"לבנון עומדת בפני קריסה פיננסית בתוך שבועות"- האם ארה"ב תעזור?

שר החוץ האמריקני, דיוויד הייל, ביקר לאחרונה בלבנון והדגיש את הצורך הדחוף בממשלת רפורמה לפני שהיא תהפוך למדינה כושלת לחלוטין, וזאת בניסיון סופי להעיר את ההנהגה הפוליטית בלבנון, כך אמר שגריר ארה"ב לשעבר במרוקו ומנכ"ל כוח המשימה האמריקני ללבנון-  אדוארד גבריאל.

עם צאתו אמר היל: "(הלבנונים) סובלים מכיוון שמנהיגיהם אינם אחראים ולא מסוגלים לשים את האינטרסים של המדינה בראש ולטפל בבעיות החברתיות והכלכליות הגוברות … אך זה עדיין לא מאוחר מדי."

במאמר עבור מגזין דה-היל , גבריאל אומר: "למרבה הצער, דברי היל נופלות על אוזניים אטומות. האבטלה, חוסר נגישות לשירותי בריאות בסיסיים, וחוסר היכולת לספק מזון הם בין הגורמים הממשיכים לערער את חייהם של מאות ואלפי אזרחי לבנון."

"נראה כי לא ניתן לשכנע את מנהיגי לבנון לוותר על המריבות הכיתתיות שלהם ועל האינטרסים האישיים שלהם לגבי תוכנית הצלה כלכלית או ממשלה חדשה", הוסיף. 

למרות שהיל אמר כי לא מאוחר להקים ממשלה שתוכל לענות על צורכי האזרחים, "מתברר יותר ויותר כי המדינה עשויה להתמודד עם התמוטטות פיננסית בתוך שבועות", לדברי גבריאל.

גבריאל אומר כי כעת הגיע הזמן שממשל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ישנה את עמדתו כדי להגן על האינטרסים של ארה"ב בלבנון. 
הוא מאמין שזה יהיה נבון לנקוט שלוש פעולות מיידיות.

*- ראשית, על ארצות הברית, יחד עם הצרפתים ואחרים, להתוות תוכנית שתרגיע את הלבנונים שהעולם לא שכח אותם, וקרן המטבע הבינלאומית ושותפים אחרים בתוכנית ההבראה מוכנים לעזור להם ברגע שתקום ממשלה אפקטיבית.

*- שנית, על ארצות הברית להוביל את הקהילה הבינלאומית במאמץ הומניטרי רחב היקף לטיפול ברעב, בריאות ואבטלה עבור הפגיעים ביותר בלבנון. 

"עלינו לעשות זאת מבלי להשתמש בגופים ממשלתיים, שכן הם גורמים מושחתים, כולל חיזבאללה, היכולים לגנוב את הסיוע", אמר גבריאל.

"מדינה כושלת בלבנט ובמזרח הים התיכון אינה אינטרס של ארצות הברית ובעלות בריתה. הזוכה היחיד במקרה כזה תהיה איראן ובא כוחה, חיזבאללה", אמר. 

לדעתו, לאור המצב הכלכלי האסוני בלבנון, חיזבאללה נותן סיוע הומניטרי לפלח אוכלוסייה אחד המיוצג על ידי קבוצות האוהדות את איראן. 

*- שלישית, גבריאל אומר כי לבנון חשובה לאינטרסים הביטחוניים של ארה"ב והוסיף: "המוסד הלבנוני היחיד שעדין יש ביכולתו לחולל שינוי ביציבות המדינה הם כוחות הצבא הלבנוניים, שאותם תיאר משרד ההגנה האמריקני כאחד השותפים הצבאיים הטובים ביותר של אמריקה אזור." 

"האינטרס החיוני שלנו הוא לתמוך בצבא לבנוני חזק. על פי משרד החוץ, צבא לבנון הגדיל משמעותית את יכולתו ככוח לוחם נגד קיצונים אלימים." 

בהתחשב בכך שכוחות חיזבאללה, בגיבוי איראן, חולקים גבולות עם ישראל ומאיימים על הביטחון במזרח הים התיכון, כוחו והרתעתו של צבא לבנון הם חיוניים לאינטרסים של ארצות הברית, אומר גבריאל.

Lebanon's economy has long been sluggish. Now a crisis looms | The Economist

קרדיט לתמונה:האקונומיסט