למרות שהקורונה עצרה את הפעילות הכלכלית בעולם ההוצאות הביטחוניות תפחו

מגפת הקורונה עצרה את הפעילות הכלכלית ברחבי העולם ומדינות רבות נכנסו למיתון, אולם ההוצאות הביטחוניות המשיכו לתפוח עם עלייה של 2.6 אחוז – כך עולה מהדוח שפרסם מכון שטוקהולם למחקרי שלום בינלאומי.

על פי הנתונים, ההוצאות הביטחוניות הגיעו לממוצע עולמי של 2.4 אחוזים מהתוצר המקומי הגולמי, לעומת 2.2 אחוזים בשנת 2019, וזאת אחרי שהתוצר המקומי הגולמי ברחבי העולם הצטמצם ב-4.4 אחוזים בשל המגפה. עם זאת, חלק מהמדינות הפנו משאבים מתקציבי הביטחון לטובת המאבק בנגיף, כפי שעשו צ'ילה וקוריאה הדרומית.

את הרשימה ממשיכות להוביל ארה"ב, סין, הודו, רוסיה ובריטניה שמהוות יחד 62 אחוז מכלל ההוצאות ברחבי העולם. ההוצאות האמריקאיות עמדו על 778 מיליארד דולר, עלייה של כ-4.4 אחוזים לעומת שנת 2019, השנה השלישית ברציפות שבה נרשם גידול בתקציב הביטחון אחרי שבע שנים של ירידות בתקופתו של הנשיא אובמה.

ההוצאות הביטחוניות של סין הגיעו ל-252 מיליארד דולר, עלייה של 1.9 אחוזים לעומת השנה הקודמת ו-76 אחוז לעומת העשור הקודם. מדובר בשנה ה-26 ברציפות של עלייה בתקציבי הביטחון של סין, יותר מכל מדינות אחרת. "הגידול המתמשך בהוצאות של סין נובע בחלקו מהמודרניזציה ארוכת הטווח של הצבא ותוכניות התרחבות, וזאת בהתאם לשאיפה המוצהרת להדביק מעצמות אחרות", הסביר ד"ר נאן טיאן, חוקר בכיר במכון.

עוד הראה הדוח כי ההוצאות הביטחוניות של רוסיה עלו ב-2.5 אחוזים והגיעו ל-61.7 מיליארד דולר, בריטניה הגדילה את ההוצאות ב-2.9 אחוזים ובגרמניה עלתה ההוצאה ב-5.2 אחוזים. 12 מתוך 30 מדינות נאט"ו השקיעו בביטחון לפחות שני אחוזים מהתמ"ג, בהתאם ליעד המוצהר של הברית, וזאת לעומת תשע בלבד שנה קודם לכן.

בזירה המזרח תיכונית, מחברי הדוח ציינו כי 11 המדינות רשמו ירידה כוללת של 6.5 אחוזים בהוצאות הביטחוניות ועמדו על סכום של 143 מיליארד דולר. ישראל רשמה גידול של 2.7 אחוזים עם הוצאות של 21.7 מיליארד דולר ועלתה למקום ה-14 בעולם. מצרים רשמה גידול של 7.3 אחוזים בהוצאות, ירדן עלתה ב-2.5 אחוזים ואילו סעודיה רשמה ירידה של עשרה אחוזים בהוצאות ועמדה על 57.5 מיליארד דולר.

Amid Economic Woes, Pak Government Reports Revamping - A Review

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי