סגן נשיא איראן טוען כי התקרית בכור בנתנז היה 'טרור גרעיני'

סגן נשיא איראן עלי אכבר סאלחי הודיע כי טהראן מתייחסת לתקרית של היום שבה מעורבת רשת החשמל של תחנת הגרעין בנתנז כמעשה של "טרור גרעיני".

"איראן מגנה את המתקפה הנוראית הזו ומזכירה לקהילה הבינלאומית ולסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית את הצורך להילחם במעשים כאלה של טרור גרעיני", אמר סאלחי.

סגן הנשיא הוסיף כי הרפובליקה האיסלאמית שומרת לעצמה את הזכות להגיב כראוי למי שטהרן תמצא אשם בפיגוע. במקביל תיאר סאלחי את התקרית היום במפעל הגרעיני כ"ראיה " לכך שאויבי איראן " לא מצליחים " לעכב את הצלחתה של המדינה בתחום האנרגיה הגרעינית ובמשא ומתן, לפיהם ככל הנראה התכוון לשיחות בין ארה"ב לטהרן. על חזרת שניהם ל- JCPOA, או להסכם הגרעין האיראני.

מוקדם יותר, חבר פרלמנט איראני, מאלק שריאטי ניאסר אמר כי טהרן חושדת גם בפעולת "חבלה" שגרמה לתקרית במתקן הגרעין, שלא גרמה לנפגעים או לזיהום, אלא הובילה לכיבוי רשת החשמל שלה. הוא ציין כי תקרית רשת החשמל התרחשה ביום הטכנולוגיה הגרעינית הלאומית באיראן וגם על רקע ניסיונות להחזיר את ארה"ב להסכם הגרעין  עם איראן ולהסיר את הסנקציות עליה.

האירועים במפעל נתנז התגלו גם יום לאחר שנשיא איראן חסן רוחאני הודיע ​​על תחילת השימוש בצנטריפוגות מתקדמות חדשות להעשרת אורניום – IR-6 ו- IR-5. בעבר נאסר על טהרן להשתמש בצנטריפוגות פרט לדור הראשון במסגרת תוכנית הפעולה המשותפת המשותפת (JCPOA, המכונה גם הסכם הגרעין האיראני). עם זאת, המדינה נסוגה בהדרגה מהתחייבויותיה מאז פרישתה של ארה"ב מהאמנה בשנת 2018. כעת, שתי המדינות מנסות להסכים על תנאי החזרה לעמידה ב- JCPOA.

לקראת הכרזתו של סגן הנשיא סאלחי, העיתון "ג'רוזלם פוסט" פרסם דו"ח וטען כי האירוע ב -11 באפריל בנתנז לא היה "תאונה", אלא תוצאה של מתקפת סייבר, והביא לפגיעה גדולה יותר במתקן מאשר טהרן מוכנה להודות. כלי התקשורת לא חשף את מקורותיו, אך טען כי ישראל עשויה לעמוד מאחורי חדירת הסייבר כביכול.

אם הדיווח נכון, זו תהיה הפעם השנייה לפחות שנתנז נפגעת במתקפת סייבר בתולדותיה. עוד בשנת 2010 דיווחה טהראן כי חלק מהצנטריפוגות שלה נפגעו כתוצאה ממעשי ההאקרים מבלי לציין את נאמנותם.

כמה חברות אבטחה ברשת דיווחו כי וירוס בשם Stuxnet שוחרר למרחב הסייבר לפני זמן מה ונועד לתקוף מערכות מחשב ספציפיות שעובדות על מערכת ההפעלה Windows ומפעילה ציוד תעשייתי של סימנס, שלפי הדיווחים זה מה שמתקני הגרעין האיראניים משתמשים בו. הנגיף הדביק את המכונות המפעילות את הצנטריפוגות, על פי הדיווחים, ואילץ אותן להסתובב במהירות שגרמה להריסתן.

בנוסף, מספר דיווחים בתקשורת העלו כי Stuxnet פותח במשותף על ידי מומחים ישראלים ואמריקאים, ושוחרר על ידי תל אביב נגד מתקן הגרעין האיראני. לא וושינגטון ולא תל אביב אישרו או הכחישו את הדיווח.

Archived photo of the Natanz Nuclear Facility in Iran.