זריף המדליף- באיראן מאמינים שזאת "מזימה" והשמרנים תוקפים אותו

נשיא איראן, חסן רוחאני, ביקש לחקור "מזימה" באשר לגורם שפרסם את קלטת האודיו של שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף, שדליפתו עוררה מחלוקת נרחבת, כך אמר היום (שלישי) דובר הממשלה. 

"אנו מאמינים כי גניבת מסמכים היא מזימה נגד הממשלה, נגד המשטר, כנגד שלמות המוסדות המקומיים האפקטיביים, וגם מזימה נגד האינטרסים הלאומיים שלנו", אמר עלי רביעי, דובר הממשלה במסיבת עיתונאים בטלוויזיה.

"הנשיא הורה למשרד הביטחון (מודיעין) לזהות את המעורבים במזימה זו, והוסיף כי " תיק הריאיון של מר זריף, מסיבות ברורות, נגנב ופורסם על ידי אנשים שזהותם מזוהה, " מבלי לספק תוספת נוספת או פרטים על סיבות אלה.

ההקלטה בת שלוש השעות, שהתפרסמה לראשונה ביום ראשון בכלי תקשורת מחוץ לאיראן, עוררה מחלוקת במדינה, כאשר זריף מדבר על כמה נושאים, ובראשם תפקידו הרחב של קאסם סלימאני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, במדיניות החוץ, והעדיפות שהוא השיג על חשבון הדיפלומטיה.

דובר משרד החוץ סעיד חטיב זאדה לא הכחיש את האותנטיות של ההקלטה, אך אישר אתמול (ב ') כי הוא רק קטע מדיאלוג בן שבע שעות שלא היה מוכן לפרסום, וכלל את עמדותיו "האישיות" של זריף, שנמצא במשרד החוץ מאז 2013 לאחר שרוחאני המתון נכנס לתפקיד הנשיא.

זריף לא התייחס ישירות למחלוקת, אך ביום שלישי פרסם קלטת שמע קצרה דרך חשבון האינסטגרם הרשמי שלו.

זריף אומר בהקלטה, "אני חושב שאתה לא צריך לעבוד למען ההיסטוריה. אני אומר שאני לא דואג יותר מדי להיסטוריה. אלא מה שמדאיג אותי זה אלוהים והעם."

ההצהרות שהודלפו עוררו ביקורת מצד פוליטיקאים ואמצעי תקשורת של השמרנים, במיוחד הדברים שהיו קשורים בסולימאני, שנחשב לאחד האדריכלים הבולטים במדיניות האזורית האיראנית ונהנה ממעמד של מנהיג על, במיוחד לאחר מותו בתקיפה אווירית אמריקאית בעירק בתחילת 2020. .

נושא הקלטת עמד בראש שלושת עיתוני איראן ביום שלישי, כשהמושל מתח ביקורת חריפה על זריף, ואילו הרפורמיסטים שאלו על מטרת ההדלפה.

העיתון השמרן "ווטן אמרוז" פרסם בעמוד הראשון תמונה גדולה של זריף בשחור לבן, עם כותרת אדומה שכותרתה "נתעב" (בפרסית, שקרוב יותר ל"סוריד "בערבית), כך על פי AFP.

نشرت "وطن امروز" على صفحتها الأولى صورة كبيرة لظريف مع عنوان باللون الأحمر هو "حقير"

עיתון "קיהאן" מצדו סבר כי "אם החלקים השנויים במחלוקת באמירות אלה נכונים – והם לא – זריף עשה עוול , ואין מדובר בפשע קל."

באשר לעיתון "ג'ואן" הוא השווה את הצהרותיו של זריף אודות סלימאני לרצח האחרון על ידי תקיפה אווירית אמריקאית בבגדאד בינואר 2020, על פי החלטת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.

העיתון כתב כי סולימאני "נרצח פיזית בהוראת (…) על פי צו נשיא ארצות הברית, אך שר החוץ של ארצנו, שטען בעניינים אלה מסיבות לא ידועות, התנקש בחייו."

העיתונים הרפורמיסטים התמקדו בניסיון לברר את  מקור דליפת ההקלטה.

בעיתון "שרק" הכותרת הראשית היתה "מי הדליף את הקלטת, ומי הרוויח מכך?"

تسجيل ظريف المسرب.. وتغيير أرقام الميزانية لصالح القطاعات العسكرية.. ورفع  العقوبات النووية فقط.. أبرز عناوين اليوم | ایران اینترنشنال