מי אתה מוחמד אבאטאי- ראש זרוע התקשורת והמדיה של ארגון אל-קאעידה?

שם: מוחמד אבאטאי ( محمد أبتي – Muhammad Abbatay)
שנת לידה: 01/07/1970
ארץ לידה: מרוקו, מרקש.
תפקיד: ראש זרוע התקשורת והמדיה של ארגון אל-קאעידה

מוחמד אבאטאי, הידוע יותר בכינויו עבד אל-רחמן אל-מגרבי, הוא מנהיג ארגון הטרור במרוקו, ומבוקש בארה"ב.
אל-מגרבי הוא מנהיג המשויך לאל-קאעידה, והמנהל הוותיק של אל-סאחאב (al-Sahab), זרוע התקשורת של אל-קאעידה.
חתנו של מייסד אל-קאעידה, איימן אל זוואהירי (أيمن محمد ربيع الظواهري), אל-מגרבי, עזב לכאורה את מרוקו בשנת 1996 כדי ללמוד תוכנה באוניברסיטת קלן בגרמניה. כמה שנים מאוחר יותר, בשנת 1999, אל-מגרבי עזב את גרמניה לאפגניסטן כדי להתאמן במחנה אל-פארוק (al-Faruq) ליד קנדהאר (Kandahar) לפני שנשלף מהאימונים על ידי ח'אלד שייח' מוחמד (خالد شیخ محمد) – ראש וועדת המבצעים והתקשורת החיצונית של ארגון אל-קאעידה, ושובץ בוועדת התקשורת של אל-קאעידה.
בהתחשב במומחיות שצבר בגרמניה בתוכנה ובמחשוב, אל-מגרבי הפך במהרה לנכס יקר עבור אל-קאעידה, ובסופו של דבר נכנס לתפקיד מנהל זרוע התקשורת של אל-סאבאדה (al-Sahab—al-Qaeda’s media arm).

לאחר נפילת אפגניסטן בשנת 2001, אל-מגרבי נמלט לאיראן, אך על פי הדיווחים עבר לפקיסטן בשנת 2003.
על פי המסמכים שיצאו מהפעולה הצבאית נגד אוסאמה בן-לאדן בשנת 2011, אל-מגרבי היה כוכב עולה באל-קאעידה במשך שנים רבות. בשנת 2012 החל אל-מגרבי לשמש כמנכ"ל אל-קאעידה באפגניסטן ובפקיסטן, לפני שעבר להתגורר באיראן עקב שנים של לחץ בינ"ל למלחמה בטרור. בהיותו באיראן, אל-מגרבי הפך לראש משרד התקשורת החיצוני של אל-קאעידה, שם פיקח ותיאם את פעולות אל-קאעידה ברחבי העולם.
אל-מגרבי מוכר גם בשמות:
*- מוחמד אבטאי (Mohamed Abbatay).
*- עבד אל-רחמן אל-מגרבי (Abd al-Rahman al-Maghrebi).
*- עבדול רחמן אלמגרבי (Abdul Rahman al-Maghrebi).
*- מוחמד אבייטה (Muhammad Abaytah).
בתאריך 12/01/2021 פרסם משרד החוץ האמריקאי פרטים על אל-מגרבי, כי משנת 2012 היה למנהיג הארגון באפגניסטן ובפקיסטן.
ממסמכים שנמצאו בפשיטה של אריות הים על ביתו של אוסאמה בן-לאדן נמצאו התכתבויות בין אל-מגרבי לעטייה עבד אל-רחמן שהיה מנכ"ל אל-קאעידה עד שחוסל בשנת 2011 בתקיפת מלט"ים בצפון פקיסטן, לאוסאמה בן-לאדן. בחלק מההתכתבויות עטייה הזכיר כי אל-מגרבי כבר היה "אחראי" של אל- סאחאב. אך עטייה המליץ לאוסאמה בן-לאדן על אל-מגרבי לקידום אפשרי, וכתב שהמרוקאי מועמד טוב להיות אחד מסגניו של עטייה.

"לאל-מגרבי יש אינטלקט משובח, וככל שיכולתי לשפוט, אמונתו חזקה", כתב עטיה. "יש לו [אל-מגרבי] מוסר גבוה, הוא יכול לשמור סוד והוא סבלני. האידיאולוגיה שלו זהירה, ויש לו מודעות מצוינת".
משרד החוץ האמריקאי ומשרד האוצר האמריקאי, מסרו כי יינתן פרס כספי של 7 מיליון דולר למי שיביא מידע על אל-מגרבי.

קרדיט: יוני מקבוצת נציב