תקיפת "ספינה ישראלית" במפרץ – רקע למיקום

לפי כלי תקשורת פרו איראניים, "ספינת משא ישראלית" שהובילה כלי רכב הותקפה לא הרחק מחופי האמירויות. לפי הדיווחים מדובר בתקיפה ליד אמירות אל פוג'ירה וזו הזדמנות טובה לעשות לכם היכרות עם המקום שהוא מהפחות מוכרים עבור ישראלים.

הייחוד של אל פוג'ירה נובע קודם כל מהעובדה שהיא האמירות היחידה השוכנת כולה לחופי ים עומאן ולא חופי המפרץ הפרסי והיא המוצא היחיד של האמירויות לאוקיאנוס ההודי. שטחה של האמירות 1,166 קמ"ר, קרי כ-1.5% משטחה הכולל של מדינת איחוד האמירויות והיא החמישית בגודלה מתוך שבע האמירויות המרכיבות את המדינה. גודל האוכלוסייה נאמד בכ-260 אלף נפש.
התוצר של אל פוג'ירה בשנת 2019 הסתכם בכ-4.5 מיליארד דולר. שווי סחר החוץ של האמירות באותה השנה עלה על כ-2.5 מיליארד דולר – היקף סחר החוץ הישיר של אל פוג'ירה בשנת 2019 הסתכם ב-711 מיליון דולר בעוד שווי הסחר באמצעות האזור החופשי הסתכם בכ-1.8 מיליארד דולר.

הכלכלה באל פוג'ירה היא מגוונת. מגזר בולט בה הוא החקלאות והדגה וזאת מאחר שהאדמות בה הן מהיותר פוריות בכל אזור המפרץ. עם זאת, לקראת השנים הבאות פרנסי האמירות הקטנה עושים מאמץ לשווק אותה כיעד בינלאומי בתחום הסחר וההשקעות וכן התיירות.

האמירות פעילה במתן שירותים לוגיסטיים לתעשיית הנפט המקומית והבינלאומית, והנמל שלה הוא השני בגודלו בעולם בתחום bunkering אחרי סינגפור. כמו כן, הנמל של אל פוג'ירה מדורג במקום השלישי בעולם באחסון נפט ומוצריו. בנמל נחנך באחרונה הרציף הראשון ל"סופר מכליות", שהוא העמוק ביותר בעולם, בעלות של כ-180 מיליון דולר. נמל אל פוג'ירה הוא גם אחד הנמלים החשובים ביותר בעולם בתחום משק החי. בשנת 2019, פקדו את הנמל של אל פוג'ירה 4500 אניות.

לא רחוק מנמל אל פוג'ירה ממוקם "האזור החופשי" של האמירות, שהפך לאחר ממנועי הצמיחה של הכלכלה המקומית. האזור החופשי סמוך לשדה התעופה הבינלאומי של אל פוג'ירה שהוא שדה התעופה היחיד המשרת את החוף המזרחי של איחוד האמירויות, כמו גם את צפון סולטנות עומאן. שילוב של מיקום גיאוגרפי, עם גישה לנתיבי הספנות הגדולים בעולם, נמל עם תשתית מתקדמת ונמל תעופה יעיל הפכו את האזור החופשי של אל פוג'ירה למקום שהחל למשוך יותר ויותר עסקים. כמו כן, משקיעים יכולים להפיק תועלת מתעריפים זולים יותר באזור החופשי של אל פוג'ירה בהשוואה לאזורים אחרים באמירויות.

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין