תוכנית ישראלית להרתיע את איראן בגלל פעולותיה האחרונות

ההסלמה של המערכה האיראנית נגד בעלות הברית והאינטרסים של ארה"ב באזור החרידה את תל אביב

לאחרונה, ובתוך גינוי בינלאומי, גברו ההפרות האיראניות באזור, הכוללות תמיכה באופנסיבה של המיליציות החות'יות במאריב, כמו גם ניסיונות לתקוף את ערב הסעודית באמצעות מזל"טים.

במקביל להתפתחויות אלו, המידע מצביע על כך שישראל, על מנת להתעמת עם טילים איראניים , עשויה לעבור לפרוס הגנות אוויר המבוססות על קרני לייזר, בשל דיוקן ומחירם הנמוך, על פי דו"ח שפורסם במגזין "הנשיונל אינטרסט" האמריקני.

بين إسرائيل وأميركا وروسيا.. من يمتلك أفضل منظومات الصواريخ الدفاعية في العالم؟

אלטרנטיבה למערכת הכיפה

הדו"ח הוסיף, ביום שבת, כי הסלמת הקמפיין האיראני נגד בעלות הברית והאינטרסים של ארה"ב באזור, כולל תמיכה צבאית בחות'ים ושיגורי מזל"טים מתאבבדים נגד ערב הסעודית, עוררה בישראל דאגה גוברת מהאפשרות לסכסוך קרוב עם איראן, והדגישה את עמוד התווך העיקרי של הרתעת ההגנה הישראלית כנגדה, במיוחד מערכות הנ"מ שלה, וציינו כי ליקויים מבצעיים ולוגיסטיים במערכת ההגנה נגד טילים של צה"ל, שהוא מרשים ויקר מבחינה טכנית, העידו מחדש על התעניינותם של גורמי צבא ישראל במערכות מבוססות טכנולוגיית לייזר.

הוא הסביר כי בניגוד לאמונה הרווחת, הרעיון של כלי נשק מבוססי אנרגיה אינו חדש ולא עתידני, וכי הישראלים העריכו פרויקט דומה כבר בשנת 2000, אז הוצעה מערכת הגנה מפני טילים מבוססת לייזר כחלופה למערכת כיפת ברזל.

הוא ציין כי בסופו של דבר מערכת כיפת ברזל זכתה לאחר שמשרד הביטחון הגיע למסקנה שטכנולוגיית הלייזר טרם הבשילה לכדי השקעה חסכונית ותקינה מבחינה תפעולית, והצביע כי החברה הביטחונית הישראלית – רפא"ל חידשה את עבודות המחקר והפיתוח בנושא  בניית אב טיפוס של מערכת הגנה נגד טילים באמצעות לייזרים בשנת 2009, והם אף חשפו אב-טיפוס ראשוני, שכונה קרן הברזל, בתערוכת האוויר בסינגפור 2014.

חישוב מחיר ועלות

בנוסף, הסביר הדו"ח כי בעת חישוב המחיר, כל יירוט כיפת ברזל עלה כ- $ 100,000 עד $ 150,000 לכל טיל, בעוד שכל תקיפה של יירוט עבור קרן הברזל היא כ -2,000 $ בלבד, דבר המעיד על עלויות תחזוקה נמוכות של מערכת קרן הברזל , מה שיקל על הצבא הישראלי להציב יותר מהן בתוך זמן נתון, מה שיקשה עוד יותר להתגבר על מערכות ההגנה האווירית הישראלית נגד טילים.

הוא ציין כי טווח מערכת קרן הברזל מוגבל מאוד ואינו יכול להחליף את מערכת ההגנה הנוכחית בישראל מפני טילים, אך היא עלולה להפוך לעמוד השדרה ביכולתו של צבא ישראל להשמיד טילים קצרי טווח בכלל.

ראוי לציין כי ביקורת ערבית ובינלאומית רבה הובעה בתקופה האחרונה עקב ניסיונותיה החוזרים ונשנים של המיליציה החות'ית לתקוף את סעודיה, בהתחשב שזאת הפרה ברורה של החוק הבינלאומי.

המיליציה הנתמכת על ידי טהרן מנסה בימים האחרונים ,  להסלים את התקפותיה, בגלל האבדות שהיא סופגת במספר אזורים בתימן  מול הצבא של המשטר הלגיטימי

Iron Dome - Wikipedia

קרדיט לתמונה באדיבות נחמיה גרשוני-איילהו