חדר מבצעים מיוחד מבטיח אספקת סחורות קריטיות לסוריה תוך הפרת הסנקציות

לפי מקור רוסי הוקם חדר מבצעים רוסי -איראני -סורי במטרה להבטיח זרימה בטוחה ויציבה של אספקת נפט, חיטה וכמה חומרים אחרים בים התיכון.

במהלך התקופה האחרונה התקיימו פגישות אינטנסיביות שכללו נציגים רלוונטיים מרוסיה, איראן וסוריה, במטרה לשבור את המצור המחניק האמריקני-אירופי שהוטל על סוריה.

עבודת המטה היתה להבטיח תיאום רב-צדדי להבטחת הגעת צורכי הנפט, מלכתחילה, למערכת האספקה הסורית, במיוחד לאחר משבר הדלק, שהיה הגדול ביותר שסוריה הייתה עדה מזה עשרות שנים, בשל המצור ההדוק על נתיבי האספקה אליה.

תפוקת שדות הנפט הסוריים במזרח המדינה נמכרה באזורים הנשלטים על ידי חזית אל-נוסרה באידליב ובטורקמן  שבצפון המדינה, והעודפים הוברחו לעיראק, בד בבד עם מניעה קפדנית ממכליות נפט להגיע לנמלי סוריה, תוך איום בתוקפנות ישירה.

המנגנון שאושר היקצה ספינות מלחמה רוסיות לליווי מכליות נפט איראניות המגיעות לסוריה, ברגע שהן מגיעות לפתח הים התיכון של תעלת סואץ, ועד שהן מגיעות למים הטריטוריאליים הסוריים, כדי להגן עליהם מפני פירטיות או כל תקיפה בעלת אופי שונה.

אספקת הנפט תימשך בתקופה הקרובה וברציפות עד סוף השנה לפחות  באמצעות ריכוז של מספר ספינות איראניות ושליחתן לסוריה בשיירה אחת, ובלבד שהצי הימי הרוסי בים התיכון ישמרו על בטיחות הגישה שלהם למערך האספקה הסורית.

המנגנון החדש הבטיח במהלך הימים האחרונים גישה בטוחה עבור 4 מכליות איראניות שהיו מלוות על ידי ספינות מלחמה רוסיות, שהובילו נפט גולמי בנוסף לגז טבעי. מספר ספינות הגיעו ,לאחרונה,ברצף לסוריה, יחד עם מוצרי מזון וכמה סחורות עיקריות המיועדות במיוחד לתעשיית התרופות, לא צויין מקורם של הסחורות כדי לא להיות מותקפים בים הפתוח.

התיאום המשולש האחרון, שהביא להבנות שניתן לתאר כ"אסטרטגיה ", יבטיח את מרבית צרכי הסחורות והחומרים הבסיסיים של השוק הסורי, והדגישו כי עניין זה יבוא לידי ביטוי בשטח תוך מספר ימים.

Satellite images show Iran oil tanker sought by US off Syrian coast | The Times of Israel

קרדיט:בן מקבוצת נציב