השבוע שבין ה-23.4.21 ל- 29.4.21 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- הרש"פ החלה בהכנת הקרקע להכרזה על ביטול הבחירות, בטענה הפורמלית שישראל מונעת קיום בחירות במזרח ירושלים. גורמי האופוזיציה מוחים בחריפות על הכוונה, ובוחנים אפשרויות תגובה, מול ישראל או הרש"פ.
*- לאחר עשרה ימי אלימות חגגו מתפם ממזרח ירושלים את הצלחתם להביא לסילוק מחסומי המשטרה בשער שכם, בהנפת דגלי אש"ף, ירי זיקוקים, וצעדת נצחון בהר הבית, עם שירי הלל למחמד דיף, המנהיג הצבאי של החמא"ס, וקללות ליו"ר הרש"פ.
*- ירי רקטות, והפגנות בסמוך לגדר הגבול מהרצועה. החמא"ס מנסה לאותת מוכנות לעימות, בלי לשבור בשלב זה את הכלים.
*- הקורונה ממשיכה להפיל חללים באיו"ש וברצועה, אך הפלסטינים מביעים שביעות מכך, שאין גידול נוסף, ואף נרשמה ירידה קלה במספר החולים קשה והמתים מהמגיפה.

ובהרחבה:

השבוע נראה כמעט באופן סופי שהבחירות למועצה המחוקקת הפלסטינית האמורות להתקיים ב- 22 למאי יבוטלו, ושורה של דוברים מטעם הרש"פ כבר מסרו זאת לתקשורת ולגורמים ישראליים ובינלאומיים, כחלק מתהליך הכנת הקרקע להכרזה הרשמית, הצפויה להתבצע כבר הערב (29 אפריל) ככל הנראה, במסגרת כנס הנהגת הפת"ח בראשות אבו מאזן. בפת"ח מבינים את מה שהיה ברור לכל בר דעת, שבבחירות אם תתקיימנה יושג נצחון חמא"סי מובהק, וגרוע מכך, גם בקרב הפת"ח הרשימות המתנגדות לאבו מאזן, בהובלת מרואן ברגותי ומחמד דחלאן, גם הן צפויות לזכות ביותר תמיכה מרשימת הפת"ח המרכזית.
עם זאת, חשוב לציין שהכרזה על דחיית הבחירות אינה צעד פשוט, ולמעט חלק מאנשי הזרם המרכזי בפת"ח, כמעט כל הזרמים האחרים מתנגדים לדחיית הבחירות. הכוחות המתנגדים, כבר נערכים לגיבוש צעדי תגובה, ולמרות נסיונות של אבו מאזן לשגר שליחים לרצות את החמא"ס, בשלב זה, אנשיה לא מפסיקים לתקוף את יו"ר הרשות בנושא, ולדחות את טענותיו (המגוחכות), לפיהן הסיבה לדחיית הבחירות וביטולן, הינה סירובה של ישראל לאשר עריכת בחירות במזרח ירושלים. אם זו הסיבה, טוענים דוברי החמא"ס ויתר הפלגים, הבה נעשה בחירות בירושלים בלא לבקש אישור ישראלי, ונציב קלפיות במסגדים, מועדוני ספורט וכיו"ב, וזו תהיה קריאת תיגר על שלטון ישראל בעיר, אמרו. בנוסף, מדווחים אנשי דחלאן על הצעה אירופאית לקיים את הבחירות במזרח ירושלים במבנים של האו"מ. בכלל, נראה שבאיחוד האירופי יש מי שנלהבים לקיים את הבחירות, הרבה יותר מאשר הפלסטינים בעצמם, ועל פי חלק מהדיווחים, מאיימים האירופים, אף להפסיק את הסיוע לרש"פ אם אכן הבחירות יבוטלו. זאת, בניגוד לממשל האמריקאי החדש, שאנשיו הכריזו שלא יתנגדו לדחיית הבחירות.
נציין, כי הזעם על דחיית הבחירות בחוגי האופוזיציה לאבו מאזן עצום, ולכן אין להוציא מכלל אפשרות תגובות קשות למהלך, אם בדמות הסלמה של ממש מול ישראל בעזה, אם בדמות נסיונות להוצאת פיגועים מאיו"ש לישראל, ואם בדמות מחאה המונית נגד יו"ר הרש"פ. אנשי דחלאן כבר קאו להפגנות המונית ברצועת עזה, כנגד דחיית הבחירות. השאלה מה יקרה, אינה שאלה של רצון, אלא בעיקר שאלה של נכונות ההמונים להתגייס לכך. עד כה, לא ראינו בציבור באיו"ש נכונות לצאת למאבק המוני, אבל נראה שהתנאים לכך הולכים ומבשילים.

הנה לדוגמא תמונות מכנס אישי ציבור שקורא לא לדחות את הבחירות:

וברקע לכל אלה: "אינתיפאדת הטיק טוק". אחרי שהצליחו להבעיר את מזרח ירושלים כמעט מדי לילה, להוציא סרטונים של תקיפת חרדים, שוטרים וחיילים וסתם יהודים, המתפרעים במזרח ירושלים חוגגים נצחונות. בתחילה היתה זו עליה המונית להר הבית, לאחר לילה של התפרעויות, תוך השמעת שירי הלל למחמד דיף, וקללות כנגד אבו מאזן. בהמשך, התקפלה משטרת ישראל, והסירה את מחסומי הברזל בשער שכם. חשוב לציין שהתקפלות מול מתפרעים היא צעד שלפעמים מצליח להרגיע את השטח, אבל משדר מסר חמור לטווח הארוך. על רקע הארועים במזרח ירושלים מכריזה הרש"פ על הזרמת סיוע כספי נרחב למוסדות הפלסטיניים בעיר.

הנה תמונות מחגיגות הפורעים בשער שכם לאחר הסרת מחסומי הברזל:

ובתוך כך, ח'אלד משעל, שנבחר לאחרונה לראש החמא"ס בחו"ל קרא ליום זעם ומאבק ב- 28 רמדאן, הוא כ"ח באייר יום שחרור ירושלים, נוכח הכוונה לעליה המונית של יהודים להר ביום זה.
לצד זאת, הראתה החמא"ס, שנוכח המתרחש בירושלים היא מוכנה (חלקית) לשבור כלים, ואנשיה שיגרו רקטות מעזה, אם כי לא בהיקף נרחב, ולרוב לשטחים פתוחים. זאת, בעיקר כדי לאותת, שהתנועה ערוכה לעימות, גם אם לא מעוניינת בו בשלב זה. בנוסף, לראשונה מזה תקופה ארוכה נרשמו הפגנות והפרות סדר באזור גדר הגבול בין הרצועה לישראל, בעיקר באזורי ח'זאעה ובריג'. לא מדובר בחידוש "הפגנות השיבה", אלא רק באיתות. כן התקיימו הפגנות תמיכה במתפרעי מזרח ירושלים במרכז הרצועה. ישראל בתורה, כמעט שלא הגיבה לירי הרקטות והחדירות מעזה, והכריזה, שאת המחיר תגבה בעתיד. בחמא"ס בעיקר גיחכו, נוכח ההכרזה הזו.

הנה תמונות מהפגנות תמיכה במאבק הירושלמי במרכז עזה:

הקורונה ממשיכה להפיל חללים לא מעטים הן באיו"ש והן בעזה, אם כי דוברי מערכת הבריאות בשני האזורים מביעים שביעות רצון וטוענים שהמגיפה נבלמה, הודות לצעדי הריסון שנקטו. בין המתים במגיפה השבוע: סמירה חלס, מועמדת פת"ח אחמד אבו חצירא, בכיר בגא"פ, מתו השבוע, ועדיין, ירידה קלה במספר המתים.
הנה מערכון של חבורת הקומדיה "וטן עותר" (המולדת במתח), העוסק בסוגיית הקורונה והשלכותיה. כך לדוגמא, כמעט כל עסק מגדיר עצמו כבית מרקחת. בנוסף, פעילים פוליטיים מנסים לשכנע את השלטונות שלא להשתמש בחיסונים אמריקאיים, ולהמתין עד ליצור חיסון מתוצרת מקומית.

במישור הפנימי, נציין את המשך גילויי האנרכיה, המשתלבים היטב עם האנרכיה במגזר הערבי בישראל. כך לדוגמא נורו ונפצעו חמישה פועלים מאיו"ש, זמן קצר לאחר שנכנסו לעבוד בישראל באזור טיבה/ טול כרם. היורה, נמלט.
ובג'נין, נעצרו 25 איש לאחר קרב חמולות גדול, מלווה בירי מאסיבי. בכלל, הופעת הנשק והחמושים בג'נין אינה פוסקת.

הנה תמונות מקרבות הירי בכפר עצעצה שבגזרת ג'נין, שכללו קרבות ירי והצתת מבנים:

ובשולי הדברים. הרש"פ הכריזה על שבתון בשבת – 01 במאי חג הפועלים (שברוב המקומות הינו שבתון ממילא) וביום ראשון- 02 במאי, שבו יחול חג הפסחא של העדות הנוצריות האזרחיות.

הנה תמונות מתהלוכת יום ראשון של כפות התמרים, המקדים את הפסחא, השבוע בראמאללה:

עד כאן להשבוע, שבת שלום, ל"ג שמח, בריאות נחת ושמחה לכל

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש