תעלת סואץ נפתחה לשייט אך האניה "Evergiven" עדיין תקועה במימי מצרים

הספינה "Evergiven" עדיין תקועה במימי מצרים, למרות הצלחת הרשויות לשחררה אחרי שנתקעה בתעלת סואץ, ולאחר שחסמה את נתיב המים במשך שישה ימים רצופים.

דיווח של וול סטריט ג'ורנל האמריקני אמר כי מצרים לא תשחרר את הספינה הענקית עד שהחברה שהאניה בבעלותה תשלם פיצוי של מיליארד דולר, על פי מקורות מקומיים.

ראש רשות תעלת סואץ, אוסאמה רביע, אמר ביום חמישי כי "הספינה תישאר כאן עד לסיום החקירות וישולמו פיצויים."

"אנו מקווים להשיג הסכם מהיר. כאשר הם יסכימו לפיצוי, הספינה תורשה להפליג", אמר רביע.

רביע לא הזכיר את סכום הכסף שהרשויות המצריות דורשות. עם זאת, הוא אמר לאחרונה, כי מצרים עשויה לבקש מיליארד דולר בתמורה לשחרור האוניה, ופיצוי בגין אובדן דמי מעבר, המהווים מקור חשוב למטבע חוץ עבור מצרים.

כמו כן, רביע ציין כי הסכום הנדרש יהיה גם פיצוי בגין עלויות אחרות עקב חסימת התעלה, שגרם לעומסי תנועה של יותר מ -400 ספינות משני צידי התעלה.

העיתון האמריקני ציין כי רשות תעלת סואץ לא הזכירה את הדרך בה הגיע רביע למספר הנדרש, כולל הסכום שהוציאה לשחרור הספינה.

חסימת התעלה גרמה לממצרים להפסיד את דמי המעבר המוערכים בכ- 95 מיליון דולר, על פי הערכה של חברת הניתוחים הפיננסיים הלונדונית "Refinitiv".

בכירים במצרים אמרו גם כי הם ידרשו פיצוי על ההכנסה האבודה כשתתחדש התנועה דרך התעלה.

סוכנות פיץ אמרה כי תאונת  אנית המכולה המסיבית עלולות לגרום לתביעות רכוש, המוערכות בכמיליארד דולר.

הסוכנות הוסיפה כי חברות הביטוח המכסות את "Evergiven" יעמדו בפני תביעות בגין אובדן סחורה מתכלה, שיבושים בשרשרת האספקה, ומרשות תעלת סואץ בגין אובדן הכנסות.

רביע הוסיף כי הוא אינו שולל הגשת תביעה נגד "Evergiven", אך לדבריו הוא מעדיף להסדיר את הפיצויים מחוץ למסגרת הרשות השופטת.

החברה היפנית "צ'וי קיזן קיישה", שבבעלותה האניה, מצידה, אמרה כי היא לא עודכנה רשמית על ידי ממשלת מצרים כי אניה לא תשוחררה עד לתשלום הפיצויים.

"אכן, אנחנו בעיצומו של משא ומתן איתם", הוסיף דובר החברה, ריו מורקושי, ודחה את סכום הפיצויים שדורש הצד המצרי.

ראוי לציין כי תנועת המעבר של התעלה, המהווה מסדרון ליותר מעשרה אחוזים מהסחר העולמי, התחדשה בערב ה-3 באפריל, לאחר שהצליחו לשחרר את הספינה בת 200,000 טון בעזרת מומחים בינלאומיים. .

ב- 23 במרץ ספינת המכולות "MV Evergiven" עלתה על שרטון ועצרה את מהלך השייט בתעלת סואץ וחסמה אותה לחלוטין, מה ששיבש את תנועת האניות בשני הכיוונים.

הספינה, שאורכה 400 מטר, רוחבה 59 מטרים, ובעלת 224,000 טון ברוטו, הייתה בהפלגה מסין לרוטרדם בהולנד.

הצלחה חלקית במבצע הצפת הספינה שנתקעה בתעלת סואץ