איראן מכריזה על "תאונה" במתחם הגרעין בנתנז

המתקן הגרעיני בנטנז האיראני "סבל" ביום ראשון, רק שעות לאחר תחילת עבודתן של צנטריפוגות מתקדמות חדשות המעשירות אורניום מהר יותר, כך דיווחה הטלוויזיה הממלכתית, מבעיה הקשורה לרשת הפצת החשמל שלה.

דובר ארגון האנרגיה האטומית האיראנית, בארוז קמלונדי, אישר כי אירעה תאונה באזור חלוקת החשמל במתחם נתנז, וכי לא היו נפגעים או זיהום כתוצאה מתאונה זו.

תמונה

הוא הסביר כי החקירות מתבצעות על מנת לגלות את נסיבות התאונה.

זה היה האירוע האחרון שפגע במתקני הגרעין האיראניים על רקע המשא ומתן להחיות את הסכם 2015 בין טהרן למעצמות הגדולות.

ארגון האנרגיה האטומית באיראן, הזרוע האזרחית של תוכנית הגרעין של טהראן, לא פרסם מיד הצהרה רשמית על האירוע באתר האינטרנט שלו.

ביום שבת חשפה איראן כי החלה בבדיקות מכניות של הצנטריפוגות להעשרה גרעינית המתקדמת האחרונה שלה, ואמרה כי יכולתה היא פי עשרה מזו של הצנטריפוגה הראשונה שלה.

ההודעה מגיעה כאשר מעצמות המערב הגדולות מבקשות לחזור להסכם הגרעין ממנו נסוגה ארצות הברית באופן חד צדדי בשנת 2018.

על פי פרסום בטלוויזיה האיראנית לרגל "יום הטכנולוגיה הגרעינית" ה -15 במדינה, לצנטריפוגה "IR-9" החדשה יש את היכולת להפריד איזוטופי אורניום מהר יותר מהמכשירים הנוכחיים, מה שאומר יותר העשרת אורניום.

על פי ההודעה, התפוקה של צנטריפוגה IR-9 עולה פי 50 על הקיבולת של ה- IR-1 הישן.

זו לא הפעם הראשונה בה מתחם נתנז עובר תאונה. ביולי האחרון נחשף הבניין הראשי של מתקן גרעיני זה לפיצוץ, שלדברי איראן היה "מעשה חבלה".

תמונה

הערות קוראים ברקע האירוע באתר הגרעין בנתנז:

*- ברוב הרשתות החברתיות אומרים בפה מלא שישראל נמצאת מאחורי האירוע.
אין צורך בהודעה רישמית. המסר ברור.
'ישראל חדרה לכל רשתות המחשבים באתרי הגרעין האיראנים ויכולה, אם תרצה, לשתק את הפעילות שם ואפילו הרבה הרבה יותר…. אם תרצה!!!
האיראנים כבר מבינים זאת ואת ההשלכות למרות שבינתיים אין להם מושג איך בדיוק זה קרה.
מישהו החליט,ככל הנראה, שאיראן חצתה עוד קו אדום שרק אנחנו ואיראן יודעים זאת וניתן בקלות להסתיר ולהכיל אבל המכה של ה-'הקש בגג' בנתנז הובנה לחלוטין.

*- דיווח של אלערביה שהיא מאוד אופיינית-  יום לאחר הודעת איראן על התחלת העשרת האורניום בנתנז תוך שימוש בסרקזות החדשות אירע קצר חשמלי באתר. בקרוב נשמע הדלפות כי מדובר בתקיפת סייבר ישראלית או ארץ מערבית אחרת.

*- תגובת המומחה הצבאי של האתר: בהנחה שמדובר בתקיפת סייבר, הרי שמעבר למסר יש כאן צורך בתגובה על נסיונות תקיפה איראנים לאחרונה שישראל לא תקבל ולא תאפשר ללא תגובה. על הדרך עיתוי משפיל לכבוד ״יום הגרעין האיראני״ ובונוס לקראת ביקור מזכיר ההגנה.

*- תובנה ברשתות החברתיות ערביות- איראן מתמודדת עם אתגרים גדולים בתחום ההגנה על מתקני הגרעין שלה. תקיפות הסייבר של ישראל על מתקני הגרעין האיראניים בשנים האחרונות וחבלה בחלקם הביאה לשיבוש תוכנית הגרעין האיראנית וחשפה ליקויים גדולים בתחום ההגנה על מתקנים אלה וכן בתחום ההגנה על מדענים שהתמחו בתחום הגרעין.

*- כמה צפויה היתה התגובה הזאת באחת מהרשתות החברתיות הערביות- קצר חשמלי בתחנת הכוח הגרעינית בנטנז !! קצר כזה נגרם ככל הנראה ממטוסי חמקן ישראליים !! כרגיל, # איראן משקרת בידיעה זאת, ודובר הרשות לאנרגיה אטומית הודיע כי אירעה תאונה בחלק מרשת הפצת החשמל למתקני העשרה בנתנז. https://t.co/Z4b88Aa9B6

הערה – המושג 'קצר חשמלי' נמצא בשימוש נרחב ברשתות הערביות כל פעם אחרי תקיפה ישראלית במרחב לזכר אותה הודעה של משטר אסד כי הפיצוצים ברחבי דמשק הנשמעים אחרי תקיפות ישראליות אינם אלא 'קצר חשמלי'. בכל מקרה הידיעה היא מתגובה ברשתות ולא מייצגת כל גוף רישמי.

*- תגובת קורא ישראלי: פעולותיהם של אנשי הממשל הנכנס של ביידן מעידות על אפס הבנה אסטרטגית בניהול מו"מ בטח כשמדובר בעניין קיומי כשיחות הגרעין.

פיל בחנות חרסינה ועוד הייתי עדין. לא לחינם הצהירה ישראל "לעולם לא עוד!" וכי תקח את גורלה בידה. לא חשוב מה יגידו האומות – חשוב כיצד נפעל אנחנו.

*- תגובת קורא נוסף : לפעמים כל מה שצריך זה לקנות בתמימות ציוד "תקול" אשר יכול שיוביל לעומס יתר / יהווה טריגר לשרשרת אירועים שתוביל לתקלה.
ע"ע תוכניות שסתומי הגז שגנבו הרוסים מהאמריקאים בשעתו שגרמו לקריסה והשבתה מתמשכת של קו הגז הרוסי עקב חוסר אמון בציוד ובמערכות.
לפעמים לא חובה לטפל בהכל, מספיק לזרוע את זרעי הספק, המח האנושי יעשה את השאר.

תגובה על תגובה: צודק בהחלט. כשמדברים על מערכה בסייבר היא כוללת תקיפה ברשת וגם ציוד תקול שמאפשר אותה (דלתות אחוריות) חולשות פיזיות ונגישות.
וכמו שכתבתי, בתחום הצנטריפוגות יציבות היא תנאי ולכן כל עוד יש ערעור בתחום האיראנים ידרשו לזמן כדי לאשר את המערכת. עד מכה הבאה מכיוון אחר…