מבזקי חדשות מהעולם ליום 17-4-21

*- נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, טען היום כי שירותי המודיעין האמריקאיים תכננו לחסל אותו ואת בניו וכי החשודים נלכדו במוסקבה בסיוע של הרשויות הרוסיות. לטענתו, הנשיא פוטין העלה את הסוגיה בשיחתו עם ביידן, אולם הנשיא האמריקאי רק "גרגר, ולא נתן תשובה חד משמעית". "התשובה לכך תהיה חמורה ביותר", התריס לוקשנקו. "אנחנו לא נסבול את זה יותר".

*- משטרת צפון אירלנד מחפשת אחרי האחראים לפגיעה בעשר מצבות שנופצו בחלקה היהודית בבית הקברות העירוני במערב בלפסט ביום חמישי בלילה.

מפקחת המשטרה, רואיסין בראון, ציינה כי החשד הוא שמדובר בפשע שנאה. "לפגיעה הזו תהיה השפעה משמעותית על אנשים ומשפחות בקהילה היהודית", אמרה.

*- ראש ממשלת צ'כיה, אנדריי באביש, הודיע על גירוש של 18 אנשי ביון רוסיים שמשרתים בתפקידים דיפלומטיים בשגרירות בפראג וקבע כי יש חשד סביר ששירותי המודיעין הרוסיים היו מעורבים בפיצוצים של שני מאגרי תחמושת בעיירה וורביטיציה בסוף 2014 שבהם נהרגו שני בני אדם.

*- לפני מאה שנה, מלחמת העצמאות האירית נגד הבריטים הייתה בשלביה המכריעים, חודשים ספורים לפני הפסקת האש וחלוקתו של האי. היום, הורד דגל הרפובליקה האירית לחצי התורן מעל ארמון הנשיאות ומבני הממשל בדבלין לאות הזדהות עם הממלכה המאוחדת על מותו של הנסיך פיליפ.

*- במקביל להודעתו הערב של ראול קסטרו כי הוא פורש מהנהגת המפלגה הקומוניסטית של קובה, נחשפים מסמכים מסווגים על מזימה של ה-CIA לגרום ל"תאונה קטלנית" במטוס שבו שהה קסטרו בשנת 1960.

על פי המסמכים, שפורסמו באתר של ארכיון הביטחון הלאומי, התוכנית כללה את ריסוק המטוס של קובאנה איירליינס שנשא את קסטרו ובכירים קובנים נוספים מפראג להוואנה ביולי 1960.

לטייס חוזה ראול מרטינז, שהיה סייען של סוכנות הביון, הוצע תשלום של 10 אלפים דולר, ואף הובטח לו כי אם הוא לא ישרוד, ארה"ב תדאג ששני בניו ילמדו בקולג'. המפעיל של מרטינז, וויליאם מוריי, ציין כי הטייס "מוכן לקחת סיכון מחושב".

עם זאת, לאחר שמרטינז המריא לכיוון פראג, קיבלה תחנת ה-CIA בהוואנה הוראה לבטל את המבצע, אולם לא היה ניתן ליצור קשר עם הטייס. רק כאשר הוא חזר לקובה, הוא סיפר למוריי כי לא הייתה לו כל הזדמנות "להוציא לפועל תאונה כמו שדיברנו".

*- בית משפט בהונג קונג גזר על איל העיתונות הפרו דמוקרטי, ג'ימי לאי, עונש של 12 חודשי מאסר בפועל אחרי שהורשע בארגון הפגנה בהשתתפות אלפי צועדים ב-18 באוגוסט 2019.

ארבעה פעילים פרו דמוקרטים נוספים נידונו למאסר בפועל של שמונה עד 18 חודשים ועל ארבעה נוספים נגזרו עונשי מאסר על תנאי, בהם "אבי הדמוקרטיה" בהונג קונג, מייסד המפלגה הדמוקרטית מרטין לי.

*- סגן הנשיא לשעבר, מייק פנס, עבר אתמול ניתוח להשתלת קוצב לב אחרי שסבל מקצב לב נמוך בשבועיים האחרונים. "הניתוח היה מוצלח ופנס צפוי להחלמה מהירה ולחזרה לפעילות רגילה בימים הקרובים", נמסר מלשכתו.

*- שיפור משכורות במגזר החלל הרוסי: סגן מנהל סוכנות החלל רוסקוסמוס, לכלכלה ולפיננסים, מקסים אובצ'ינקוב, הודיע כי שכרם של המיועדים להפוך לקוסמונאוטים יועלה ב-70 אחוז ויעמוד על כ-300 אלף רובל בחודש (3,935 דולר), בעוד ששכרם של קוסמונאוטים שכבר טסו לחלל יועלה ב-50 אחוז ויעמוד על כ-500 אלף רובל (6,558 דולר).

לפי הבכיר הרוסי, אסטרונאוטים בנאס"א מקבלים כיום כ-8,000 עד 9,000 דולר בחודש, בעוד המשכורת של אסטרונאוטים מסוכנות החלל האירופית עומדת על כ-7,000 עד 8,000 דולר בחודש.

*- האנדרטה הממלכתית החדשה לזכר מלחמת העולם הראשונה נחנכה היום בשדרות פנסילבניה בוושינגטון הבירה בטקס וירטואלי שכלל מטס חגיגי, הנפת דגל ונאומים של הנשיא ביידן, ראש המטות המשולבים, גנרל מארק מיילי, ובכירים נוספים.

האנדרטה מעלה על נס את 4.7 מיליוני החיילים האמריקאים בהובלתו של גנרל ג'ון פרשינג שנטלו חלק בלחימה, בהם כ-117 אלף הרוגים, ומספקת מידע חינוכי על המלחמה הגדולה הראשונה של המאה ה-20. המיצג המרכזי – קיר ברונזה בשם "מסעו של חייל" שיגיע לאורך 20 מטר ויתאר את סיפורו של חייל שיוצא למלחמה – יהיה מוכן רק בשנת 2024.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי