מתח ביחסי צרפת-טורקיה ברקע בניית המסגד הגדול באירופה בשטרסבורג

התוכנית לבניית המסגד הגדול ביותר בצרפת במזרח העיר שטרסבורג הפכה למריבות וחיכוכים בין תומכי האסלאם הקיצוני לבין בעלי אמונה חילונית חזקה במדינה זו.

אתר קול אמריקה אומר כי הוויכוח הסוער הזה על המסגד, אותו כינה "Eyup Sultan" על שם מקדש אסלאמי באיסטנבול, משקף את החששות הגוברים באיחוד האירופי מההשפעה הגוברת של טורקיה.

מתוך דאגה מפני התערבות זרה – במיוחד טורקית – פקיד בכיר בצרפת החל השבוע בצעדים משפטיים נגד החלטת עיריית שטרסבורג, העומדת להחליט על מימון המסגד, שנועד להיות הגדול באירופה.

התקציב הרשמי לפרויקט זה הוא 29 מיליארד דולר. ב- 22 במרץ 2021, העיר שטרסבורג הצביעה באופן עקרוני לספק מימון של 10 אחוזים מסכום זה.

זאת במקביל לביקור נדיר של מנהיגי האיחוד האירופי באנקרה, שם מחלוקת סביב הסדר המושבים האפילה על המאמצים לתקן את חילוקי הדעות ארוכי השנים.

אנליסטים אומרים כי מה שמגביל את אפשרויות הפגנת השרירים נגד טורקיה כיום היא ההסתמכות של האיחוד האירופי עליה כמחסום נגד זרם פליטים מאסיבי נוסף, שבסופו של דבר הביא לעסקה של מיליארדי דולרים עם אנקרה בשנת 2016.

ארקן טוגוסלו, מרצה באוניברסיטת לובאן, שאל ואמר כי מדינות האיחוד האירופי "זקוקות לטורקיה, אז אם טורקיה תפתח את גבולותיה, מה יקרה?"

היחסים בין הנשיא עמנואל מקרון לעמיתו הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן היו עדים למתיחות קשה, החל מהסכסוכים בלוב ובסוריה ועד לחיפושי נפט וגז בטורקיה במזרח הים התיכון.

נשיא טורקיה מתח גם ביקורת על הצעדים הצרפתיים שננקטו למאבק באיסלאם הקיצוני.

ובחודש שעבר הזהיר מקרון מפני התערבות בבחירות לנשיאות צרפת בשנה הבאה, מכיוון שממשלתו עוקבת מקרוב אחרי קבוצות טורקיות חשודות.

בנובמבר 2020 פירק שר הפנים הצרפתי, ג'רלד דרמאנן, את הקבוצה הקיצונית הטורקית "זאבים אפורים" לאחר סדרת מעשים אלימים שכוונו נגד הקהילה הארמנית.

לפי קול אמריקה, מדינות אירופיות אחרות, כולל גרמניה, שוקלות לנקוט בצעדים דומים.

המחוקקים בצרפת דנים גם בחקיקה נגד קיצוניות, האוסרת על מימון זר של קבוצות דתיות. בין אלה שעשוייות להיות על הכוונת היא ההתאחדות הטורקית מילי גורוש, התומכת העיקרית במסגד שטרסבורג.

בראיון לרדיו הצרפתי, שלשום, איים שר הפנים לפרק את "מילי גורוש" ואחרים שלדעתם הם "אויבי הרפובליקה", בהתייחס לסירובה של ההתאחדות הטורקית לחתום על ברית חדשה עם הממשלה נגד הקיצוניות.

המועצה האיסלאמית הצרפתית (CFCM) פרסמה, לבקשת הממשלה, את אמנת עקרונות האיסלאם בצרפת במטרה להילחם באיסלאם הקיצוני, דחיית האיסלאם הפוליטי והשיח המגונן על תפקידן של מדינות זרות בארגון והקמת אתרי תפילה.

L'appel d'Eyyûb Sultan pour la "nuit du Destin" - Des Dômes & Des Minarets