אתגר לחיזבאללה: הצעה גרמנית בשווי מיליארדי דולרים לשיקום נמל ביירות

צרפת מנסה, כמעט מהיום הראשון לאחר הפיצוץ שהחריב את נמל ביירות , לגרום להקמת ממשלה מוסכמת בלבנון כדי שניתן יהיה להתחיל לשקם את המדינה, לא רק מבחינה פוליטית אלא גם מבחינה כלכלית לאחר התמוטטות המטבע שלה.

החיזבאללה, שהבין שצרפת מנסה להכנס,במקומו , לעמדת הוקבע בלבנון הערים אין סוף מכשולים והצליח, עד כה למנוע את תחילת שיקום המדינה וכן למנוע הקמת ממשלה מקובלת על המערב , ובכך הוא מונע סיוע פיננסי נרחב לשיקום המדינה.

אלא שהמצב בלבנון מתדרדר בקצב מהיר, יעד עם ערך הלירה הלבנונית , מה שמעמיד בסכנה אפילו את הישגי החיזבאללה בלבנון.

הגרמנים , המקובלים ,הרבה יותר בעיני החיזבאללה, כמדינה המסייעת בעת משבר , עומד כרגע בפני הצעה שבתנאים הנוכחיים קשה מאוד לסרב לה . 

האם איראן, שהיא הקובעת את עמדות החיזבאללה בלבנון , תאפשר לאירופה, ובעקיפין לארה"ב לחזור ולזכות ביתרונות פוליטיים וכלכליים במדינה על חשבונה ? 

ככל הנראה היא תשתמש בנושא זה כעוד קלף במשא ומתן על הנושא הגרעיני ופיתוח הטילים הבליסטיים שלה עם המערב.

וצרפת ? ככל הנראה ההצעה הגרמנית נעשתה בעיצה אחת איתם וזהו רק עוד ניסיון לדחוק את החיזבאללה מהדומיננטיות בלבנון שבוודאי לא יהיה מקובל על איראן.

בסופו של יום זה משחק הליכה על הסף שגורלו של העם הלבנוני משמש רק כעוד פרמטר בסחיטה האיראנית נגד המערב הרואה בעיניים כלות איך לבנון עושה את דרכה במהירות לעבר האבדון.

משחק פוליטי וכלכלי רב זירתי.

רויטרס ציטט שני מקורות יודעי דבר כי גרמניה תציג בשבוע הבא הצעה בשווי מיליארדי דולרים לרשויות לבנון לשיקום נמל ביירות, בניסיון למשוך פוליטיקאים להקים ממשלה המסוגלת לשים קץ לקריסה הפיננסית במדינה.

בפיצוץ בנמל הים של ביירות באוגוסט האחרון נהרגו לפחות 200 בני אדם, נפצעו אלפים ונהרסו אזורים נרחבים בבירת לבנון.

הפיצוץ החריף את המשבר הפוליטי והכלכלי שלבנון חווה כבר לא מעט זמן.

רויטרס ציטט שני מקורות דיפלומטיים המכירים את התוכניות באומרם כי גרמניה וצרפת מתחרות על הובלת מאמצי השיקום בלבנון.

בשני האפריל, אמרו שתי המקורות כי ברלין תניח הצעה, שאושרה על ידי בנק ההשקעות האירופי, שתכלול את ניקוי האזור ובניית מתקניו מחדש.

המקורות העריכו כי המימון שיינתן על ידי בנק ההשקעות האירופי נע בין 2 ל -3 מיליארד יורו.

בצד הלבנוני אישר בכיר כי גרמניה תציג הצעה מקיפה לשיקום נמל ביירות.

רויטרס הפנתה בקשות תגובה גם למשרד החוץ הגרמני וגם לחברת הייעוץ רולאן ברגר, אך לא קיבלה תגובה, ובנק ההשקעות האירופי גם הוא לא הגיב בנושא.

שתי המקורות ציינו כי על הדרג הפוליטי בלבנון להגיע תחילה להסכמה על הקמת ממשלה חדשה לצורך ביצוע רפורמות בנושא הכספי ומיגור השחיתות, תנאי שהתורמים, כולל קרן המטבע הבינלאומית, מתעקשים ליישם לפני מתן תמיכה כספית כלשהי בלבנון.

למרות שחלפו שמונה חודשים מאז האסון, לבנונים רבים עדיין ממתינים לתוצאות החקירה על סיבת הפיצוץ.

ראש הממשלה המיועד, סעד חרירי, ונשיא המדינה, מישל עאון, לא הצליחו להגיע להסכמה על הרכב הממשלה עד עתה.

בנוסף לשיקום הנמל עצמו, ההצעה הגרמנית תכלול שיקום של שטח של עד קילומטר רבוע בסביבת אזור הפיצוץ, בדומה לשיקום האזורים במרכז ביירות לאחר המלחמה.

המקורות העריכו כי העלות הכוללת של פרויקט השיקום עשויה להגיע בין 5 מיליארד ל -15 מיליארד דולר, ואמרו שהוא יכול ליצור עד 50 אלף מקומות עבודה.

נמל ביירות – לפני:

A general view shows Beirut's port, Lebanon August 22, 2019. Picture taken August 22, 2019. REUTERS/Mohamed Azakir

נמל ביירות אחרי הפיצוץ ולפני השיקום:

نترات الأمونيوم.. كيف وصل ″وقود الانفجار″ إلى مرفأ بيروت؟ | سياسة واقتصاد |  تحليلات معمقة بمنظور أوسع من DW | DW | 05.08.2020