מהסכם הגרעין ועד "מלחמת הצללים"- הנושא האיראני מלא באירועים סותרים

אתר החדשות האמריקאי "בלומברג " טוען כי הנושא האיראני במזרח התיכון מלא באירועים "סותרים", המצביעים על מצב של "עמימות" סביב אותם אירועים, בין אם בכל הנוגע למאמצים להחיות את הסכם הגרעין ובין אם "מלחמת הצללים" המשתוללת כעת.

האתר ציין כי הניסיון הרציני ביותר להחיות את הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015 וממנו נסוגה ארצות הברית בשנת 2018 מגיע על רקע גל של אירועים "סותרים" לכאורה, ומקשה על "קריאת כוונותיה האמיתיות של טהראן".

בשבוע שעבר שחררה איראן ספינה דרום קוריאנית שתפסה בינואר, במהלך שנועד לשחרר שבעה מיליארד דולר בהכנסות מנפט שעוכבו בדרום קוריאה עקב הסנקציות האמריקניות.

לאחר מכן, איראן החלה להעשיר אורניום במפעל נתאנז , התת קרקעי, ואז אותו מתקן היה נתון לאירוע קשה שממנו ארעו הפסקות חשמל.

זה בא בזמן שההתקפות המסתוריות על ספינות נמשכות במימי המזרח התיכון, וספינה שהניפה את דגל איראן הותקפה עם מוקשי עלוקה בים סוף, וזה הגיע בעקבות התקפות שפגעו בספינות איראניות וישראליות בחודש שעבר בים הערבי והים התיכון.

סיאול הודיעה כי איראן שחררה מיכלית נפט של דרום קוריאה שתפסה טהרן במימי המפרץ בינואר, כאשר טהרן לחצה על שחרורם של מיליארדי דולרים של נכסים איראניים שהוקפאו בדרום קוריאה תחת סנקציות ארה"ב.

משרד החוץ של דרום קוריאה אמר בהצהרה כי הרשויות האיראניות שחררו את קברניט המכלית "הנקוק צ'ימי", שעוכב על ידי משמרות המהפכה האיראניים עם צוותו המונה 20 מלחים מכמה לאומים בתחילת ינואר.

בתקופה שהפעילות הדיפלומטית החלה  במטרה לאכוף מחדש את הסכם הגרעין על איראן, התאונות במתקני הגרעין האיראניים הולכות ומחמירות, האחרונה שבהן היא המתקן הגרעיני בנתנז, שארעה בו תאונה, ביום ראשון.

התאונה, שהייתה "הפסקת חשמל" כפי שתוארה על ידי הרשויות קודם לכן, שיבשה את העבודה במתקן המכיל צנטריפוגות, שכמה מהן פעלו לאחרונה, ומאפשרת לטהרן "להעשיר אורניום".

"כולא ברקים" החדש – צנטרפוגות מהדור החדש מודגמת באיראן:

Screen capture from video showing Ali Akbar Salehi, the head of Iran's nuclear agency, right, and three Iranian-produced uranium enrichment centrifuges in the background. (YouTube)