"עדיין לא הגענו לשיא": בתי חולים בדמשק לא מצליחים לקלוט חולי קורונה

בתוך מחלקת החירום של אחד מבתי החולים הגדולים בדמשק, נאנקת זקנה המותשת על ידי נגיף קורונה בזמן שהיא ממתינה למיטה ביחידה לטיפול נמרץ, על רקע לחץ חסר תקדים שהיו עדים לבתי חולים בבירת סוריה, עם העלייה בשיעור זרם הנדבקים בתקופה האחרונה.

הרופאה אסמה ספיני (בת 26) מנסה בכל כוחה להעניק טיפול ראשוני לאדם שנדבק בנגיף הקורונה שנושם בקושי. והיא דואגת שיקבל חמצן דרך מסכה שהיא מצמידה לפיו כדי לתמוך בריאותיו העייפות, בעוד שהחדר עמוס במטופלים וקרוביהם האדישים לאמצעי ההתרחקות החברתית.

"מגיעים אלינו מקרים רבים הזקוקים למכונת הנשמה, ומקרים רבים זקוקים לטיפול נמרץ", אמר הרופא בבית החולים אל-מוואסאט לסוכנות הידיעות הצרפתים כשהוא חבוש שתי מסכות.

"יש מצבים שאנחנו לא יכולים לעשות שום דבר למענם. הם מתים מול עינינו", היא מוסיף בעצב מודגש.

באמצע החודש שעבר הגיע תפוסת המיטות בחדרי טיפול נמרץ שהוקצו לחולי קורונה בבתי חולים בדמשק לתפוסה מלאה, על פי משרד הבריאות של המשטר הסורי, בהודעה הרשמית הראשונה מאז פרוץ המגיפה שהחלה לפני שנה. לדבריהם, המטופלים הועברו ממחלקות הטיפול לבתי חולים מחוץ לבירה.

הוצאת החולים מדמשק הגיעה לאחר שנרשמה האצה בהתפשטות הנגיף, שבאה לידי ביטוי בגידול במספר הנדבקים. עלייה זו גרמה למערכת להקצות את בית החולים לניתוחי לב לקבלת חולי קורונה, לאחר שחולי הלב הופנו לבתי חולים אחרים.

הרופאה הצעירה תולה מד חמצן על צווארה ורושמת על מחברת קטנה את הפרטים של למעלה מעשרה מקרים שראתה ביום רביעי. "לפעמים אנחנו מקבלים יותר מארבעים נדבקים ביום, וזה יותר מכושר הנשיאה", היא מסבירה.

הגידול במספר הפצועים בא ברקע המשבר הכללי וכלכלי יוצא דופן, שהיקשה הטלת סגר הדוק, בדומה למה שקרה, עם תחילת המגיפה, על פי דברי גורמים מקומיים.

מאז תחילת המגיפה רשמו האזורים בשליטת המשטר, המהווים פחות משני שליש משטח סוריה, יותר מ -19,000 נדבקים, מהם מתו 1,274 איש.

רופאים וארגונים בינלאומיים מאמינים שמספר הנדבקים גבוה בהרבה מהנתונים הרשמיים שהוכרזו. משרד האומות המאוחדות לתיאום עניינים הומניטריים מייחס זאת לבדיקות המוגבלות ברחבי סוריה, וכן להיעדר מספר גדול של מקרים ללא תסמינים או סימפטומים קלים.

 "גדל כל יום"

מנהל בית החולים אל-מוואסאט, אסאם אל-אמין, המפקח על אחת המחלקות הגדולות של בידוד וטיפול נמרץ הקשור לנגיף, אמר ל- AFP כי "המספרים הרשמיים משקפים את תוצאות הבדיקות (PCR) המתקיימות בבתי חולים או לנוסעים. "

במקביל, הוא מדבר על "עשרות מקרים מתונים וקלים המקבלים טיפול עצמי בבית לאחר מעקב אצל מומחה".

בית החולים מובאסאט הקצה כמעט 50 אחוזים ממחלקות הטיפול הנמרץ לחולי קורונה, בנוסף ליותר מ -70 מיטות במחלקת הבידוד.

לדברי אל אמין, בבתי חולים מתקבלים "רק מקרים חמורים". "סוריה נמצאת במצב של מלחמה ומצור, ואין לה מספרי דגימות גדולות ממבחני בדיקה", הוא אומר.

שתי דקות אינן חולפות מבלי שהטלפון של המנכ"ל מצלצל, אשר עוקב במסכים הגדולים אחר התקדמות הפעולות בחדרי הבידוד, המיון והטיפול.

"עדיין לא הגענו לשלב השיא, אך המספרים גדלים מדי יום", הוא אומר.

בינואר חתמה ממשלת המשטר הסורי על הסכם הצטרפות ליוזמת "קובאץ '" באמצעות ארגון הבריאות העולמי.

בשלב ראשון, הפלטפורמה תספק 912 אלף מנות של חיסון "אסטראזנקה" לאוכלוסייה באזורים הנשלטים על ידי המשטר ובצפון מזרח המדינה בשליטת הכוחות הדמוקרטים הסורים (הכורדים).

לאחר צפי הגעת החיסונים במהלך החודש הנוכחי, אמר מנהל לשכת ארגון הבריאות העולמי בדמשק, אקג'מאל מאיטמיובה, לסוכנות הידיעות הצרפתית כי המסירה "תתעכב עד מאי לפחות."

דו"ח משותף של משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים וארגון הבריאות העולמי קבע כי החיסונים הראשונים יתקיימו ברבעון השני השנה "לכל המאוחר".

 'סיכוי לשרוד'

ד"ר עלי רוסטום, מומחה למחלות נשימה, נושם לרווחה לאחר שהודיע ​​לו כי מיטה ריקה בטיפול נמרץ, לאחר שמצב החולה השתפר. והוא ממהר לכוון את האחיות להכין את המיטה ולעקר אותה, בתקווה שזו מהווה "הזדמנות הישרדות" לנפגע אחר.

לאחר בדיקת מצב קריטית, הוא אומר, "מהירות ההתפשטות גבוהה, ויש עלייה במספרים בצורת התפרצות … גל זה הוא אינטנסיבי יותר מבחינת תפיסת מיטות אשפוז."

הוא גם לא מסתיר את הפחד שלו מהצוות הרפואי. ובקש מרופא מבוגר להתרחק ככל האפשר מחולים קריטיים.

עשר שנים של מלחמה הביאו את מגזר הרפואה למצב של עברי פי פחת, שסובל גם ממחסור בצוות העובדים.

בדו"ח שפורסם לפני יומיים, אמר המשרד לתיאום עניינים הומניטריים כי 654 עובדים רפואיים שנדבקו דווחו למשטר הסורי מאז פרוץ המגיפה, ולפחות 29 מהם מתו.

באחד מחדרי בית החולים, לאחר סיום פגישה עם רופאים צעירים, ד"ר בסאם קוידר מאשר כי "מיטות טיפול נמרץ אינן ריקות, ותמיד יש מי שמכניס שמות לרשימות המתנה".

הוא מוריד את קולו כאשר מגיע אמבולנס הנושא אישה בת 70. "קורונה היא לא בדיחה," הוא נאנח עמוקות.

مستشفيات دمشق تكتظ بمرضى كورونا