מ נהנים מחסותו של המנהיג העליון. משה"מ הוא הכוח הפנימי החזק ביותר באיראן. חייליו מונים 150,000 איש המחולקים לכוחות יבשה, אוויר וים. לפי הערכו ת, כוחות היבשה של משה"מ מונים בין 100,000 ל- 125,000 איש. הצי האווירי מונה כ- 20,000 איש ועוד 20,000 בכוח הימי. כמו כן כוח קודס מונה כ- 5,000 איש. מליציית הבאסיג' ( Basij ) יכולה לגייס למילואים מאות אלפים להגנה על איראן מפני פלישת חוץ. כמו כן גם אנשי אכיפת החוק (המשרד לביטחון פנים) גם הם כפופים למשה"מ כך שלמשה"מ יש מונופול על כל ההתרחשויות הביטחוניות והצבאיות באיראן ומחוצה לה.

תפקיד כלכלי ופוליטי
משה"מ נחשבים לשחקן הפוליטי והכלכלי העיקרי של איראן! הם שולטים כיום ברוב הענפים במשק, החל מאנרגיה וכלה בבנייה, תקשורת, ייצור רכבים, בנקאות ופיננסים. משה"מ שולט ברשת לא פורמלית של ארגונים פרטיים המזוהים עם משה"מ (חברות שעברו הפרטה ונמכרו במחיר מצחיק לקציני משה"מ). מעבר לכך משה"מ מעורב רבות במגוון פעילויות הברחה בתגובה לסנקציות הכלכליות. למשה"מ מאות חוזים ממשלתיים שהוענקו ללא מכרז או עם מכרז מפוברק, בנוסף להלוואות של מיליארדי דולרים לפרויקטים של בנייה, תשתיות ואנרגיה המיועדים לפיתוח גרעין וטרור.
לאחר הבחירות ב- 2005 , עלה לשלטון אחמדינג'אד בתמיכתו המלאה של חמינאי ומשה"מ. וכאות הוקרה וכאסיר תודה למנהיג ולמשה"מ, ניתנו למשה"מ הלו ואות וחוזים ממשלתיים נוספים ללא צורך במכרז כלשהוא. חברי משה"מ זכו גם בעליית השליטה בארגוני הביטחון הפנימיים והלאומיים של איראן. כמו כן בממשלתו של אחמדינג'אד היו בממוצע 7-8 שרים עם רקע אוהד למשה"מ.

באיראן קיימות תאים רדומים של משה"מ
השוק האיראני לא בטוח לעסקים. עקב זה שיש למשה"מ תפקיד בכל מקום לא כדאי ואף לא בטוח לעסוק עסקים עם איראן.

לסיכום
הפרת זכויות האדם באיראן היא דבר שבשגרה. חופש הביטוי לא קיים, וכל נשלל החופש מאנשים גם בתחומים אחרים. אסור למחות נגד המשטר האיראני. העם האיראני קורא לשינוי המשטר כי ה ם יודעים שזו תקוותם היחידה לחופש ולדמוקרטיה .
האנשים מפחדים לעשות עסקים, מהסיבה שרוב תחומי החיים נשלטים ושייכים למשמרות המהפכה, ואין מוטיבציה להמשיך ולתת להם שליטה על חיי האזרחים.
המשטר כשלעצמו לא מנסה לרכך את דעת הקהל וכתוצאה הוא לא משקיע בתשתיות ובחברה אלא ממשיך לזרוע פחד בקרב התושבים, והכסף שנכנס מכל מערך השליטה שלהם בכלל החברות במשק הולך למימון טרור ואינטרסים אישיים .
המטרה היא כן לעשות עסקים עם איראן אך לא לממן לאיראן את הטרור .

קרדיט: יוני מקבוצת נציב