הפרויקט המגלומני של ארדואן מדאיג את רוסיה ומאיים על האזור

האנליסט צבי בריל בעיתון הארץ מאמין כי פרויקט תעלת איסטנבול, ביוזמת נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, מעלה את דאגתה של רוסיה מהדרך החדשה שהיא תספק לספינות מלחמה מערביות במהלך עימותים.

הקמת תעלת איסטנבול היא אחד הפרויקטים הבולטים שארדואן מתאר כ"פרויקטים מטורפים " שיביאו לשינוי בתשתיות שדות תעופה, גשרים, כבישים ומנהרות במהלך שלטונו בן 18 השנים.

בריל אומר כי רוסיה והמדינות הגובלות בים השחור חוששות שפרויקט התעלה יעניק לטורקיה את הסמכות הבלעדית לשלוט בתעבורה דרך המים, בנוסף לאפשר מעבר של ספינות מלחמה מהים התיכון לים השחור.

הפרויקט, שאליו שאף ארדואן זה שנים, יחבר את הים השחור בצפון איסטנבול עם ים המרמרה בדרום ועלותו נאמדת ב -9.2 מיליארד דולר.

בחודש שעבר אישרה טורקיה פרויקטים לפיתוח ערוץ ספנות באיסטנבול, בדומה לפרויקטים של תעלות פנמה וסואץ, מה שהוביל למחלוקת סביב הסכם "מונטרו" שנחתם בשנת 1936, המבטיח מעבר חופשי דרך הבוספורוס והדרדנלים לספינות אזרחיות בעתות שלום ומלחמה.

גורמים רשמיים בטורקיה רואים בתעלה החדשה חשיבות חיונית להפגת הלחץ על מיצר הבוספורוס באיסטנבול, המהווה מסדרון סחר עולמי מרכזי שדרכו חצו בשנה האחרונה למעלה מ- 38,000 ספינות.

תנועת חציית נתיבי המים בין אירופה לאסיה היא אינטנסיבית ולאחרונה הייתה עדה לתאונות רבות.

לדברי בריל, נראה כי הפרויקט הוא חדשות טובות עבור ארצות הברית, מכיוון שהיא תוכל לשלוח את ספינות המלחמה שלה לים השחור אם תפרוץ מלחמה עם רוסיה.

"וושינגטון ללא ספק תצטרך לעשות ויתורים גדולים לטורקיה, כמו למשל לנטוש את המסע  שלה נגד רכישת טורקיה את מערכת ההגנה מפני טילים S-400 הרוסית", הוסיף.

לדברי בריל, ארדואן משתמש בפרויקט שלו כדי להתייחס ל"שאיפתו להפוך את טורקיה למעצמה אזורית שהופכת את רוסיה וארצות הברית גם יחד  לתלויות בה ".

התוכניות לפרויקט זה מגיעות בזמן שטורקיה סובלת מאחד המשברים הכלכליים הקשים ביותר שלה, והיא עומדת בפני גל רביעי של נגיף קורונה, עם ממוצע של יותר מ -56,000 מקרים חדשים ביום.

בריל אמר כי ארדואן נלחם בבית במחסור בחיסון נגד קורונה, וכישלונות בהפצתו, על רקע שיעורי הידבקויות גבוה, שכן אנקרה התחייבה לשלוח 150,000 מנות של החיסון ללוב שסועת המלחמה.

בריל מאמין כי "כל הבעיות הללו אמורות להיעלם באופן פלאי במימי תעלת איסטנבול."

قناة اسطنبول الجديدة | ما هي وما أهميتها؟ | Al Burak Real Estate