חשש לנוכחותם הצבאית של ארה"ב וצרפת בירדן לאור האירועים האחרונים

האירועים האחרונים בירדן לא רק עוררו את דאגת משפחת המלוכה, אלא גם עוררו את דאגתם של בעלות בריתה, במיוחד וושינגטון ופריז, מכיוון שהם תלויים ביציבות של עמאן בביצוע פעולותיהם באזור, והם חוששים שירדן תהפוך למקום של אי יציבות.

על פי כתב העת המודיעיני הצרפתי Intelligence Online, בגיליון אפריל 2021 ארצות הברית סומכת על ירדן שתאפשר לה לפרוס את כוחותיה המזוינים אשר ייהנו מחופש תנועה מלא במדינה ,על פי תנאי הסכם ההגנה החדש שאושר לאחרונה על ידי עמאן .

ירדן הייתה עדה לאירועים ב -3 באפריל 2021, שלטענת הממשלה הם "תוכניות נפשעות" שמטרתן "לערער את ביטחון ויציבותה של ירדן".

לאחר מכן נעצרו כ -20 בני אדם, בהם ראש חצר המלוכה לשעבר, באסם עוואדאללה, ושליחו לשעבר של המלך עבדאללה השני לסעודיה, שריף חסן בן זייד, ואילו הנסיך חמזה, נסיך הכתר לשעבר, הושם תחת מעצר בית.

ב- 17 בפברואר 2021 חתמה ממשלת ירדן על הסכם המורכב מ -19 פרקים ונספחים המקנים לכוחות ארה"ב את הזכות להחזיק ולשאת נשק בשטח ירדן תוך מילוי תפקידם הרשמי.

ההסכם, שלא הוצג בפני בית הנבחרים (הפרלמנט), מבטיח גישה לארה"ב לכל המתקנים והאזורים המוסכמים ללא שכר דירה או עלויות אחרות, בנוסף לאפשר לכוחות ואנשי ארה"ב להיכנס ולצאת משטח ירדן ולנוע בחופשיות.

ההסכם פוטר את האמריקאים מכל בקרת גורמי ההגירה בשטחי ירדן, כולל תשלום כל מיסים, מכס או אגרות שנגבו בנקודות כניסה או יציאה מירדן.

גם צרפת שומרת על נוכחות צבאית אינטנסיבית בירדן של גורמים צבאיים ומודיעיניים הפועלים בכל המרחב.