רק בישראל? פלונטר פוליטי גם בבולגריה

פלונטר פוליטי, לא רק בישראל: שלושה שבועות אחרי הבחירות הכלליות בבולגריה, המפלגה האנטי-ממסדית הבהירה היום כי תוותר על המנדט להקמת ממשלה חדשה מאחר שלא השיגה את הקולות הדרושים, ובכך מתקרבת המדינה לסיבוב בחירות נוסף בקיץ הקרוב.

הבחירות ב-4 בפברואר הסתיימו ללא הכרעה. מפלגת GERB של ראש הממשלה, בויקו בוריסוב, סיימה ראשונה עם רבע מהקולות ו-75 מתוך 240 מושבי הפרלמנט. למקום השני, עם 17.4 אחוז ו-51 מושבים, הגיעה מפלגת יש עם כזה של מגיש הטלוויזיה והזמר סלאבי טריפונוב, שהוקמה רק לפני שנה וחרטה על דגלה מאבק בשחיתות השלטונית.

מפלגת GERB קיבלה ראשונה את המנדט, אולם הניסיונות של המועמד לראשות הממשלה, דניאל מיטוב, להקים קואליציה שתאפשר את המשך שלטונה של המפלגה לא צלחו. ביום שישי, הודיע בוריסוב כי המפלגה מחזירה את המנדט והאשים כי "המפלגות שמצהירות על עצמן שהן בעד שינוי סירבו לנהל דו שיח עמנו".

במקביל, החלו שיחות בין יש עם כזה לבין שתי המפלגות החדשות בגוש השינוי – בולגריה דמוקרטית עם 27 מושבים והתייצבו! מאפיה, הסתלקי! שקיבלה 14 מושבים – במטרה להקים ממשלה משלהן.

היום הודיע טריפונוב כי אלופת העולם לשעבר בשחמט, אנטואנטה סטפנובה, היא המועמדת של המפלגה לראשות הממשלה, אולם היא תחזיר מיד את המנדט מאחר שלא הושגו כל הקולות הנדרשים עבור ממשלה יציבה. "התמיכה שקיבלנו משחקנים פוליטיים היא מזיקה, חמדנית והיא מהווה סיכון מוכח", אמר. "זו לא תמיכה, זו תלות".

עם הוויתור של אין עם כזה, יצטרך הנשיא רומן ראדב, להטיל את המנדט על מפלגה שלישית. הפרשנים העריכו כי סיכויי ההצלחה נמוכים, ואם אכן הניסיון ייכשל, ימנה ראדב ראש ממשלה זמני והבחירות יצטרכו להתקיים בתוך חודשיים.

The Forgotten Crisis: Bulgaria's Struggle for Democracy - The New Federalist

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי