מדענים ופעילי שימור החי ייצרו בהצלחה ארבעה עוברים של קרנף רחב שפה

צוות בינלאומי של מדענים ופעילי שימור החי הודיע כי הוא יצר בהצלחה ארבעה עוברים של קרנף רחב שפה צפוני לבן, תקווה חדשה להצלתו של הזן האפריקאי שעומד להיכחד מהעולם.

בשנות השישים של המאה הקודמת חיו בעולם כ-2,000 קרנפים צפוניים רחבי שפה לבנים. לפני שלוש שנים, מת הזכר האחרון, סודן, בשמורת טבע בקניה ונותרו רק שתי נקבות ובשל כך גבר החשש כי הזן לא יצליח לשרוד.

קבוצת ביורסקיו – שכוללת את רשות חיות הבר בקניה, פארק ספארי בצ'כיה ומכוני מחקר באיטליה ובגרמניה – התגייסה לטובת המאמץ. אנשי הצוות לקחו מפאטו, אחת משתי הנקבות, ביציות לא מפותחות וביצעו ב-14 מתוכן תהליכי הפרייה באיטליה יחד עם זרע שנלקח מסוני, קרנף זכר שכבר מת. בחודש שעבר, הצליחו ארבע מהביציות להתפתח לעוברים והם הצטרפו לחמישה עוברים שנוצרו קודם לכן.

כעת מתכננים החוקרים להכניס את העוברים לגופן של קרנפיות רחבות שפה דרומיות לבנות בשמורת טבע בקניה. על מנת לגרום להן להיכנס למחזור הרבייה שלהן, יצטרף אליהן אוואן, קרנף דרומי לבן שעבר עיקור ולכן לא יוכל להכניס אותן להיריון. "אנחנו להוטים להשיג היריון מהפרויקט הזה כדי שיבטיח את הישרדות הזן", אמר שר התיירות של קניה, נג'יב בלאלה.

קרנף רחב-שפה – ויקיפדיה

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי קרדיט לתמונה: ויקיפדיה