החיסון של פייזר פחות יעיל בטיפול במוטציה הדר' אפריקאי של נגיף הקורונה

מחקר שפורסם ביום שבת, מצא כי חיסון פייזר יכול להיות פחות יעיל כנגד הזן הדרום אפריקאי של נגיף הקורונה.

על פי המחקר, שטרם עבר בדיקה מדעית, החיסון אינו מסוגל לעצור את הזן הדרום אפריקני, על פי נתונים שהסתמכו על מקרים אמיתיים של הידבקות בנגיף.

החוקרים בדקו כמעט 400 אנשים עם קורונה 14 יום ומעלה לאחר שקיבלו מנה אחת או שתיים של החיסון, והשוו את התוצאות למספר זהה של אנשים שלא קיבלו את החיסון.

כל הנבדקים היו בני אותו גיל ומגדר.

כל אלה שנחקרו על ידי אוניברסיטת תל אביב וספקי הבריאות הגדולים בישראל, כגון: הכללית, נדבקו גם בזן הדרום אפריקני.

שכיחות הזן הייתה גבוהה פי שמונה בקרב חולים לא מחוסנים.

החוקרים אמרו כי הדבר מעיד על כך שהחיסון פחות יעיל כנגד הגרסה הדרום אפריקאית, בהשוואה לזן שהתגלה לראשונה בבריטניה והפך כמעט לרוב המקרים של COVID-19 בישראל.

"מצאנו שיעור גבוה יותר של הגרסה הדרום אפריקאית בקרב אנשים שחוסנו במנה שניה בהשוואה לקבוצה הלא מחוסנת. משמעות הדבר היא כי הגרסה הדרום אפריקאית מסוגלת, במידה מסוימת, לעקוף את החיסון", נכתב במחקר.

עם זאת, החוקרים הזהירו כי במחקר היה רק ​​מדגם קטן של אנשים שנדבקו בגרסה הדרום אפריקאית בשל נדירותו בישראל.

הזן הדרום אפריקאי הוא בין המוטציות המסוכנות ביותר של הנגיף, מכיוון שהוא מסוגל להתחמק מהנוגדנים המכוונים לזנים ישנים יותר של נגיף הקורונה.

מחקרים הראו גם כי הזן הדרום אפריקני הפחית חלקית את ההגנה על בעלי החיסונים הנוכחיים.

לסיכום, המחקר מצא "יעילות גבוהה מאוד" של החיסון של פייזר לאחר שתי מנות, על אף שהוא יעיל פחות נגד הוריאנט הבריטי בהשוואה לקורונה המקורית, ויעיל פחות נגד הוריאנט הדרום אפריקאי במהלך השבוע הראשון של החסינות המלאה, ועדויות לכך שוריאנט זה אינו מתפשט כיום בישראל.

נגיף הקורונה הרג שני מיליון 917 אלף ו -316 אנשים בעולם מאז שמשרד ארגון הבריאות העולמי בסין דיווח על התפרצות המחלה בסוף דצמבר 2019.

فيروس كورونا: لقاح موديرنا "يبدو فعالا" في مواجهة السلالات الجديدة - BBC News عربي